Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-08, 19:06:58
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Fråga om MP3/Fuoco
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: Fråga om MP3/Fuoco  (läst 32957 gånger)
AT
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 3

« skrivet: 2012-05-19, 19:50:44 »

Hej,

Jag sitter och funderar på att hitta en alternativ transportlösning. Initialt tittade jag på Vespa LX50 (B-körkort) men tänker att det kommer att begränsa användande till transport inom tullarna (Sthlm). Av den anledningen har jag tittat lite på Piaggio MP3 Yourban samt Gilera Fuoco. På så vis kan jag komma ut till släkten i förorten utan att behöva åka katastrofomvägar. Dvs, E4'an funkar.

Samtidigt föder detta givetvis lite frågor.
1.) Prismässigt verkar det bättre med en Fuoco iom att den kommer vara begagnad. Frågan är dock. Hur mkt trubbel är det med de gamla maskinerna? Hur mycket faller den i värde per år etc. Kommer jag som köpare med stor sannolikhet åka på att fixa med avstånd mellan axlar, fotpedal mm?

2.) 500cc framför 300cc verkar ju bättre då det ger lite mer tryck på E4'an vid behov. Eller räcker det med 300? Syftet är att i huvudsak åka inom stan samt då och då ta mig ut i förorten o dyl. Har inte funderat på längre sträckor. Känns som fel fordon för det.

Nåväl, har ni månne några tankar som kan lätta upp mitt förvirrade dravel något?  Smiley
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-05-19, 21:25:05 »

Hej!

Jag kan bara svara för fuoco'n

Dom har sjunkit cirka 15000 sedan 2008.

Fuocon importerades bara under 2008 och är där med knepigare att få tag på.

Det vanligaste felet som säkert är fixat på alla MP3'or är laddningsregulatorn som la av.
Fuoco'n är inte gjord för att köra i en stad med. Det går men den är avsedd för landsväg. Jag har haften MP3 250 cc, den var bättre att köra i en stad med.
En Fuoco har en tendens att vara lite stökig på låga varv.
Men det går, den är lättkörd genom en stad och du är alltid först när det slår om till grönt.
Personligen har jag inte haft några problem med min Fuoco förutom laddningsregulatorn.

Nu ser jag att du skall åka E 4'an, Inga problem.
Jag brukar åka E18 utanför Örebro varje vecka. Det går som en dans Smiley

Personligen tror jag inte att en Fuoco kommer att falla mer i pris. Då säljer man den inte. Den finns i så få ex i Sverige, så jag tror den kommer att bli efterfrågad.

Den är tyngre än en Yourban. En Yourban är nog mer allround.
Dom kommer kanske vara lättare att hitta serviceställen till i framtiden.
Ok den är dyr men det var Fuocon oxå från början.
Det är trots allt ganska komplicerade maskiner med hydraulik system mm.

Provkör en Yourban och jag tror du är såld på den direkt Smiley

Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012-05-21, 07:50:53 »

Hej AT och Välkommen till ScooterForum! 

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #3 skrivet: 2012-05-21, 08:38:03 »

Hej och välkommen!

Citat
Kommer jag som köpare med stor sannolikhet åka på att fixa med avstånd mellan axlar, fotpedal mm?

Svar nej. De flesta är redan åtgärdade av återförsäljarna (söker du på forumet så hittar du en bra tråd av hevil om hans erfarenheter med en tidig Fuoco) - spacers monterades då fram för att få rätt avstånd mellan hjulen. Begagnade hojar som säljs (eller har tidigare sålts) vidare genom återförsäljare får även fotpedalen monterad men vad jag förstått så är detta inget krav - man klarar sig fint genom besiktningen även utan. Andra får gärna rätta mig om jag skrivit något fel!  Smiley

Sen kan jag berätta att MP3 500 (som har samma motor som Fuoco) funkar finfint för en nybörjare som mig både i stan och på motorväg. Har kört en del i närförorterna till Stockholm (Bromma, Blackeberg, Hässelby, Vällingby), bara kört långsamt på smågatorna, utforskat och övat på att manövrera vid riktigt låg hastighet - nemas problemas! Motorvägar funkar lika bra (men jag har en ordentlig vindruta på min).

