Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-05-02, 00:11:33
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Egna erfarenheter/Recensioner
| | |-+  Nolans N-COM, (headset/intercom)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Nolans N-COM, (headset/intercom)  (läst 21201 gånger)
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« skrivet: 2009-01-11, 22:08:11 »

Nolans N-COM,

Våren 2008 så funderade jag på hur man kunde förbättra kommunikationen med dom man skjutsade (främst familjen).

Visst fungerar det att skrika och vända på huvudet, men eftersom man är lite teknik intresserad så började jag titta på olika intercom lösningar, dessutom så med rätt lösning så kunde man ju kanske dessutom prata i telefon och lyssna på musik, så där nära naturen som ni vet……. Cheesy

Efter en del tittande så fanns två vägar att gå, antingen köpa ett generellt kit och sedan börja karva i hjälmen, iofs finns det kit som kräver ett mindre ingrepp, men som det tidigare nämnda telefonkittet i denna tråden, (inte testat av någon här ännu vad jag vet)
http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,27.0.html

Valet föll dock på Nolans N-Com, principen är att man köper en Nolan hjälm som är N-Com kompatibel, dvs förberett för elektronik, mic och hörlursdel i hjälmen.
(Fanns då väldigt lite färdiga produkter med kommunikation integrerat, tror jag bara hittade en till som inte riktigt gjorde allt jag var ute efter som vara rätt mycket dyrare.)

Så hur var det då?
Jag tycker det blev ett stort lyft (från plånboken också Cry) när man är ute och åker scooter, klart trevligt att enkelt kunna prata med varandra och kunna svara i telefon.

Ljudet är Ok, och fungerar mycket väl upp till 70, fungerar även i högre hastigheter men jag skulle säga att resultatet nog rätt mycket beror hur bra vindskydd man har på scootern, och helt säkert på hjälm typ öppen eller integral. (jag har öppen)

När du talar i telefon så hör en passagerare din röst men inte den som du talar med, skulle ha varit lite kul om det varit en option som man kunnat aktivera för typ ”gruppsamtal”

Delar som behövs, (se bilden under detta)

En eller två N-Com förberedda hjälmar, en om man ska prata i telefon men inte med passagerare.

Sedan behövs ett så kallat Basic Kit, den gula lådan på bilden. En för var hjälm, Basic kittet är hörlursdel med mikrofon, finns endast mono, men ett element för varje öra.

Den röda och blå lådan är elektronik biten, där man har valet att gå trådlöst via bluetooth blåa lådan eller via kabel den röda lådan, endast förare behöver ett elektronik kitt då detta även driver passagerarens mic och hörlur.

Kommunikationen mellan förare och passagerare sker via kabel som ansluts i hjälmarna oavsett elektronik.

Några tänkbara konfigurationer.

Ensam förare, som endast vill tala i mobil lyssna på musik från telefonen,
-1 N-Com hjälm
-Basickit,
-Antingen en Röd låda kräver kabel passande din telefon.
Eller en Blå låda kräver bluetooth kompatibel telefon.

Förare och passagerare vill prata med varandra, men föraren har inte behov av telefon.
-2st N-Comhjälmar,
-Basickit,
-Röd låda,

Förare och passagerare vill prata med varandra, och föraren vill kunna prata i telefon.
-2st N-Comhjälmar,
-Basickit,
-Antingen en Röd låda kräver kabel passande din telefon.
Eller en Blå låda kräver bluetooth kompatibel telefon.

Slutsats,

Fördelar med N-Com,
Fungerar,
Relativt enkel installation,
Hyggligt med plats för glasögon,
Förvånansvärt lite vindbrus med visiret på den öppna hjälmen. (har aldrig provat integralen)
Fungerar med mer komplicerad setup som intercom/musik/telefon/navigator om rätt grejor väljs. (ska skriva om det vid tillfälle)

Nackdelar,
Uppladdningsbart batteri, (iofs rätt lång batteritid, medföljer cigarettändare kabel laddare)
Dålig ventilation i hjälmen, helt klart den varmaste hjälmen jag någonsin provat.
Endast monoljud och definitivt inte hifi klass, (för mig spelar det inte någon större roll)
Kostnad för nya hjälmar.