Yourban kan jag inte så mycket om förutom att den är något kompaktare och något lättare...
Loggat

Motorburen Ungdom
AT
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 3

« Svara #4 skrivet: 2012-05-21, 17:22:06 »

Tack för svaren!

Med tanke på att jag bor inne i stan så är det kanske bättre att satsa på en Yourban.
Hur ska man se på en 300 motor på en mp3'a?
Uppgifterna kring 0-100 har ju varierat lite från 7-13 sekunder. Vad gäller egentligen?
Är den toktrög mellan 100 och 120?
Loggat
Calvin
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 92

« Svara #5 skrivet: 2012-05-22, 09:56:08 »

Då är det väll min tur att ge min syn på saken då jag kör en Yourban - ursäkta dröjsmålet, men var i New York ett par dagar.

Har provkört både en MP400 - alltså inte den nya 500*an som Yourbanen innan jag bestämde mig. Valet var då enkelt, rent "prestandamässigt" skiljde det inte så mycket då, förutom på toppen där givetvis de extra 100cc spelade en roll. Dock känndes Yourbanen piggare i de lägre registret

Förstår inte heller Din oro över slöhet mellan 100 -120 då när man är ute och nöjeskör för det mesta aldrig är uppe i dessa farter. och i stan lär Du aldrig behöva det heller  Wink .Dock är accelerationen mellan 70 - 100 helt ok trots mina 100 kg. Kan inte säga mycket om 100-120 då jag aldrig kört motorväg och behöver ständigt ligga i detta register, men omkörningar på 90-100 väg går även det helt ok enligt mig. Lite skumt dock i början att man inte kunde "kicka ner" som i bil eller MC men det sätter sig snabbt.

Vad som fällde avgörandet för mig som en gång långt bak kommer från MC åkande är Yourbanens mycket bättre smidighet både i stan som på krokiga vägar där den större MP*an kändes mer som en Volvo kontra en Porsche. Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men i min ungdom ville man liksom inte köra en Honda GoldWing när "öppna" sporthojar fanns.

Tittar Du på forumet ser Du människor här som plockar på extra rutor och annat trams  för att göra färden mer komfortabel, mer soffaaktig så vi som kör Yourban är mer rebeller som tar åkningen för åkningens skull även om det kan blåsa å dra lite mer  scooter

Men vad Du en köper välkommen i klubben, Du kommer att ha roligt som f-n, fast lite mer med en Yourban Smiley
Loggat
Yoss

« Svara #6 skrivet: 2012-05-22, 11:45:14 »

Citat från: Calvin
Du kommer att ha roligt som f-n, fast lite mer med en Yourban

Cheesy Bra rimmat, Calvin! Men rör inte min vindruta (original dessutom!  Cheesy) den är guld värd på motorväg!

Lägg till att Yourban är billigare i inköp, försäkring och drift (jag jämför nu en ny Yourban och en ny MP3 500).
AT, bästa är nog å provköra och se vilken som passar till dina behov...

BTW, officiella 0-100 data är lite svåra att hitta, verkar som Piaggio aldrig angav några. Finns några mätningar av privatpersoner ute på nätet, du får googla efter dessa...
Loggat

Motorburen Ungdom
Puttesson
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 14

Kör: Piaggio Mp3 500 Business

« Svara #7 skrivet: 2012-05-22, 20:15:17 »

Hej AT!

Har kört min 250 i.e. LT nu i lite mer än 2 år, och kör både stadskörning och 90/100 väg, men kan ärligt säga att om jag hade gjort om mitt köp så hade det blivit en 400/500. Har fått låna Nybergs Motors demo 400, när jag gjort service på min egen, och det är mycket mer omphhhh och drag i 400:an. 500:an har jag aldrig haft nöjet att köra.