Sist,
Värt pengarna?
Jag tycker nog det.



-Tomas

Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Chivas
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 7
Antal inlägg: 123

Kör: Burgman 650 -08



« Svara #1 skrivet: 2009-03-16, 01:09:49 »

Det var intressant information. Jag har själv provat lite olika lösningar bl a en strypmikrofon med tillhörande hörlurar från http://www.neckmike.com/.

Fördel:
Ljudet från mikrofonen kan aldrig störas av vindbrus eller omgivande ljud.
Stereo

Nackdel:
Kräver att mikrofonen sitter exakt rätt ovan struphuvudet annars hör inte den man pratar med.
Man måste raka sig varje dag, skäggstubb stör...
Kabel

Det jag söker är en lösning med bra ljud i stereo trådlöst för telefon och GPS. Det verkar som att den optimala lösningen inte finns än, några förslag?

Daniel
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009-03-19, 00:02:12 »

Jag har inte tittat på vad som finns själv på ett tag då man "investerat fast" sig i den lösning som jag har nu men då hittade jag inget åt det hållet riktigt.
Det har iofs gått ett  tag sedan dess så man vet aldrig vad nytt som nått marknaden.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009-05-26, 13:20:29 »

Nolan har i nu kommit ut med lite nya N-Com hjälmar.
Som jag skrev tidigare så var min största invändning mot deras system hjälmdesignen som i princip var termos utan ventilation.

Tydligen har man inte varit ensam om den åsikten Wink för numera finns modellen N43 AIR för N-Com.

Och visst ser det bättre ut, jag har inte hunnit prova min nya N43 Air (gamla N42 åkte i backen) ännu då nya åket inte kommit, men ett listigt nedfällbart solskydd med en yttre spak på sidan (så mycket för mina fina solglasögon) samt en avtagbar hakdel och en ventilation som i alla fall utseendemässigt ser ut att kunna funka gör att det hela ser rätt lovande ut.

Även de andra N-Com modellerna ser bättre ut på ventilations fronten.

Det tråkiga är dock att gamla basic kittet (gula lådan) fungerar inte i den nya hjälmen samt om man har bluetooth kittet (blåa lådan) så måste denna vara V2.0.

Dock ska standard kittet (röda lådan) vara samma och en nyare N-Com ska kunna kommunicera med ett äldre passagerare kit enligt säljaren. (som jag tror har någorlunda god koll på detta)



-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Chivas
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 7
Antal inlägg: 123

Kör: Burgman 650 -08



« Svara #4 skrivet: 2009-05-30, 01:50:18 »

Är det fortfarande monoljud? Är lite sugen på en ny hjälm med en bra blåtand som funkar...
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009-05-30, 13:13:59 »

@Chivas,
Det verkar som en Blåtand v2.0 med Basic kit v2.0 med rätt Blåtandskälla eller rätt kabel ska producera stero.
 
Länken funkade inte för några dagar sedan, men nu är det uppdaterat här,
http://www.n-com.it/en/n-com/faq.html#basic2
Citat
The Basic Kit2 works in stereo mode only when connected to a Bluetooth Kit2 or when used alone with a Multimedia Wire2 cable.

The N-Com Bluetooth Kit2 is equipped with the A2DP and can therefore be connected to mobile phones or music players broadcasting audio by using this profile.
The Bluetooth Kit2 implements the A2DP profile for music playback from sources connected to the system via Bluetooth.
The A2DP (Advanced Audio Distribution Profile) is a Bluetooth profile for high sound quality playback from an audio source with this profile.
It is also designed to operate both the intercom connection, and the rider-passenger connection from your mobile phone.
The Bluetooth Kit2 also allows listening to music in stereo mode when used together with a Basic Kit2 or a Multimedia Wire2 cable.

The AVRCP (Audio Video Remote Control Profile) is a specific Bluetooth profile designed to control, via Bluetooth, Mp3 players (or mobile phones) equipped with A2DP. With the N-Com Bluetooth Kit2.
It is possible to use the Play, Pause, Forward (Next track) controls directly from the helmet, without manual operations from the connected device.