Det som suger med min 250 är körning i registret 80-110 km/h, där man verkligen får planera omkörningar. 400:an har mycket mer bett  i det övre registret, helt naturligt med tanke på den större motorn!! Dock så är jag mycket nöjd men bränsleförbrukningen på min, som ligger runt 0,32--0,34L/mil.
Min nästa Mp3 blir lätt en 500, liknande Yoss´s!!
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012-05-22, 21:09:25 »

Hej AT!

Har kört min 250 i.e. LT nu i lite mer än 2 år, och kör både stadskörning och 90/100 väg, men kan ärligt säga att om jag hade gjort om mitt köp så hade det blivit en 400/500. Har fått låna Nybergs Motors demo 400, när jag gjort service på min egen, och det är mycket mer omphhhh och drag i 400:an. 500:an har jag aldrig haft nöjet att köra.

Det som suger med min 250 är körning i registret 80-110 km/h, där man verkligen får planera omkörningar. 400:an har mycket mer bett  i det övre registret, helt naturligt med tanke på den större motorn!! Dock så är jag mycket nöjd men bränsleförbrukningen på min, som ligger runt 0,32--0,34L/mil.
Min nästa Mp3 blir lätt en 500, liknande Yoss´s!!

0,32-0,34 L milen, Det är ju super bra! headbang

Så snål är inte min fuoco 

Det är kanske jag som kör för fort. När jag kör mina 8 Km till jobbet, så brukar jag alltid värma upp motorn lite på tomgång. Det beror på att jag börjar färden med en nedförsbacke som är över 1Km. Då vill jag inte dra iväg med en kall motor. För att snåla på bensinen, så brukar jag hålla omkring 80 Km/t. Trivsam fart på en länsväg.
Då ligger jag på omkring 0,44 L milen. Drar jag på upp till 100, så ökar det till närmare 0,5 L milen och varvtalet ökar från 4000 till 5000 varv.

Jag har åkt till Stockholm några gånger (25 mil enkel resa) och brukar då ta E18 och hålla omkring 110 till 120 Km/t då blir jag av med 0,7 L milen.

Kör jag ännu fortare 130 till 140 Km/t, så tar den säkert en liter.

Jag har haft en 250cc som jag köpte 2007 men böt till fuoco 2008, vilken skillnad i bränsleförbrukning!!
Men som du skriver, så är det riktigt stor skillnad på accet. Från 100 till 130 går på några sekunder. Det är inte som en MC men det suger till ordentligt.
Omkörningar är som du skriver kan vara riktigt sega med en 250cc men jag tyckte det var en trevlig motor och om man inte gör som jag, kör som om man
alltid hade problem med magen, så kommer man långt men 250cc.

Nu har jag en fuoco, så  jag får tar smällen att den är törstig.

En fuoco väger över 240Kg plus min vikt på 90 Kg Angry kanske gör sitt till. 
Jag har för mig att en LT är lättare?

Hur som helst, så tycker jag personligen att LT är riktigt läckra i sin modell

Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
hevil
Admin-hevil

Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping

« Svara #9 skrivet: 2012-05-26, 22:53:47 »

500 för min del, moddad avgas , + luftfiltermodd, iridiumstift, och trimvariator. Alltid V-power i tanken.  Acc-junkie som man är. Och eftersom det blir mycket åka med passagerare å vill man ha ork att resa hojen med gasen i tajta kurvor så vill man ha så mycket pulver som möjligt..   Grin Grin

Och kostar det några centiliter mer så gör det inget för för mig är det 100% nöjes åka som gäller.. snittar 0,5-0,6l

ps. bönan glömde slå mig på njuren sist på motorvägen när jag gjorde omkörning i 150km/h.. antagligen för vi blev omkörda av Junior i 170km/h på 600cc 25kw hehe.. .. hyssshhhh   men det pratar vi tyst om  Wink

Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
Yoss

« Svara #10 skrivet: 2012-05-28, 11:27:49 »

Alltid V-power i tanken.

Jag har länge tankat V-power, men häromåret så började de blanda in etanol här i Sverige av någon anledning, samt sänkte RON-talet. Sedan dess tankar jag etanolfritt 98-oktan på Preem (borde vara samma på Statoil och OKQ för 98 oktan) som även är något billigare...

Citat från: wikipedia
In Sweden, Shell V-Power was previously 99 RON, but is now been re-branded under the new owner St1 from June 2011 to "Shell V-Power E5" making it 98 RON with a mix of 5% ethanol.
Loggat

Motorburen Ungdom
hevil
Admin-hevil

Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping

« Svara #11 skrivet: 2012-05-28, 21:01:34 »

Alltid V-power i tanken.

Jag har länge tankat V-power, men häromåret så började de blanda in etanol här i Sverige av någon anledning, samt sänkte RON-talet. Sedan dess tankar jag etanolfritt 98-oktan på Preem (borde vara samma på Statoil och OKQ för 98 oktan) som även är något billigare...

In Sweden, Shell V-Power was previously 99 RON, but is now been re-branded under the new owner St1 from June 2011 to "Shell V-Power E5" making it 98 RON with a mix of 5% ethanol.

Aj aj.. men ska det inte blandas etanol i all bränsle inom en snar framtid?.. ska kolla Preem 98 oktan snarast..
Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2012-05-28, 23:33:03 »

Alltid V-power i tanken.

good post

Bra info!
Har tyvärr helt missat detta (vilket säkert var meningen kan man tro) och har själv tyvärr kört på deras V-Power ett tag.

EU's Bränsledirektiv är väl boven och som vanligt så kommer man väl inte att ändra på detta oavsett hur dumt/korkat och skadligt det än är, oviljan att ta till sig nya rön och ändra sig är väl en av de stora anledningarna att jag mår illa så fort man hör något om/av eu.

Grunderna att jag själv valt att köra utan etanol är att det är ett bevisat ineffektivt bränsle och som dessutom har (för de som tror på det) t.o.m. större Co2 avtryck än bensin.  (om man räknar den totala energiåtgången för framställning)

Dessutom så står det klart att man faktiskt bidrar till världssvälten och att folk dör pga. ökade matkostnader i många fattiga länder. (Sverige importerar merparten av sin etanolförbrukning)
Som jag ser det borde det på varje etanol bil sättas en stickers "Jag bidrar till världssvälten och miljöförstöringen"  

Man pratar mycket el men samtidigt glömmer man ofta i debatten att ta med faktorer som energikostnad för tillverkning av batterier, hur tas elen fram som används för laddning samt hur pass bra katalysatortekniken är idag m.m.

En intressant sak jag läste men har inte haft tid att kolla upp ännu men som inte låter helt otroligt om man tänker till är följande som jag läste någonstans.

Om du tar någon som promenerar 10km så är det totala Co2 avtrycket (återigen om man nu tror på denna agenda) betydligt större än om du fraktar en person  i en bil samma sträcka.
Varför undrar vän av ordning? Jo det handlar inte bara om utandning i det här fallet utan de matprodukter som personen som går förbränner har under sin tillkomst redan gjort ett Co2 avtryck som kossan som ex.vis utgör köttbiten i hamburgaren, brödet osv, kylhållning, frakt av produkterna, tillagning av maten osv.

Tyckte att det var lite tankeväckande och ska vid tillfälle försöka hitta lite mer i ämnet.