Att tänka på, (tydligen Wink)
Check if the A2DP profile has been installed on your mobile phone, or if this transfers music via HFP (Handsfree profile).
With the HFP, the resulting audio quality will be inferior and sound will be emitted in Mono mode. To check if your mobile phone is equipped with the A2DP profile, please refer to the documentation supplied with the phone or go to www.a2dp.info.

Väntar själv på svar på min fråga om Basic kit 1 fungerar i N43 Air vilket jag inte kunde utläsa av deras FAQ. (dubbel kolla utgiften Wink)


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2009-05-31, 19:00:33 »

@Chivas,
Jag har nu luftat min N43 Air och känner nu viss love4 till den Cheesy

Riktigt trevligt med solskydds grejen, fungerar mycket bra samt så passar den mitt huvud bra och ventilationen kan man inte klaga på, klart nöjd med det inköpet.

Om jag just nu ska hitta något negativt så är det att visiret inte "klickar" när man öppnar det för mellan läge, iofs. så blåste det inte igen halvöppet så jag vet inte om jag egentligen tycker det är ett "problem".
Dvs, fick åk på lördagen  blob1
Lite förvånad för jag trodde aldrig att det skulle vara så stor skillnad på något som egentligen borde vara så lika.
Låter bättre och känns "tajtare" och som tur var är att skillnaden var till nya åkets fördel Cheesy

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2009-06-13, 11:14:33 »

........Väntar själv på svar på min fråga om Basic kit 1 fungerar i N43 Air vilket jag inte kunde utläsa av deras FAQ. (dubbel kolla utgiften Wink).......
Man måste ha det nyare Basic Kit 2 i de nya hjälmarna, däremot går Intercom kitet (röda lådan) samt Bluetooth kit 1 att använda men man måste ha en löjlig liten plast bit för 10 öre som man inte skickar med utan måste beställa separat. (gäller om man som mig hade grejer tidigare som man vill använda)

---
Obs,
Har inte testat just detta nedan, så det är "torr segling" från min sida, men så här tolkar jag det.
---

En liten kul grej jag såg när jag återigen bläddrade runt hos Nolan var att man via MIDLAND 445 BT kan ha "Åk till Åk" kommunikation som är röst aktiverad.

Dvs man pratar i hjälmen som går ner till 445an via bluetooth sedan "vanlig radio" över till nästa 445 och bluetooth upp till andra föraren, säkert rätt kul om man åker tillsamans   scooter8 på en längre tripp.

MIDLAND 445 BT,
http://www.conrad.se/?article=930381

Bike to Bike Radio, (en lite moddad quote)
http://www.n-com.it/en/n-com/compatibilityB2B.html
Citat
Bike to Bike Radio

It is possible to connect the Bluetooth Kit2 system (or the Bluetooth Kit or Bluetooth Kit X-Series) to the PMR Midland 445BT radio and operate the communication between the N-Com helmet and the radio via Bluetooth.

<RADIO>

It is possible to use the VOX function (voice recognition to activate the communication); follow the instructions given for the PMR radio.
For other advanced functions, please refer to the instruction manual supplied with the Midland radio.
 
USE WITH BLUETOOTH KIT2 / BLUETOOTH KIT X-Series
Perform the pair-up between the Bluetooth Kit2 (or Bluetooth kit X-Series) and the radio – proceed as with any Bluetooth device, following the instructions given for the pairing up of the radio.

After the pairing-up, the devices are recognized automatically and it is possible to begin the conversation by pressing the PTT key on the radio.
When the Bluetooth communication between the helmet and the Midland 445BT radio is on, the Bluetooth intercom communication is momentarily suspended; it will be automatically restored at the end of the communication with the PMR radio. It is not possible to connect another Bluetooth device (Tel, GPS) to the helmet via Bluetooth while communication with the radio is activated.
 
USE WITH BLUETOOTH KIT
The N-Com Bluetooth Kit has to be paired up with the radio by using the headset (HS) procedure; simultaneously it is necessary to proceed with the pairing up on the PMR radio by following the instruction given for the device.
After the pairing-up, the devices are recognized automatically  and it is possible to begin the conversation by pressing the PTT key on the radio.
When the Bluetooth communication between the helmet and the Midland 445BT radio is on, the Bluetooth intercom communication with the passenger is not possible (N-Com Intercom Bluetooth), and it is not possible to connect another Bluetooth device (Tel, GPS) to the helmet via Bluetooth.
 