---

Några artiklar,

Etanol inte hållbart,
http://www.dn.se/2.738/2.739/etanol-inte-hallbart-1.443239

Bloomberg slams U.S. energy law over corn ethanol,
http://www.reuters.com/article/2008/02/11/environment-climate-bloomberg-dc-idUSN1115230920080211

Bränsle 95 oktan E10,
(finns hur mycket som helst i ämnet e10)
http://www.mhrf.se/e10

98 oktan ger bättre miljö,
http://www.dn.se/diverse/p8-import-slask-motor/98-oktan-ger-battre-miljo

I Tyskland,
(har väl iofs. pga eu direktivet men mycket matnyttigt i ämnet med den sökningen)
http://www.google.se/search?hl=sv&q=Germany+cancels+plans+to+mix+ethanol

Bidrar till svälten i världen,
http://www.google.se/search?hl=sv&q=ethanol+starvation

---

Såvitt jag kikat så blir väl det ett kundkort på Statoil imorgon för min del då dom kommer upp i 98,5 (läste någonstans) och såvitt jag förstår inte ännu har någon etanol i soppan. (så länge det nu varar)

Statoil 95,
http://www3.statoil.com/MNE/SVG02326.NSF/searchview/21901C3D2083C48CC1256A81004AA20D?OpenDocument
Statoil 98,
http://www3.statoil.com/MNE/SVG02326.NSF/searchview/AB9463888B9E6893C1256A81004AA202?OpenDocument

Har någon några andra tips så mottages dessa tacksamt.

Sist,
Tolka nu inte detta som om jag inte bryr mig om miljön osv, för det gör jag men det är inte samma sak som att tänka till för som i regel och nästan utan några undantag som jag ser det så finns det någon form av agenda bakom det mesta, ekonomisk eller annan.

-Tomas
« Senast ändrad: 2012-05-29, 00:06:13 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Yoss

« Svara #13 skrivet: 2012-05-29, 07:35:37 »

Ja, Shell/ST1 var ytterst försiktiga när de genomförde ändringen av V-power, inga fanfarer här inte. Läste om det på ett bilforum häromåret, en av medlemmarna uppmärksammade memot och tipsade alla andra. Vi får se hur det blir med 98-oktaniga alternativ på Statoil, Preem etc., har för mig att det fortfarande behövs etanolfria bensinalternativ för en del äldre bilar och hojar. Enligt Piaggio själva ska det vara fritt fram att använda 95 oktanig E5 (5% etanol), men själv väljer jag att avstå.

Håller med Tomas om att det kan bli riktigt galet det här med miljötänkandet. Här i Stockholm hejar man på att så många som möjligt ska använda sig av cykeln så  ofta som det bara går. Men få talar om hur hälsofarligt det är att cykla i stadstrafik - utöver de klassiska olyckorna så är det ytterst ohälsosamt att andas in den luft som finns omkring dig på en biltrafikerad gata. Man får i sig avgaser och partiklar raka vägen ner i lungorna då man oftast andas genom munnen.
Loggat

Motorburen Ungdom
Calvin
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 92

« Svara #14 skrivet: 2012-05-29, 11:43:57 »

Ja även om vi har lämnat ämnet lite om modell som är att föredra vill jag poängtera detta med miljön..

FAN (ursäkta språket) vad trött man blir på att bo i det land som alltid ska framstå som bror duktig utan att ta av skygglapparna för att se vad som händer i världen.
Här skattas vi till döds på bensinen och mackar får slås igen för alla nya krav de måste uppfylla för en bilpark på under 3 miljoner bilar.

Man ojar sig över att det säljs 300 000 bilar/år och hittar ständigt på nya sätt att döda denna marknad samtidigt som man i Kina säljer detta antal VARJE MÅNAD och har gjort så de senaste 3 åren. Bilar som i de flertalet fall inte ens uppfyller EU*s miljökrav 1.. sedan ska vi inte prata om andra assiatiska marknader som Korea 8syd), Indien Pakistan mm.. fixa dessa bilar först till en hållbara utsläpp och sedan kan vi i Sverige ta efter då vårt samlade utsläpp är en djävla droppe i havet...
Loggat
Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.165 sekunder med 18 databasfrågor.