USE WITH INTERCOM KIT (or with other intercom connections via cable)
If the intercom communication with the passenger is via cable, this will be momentarily suspended every time the Bluetooth communication with the radio is activated.

-----------------------

The Nolan N-Com communication system can be used to communicate among several motorcycles by using portable radios (PMR protocol in Europe, GMRS protocol in the USA).
By connecting the special cable to the system, it is possible to talk to another rider, keeping the intercom connection with your passenger at the same time.

Several bikes can communicate by tuning their radios to the same broadcasting channel.
Following is the chart of the radios that can be connected to the N-Com systems and the relevant cables to be used.


-Tomas
« Senast ändrad: 2009-06-13, 11:20:40 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2009-06-16, 16:33:44 »

Var förbi och skulle plocka upp mina ”10öres” adapter bitar idag, tyvärr någon liten miss så dom fanns inte där.

Men jag måste trots allt säga att om du vill ha ”hands on” på dessa grejor och prata med en trevlig säljare (alltid positiv) så hugg Olow på Mc Varuhuset, han har bra koll på grejorna. (dvs. om du råkar bo i Stockholm)

Ps,
Ingen bonus till mig för den här posten, bara förtjänt.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Chivas
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 7
Antal inlägg: 123

Kör: Burgman 650 -08



« Svara #9 skrivet: 2009-06-16, 17:09:34 »

Du menar Stockholms MC varuhus på Norra Stationsgatan 93? Ok, får kolla in det, var lite sugen på Nolans nya med inbyggda.

Daniel
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2009-06-26, 03:10:09 »

Du menar Stockholms MC varuhus på Norra Stationsgatan 93? Ok, får kolla in det, var lite sugen på Nolans nya med inbyggda.

Daniel
Japp, dom är det.

-

Fått alla bitar som behövs till slut och provat lite med passagerare.

Jag tycker ljudet är bättre, iofs så är elektronik biten den samma, men hjälmkonstruktionen och hållare för hörlurar och mic är annorlunda samt så är det ett nytt basic kit (v2), dessutom är allt mer igenomtänkt nu mot den tidigare versionen.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011-09-04, 10:28:25 »

Har funderat på en ny hjälm fast samma i annan färg. (väldigt nöjd med den jag har)
Har sett att man syns så grymt mycket bättre i trafiken om hjälmen är ex.vis en pippigul eller vit, en vit borde också rimligtvis vara bättre ur värmesynpunkt.

Kikade lite nu och hittade ingen helvit i Sverige för det sitter diverse dekorationer på dom som säljs här, dock fanns den i Tyskland och till väldigt bra pris (just nu 191 euro med frakt för bara hjälmen) borde funka att beställa blint då man redan vet sin storlek.

Såg också att nya Bluetooth kittet v2.1 nu direkt stöder kommunikation mellan två hjälmar upp till 150m, kanske iofs mindre bra då det betyder att uteffekten rimligtvis borde ha ökat. (har en v1.0 själv)
http://www.n-com.it/site/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=42&Itemid=33&lang=en

Håller på och "velar" om jag ska slå till på den vita, faller nog lite inom ramen för "lyxkonsumtion" i så fall för risken är väl obefintlig att jag skulle lyckas "lura på" min Vespa åkande bror min gamla  Smiley
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/10207048/Products/Nolan-43-Air-Classic/SubProducts/Nolan-43-Air-Classic-0001




-Tomas
« Senast ändrad: 2011-09-04, 10:35:37 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
ljs-s
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall



« Svara #12 skrivet: 2011-09-04, 11:34:36 »

Vit är nog inget dumt val. Har själv en Vit X-lite hjälm, bekanta säger att jag syns lätt för min hjälm iaf Smiley
Dock är det svarta sträck gubbar på min men 92% är nog bara vitt Smiley

Såg ut som en smidig hjälm annars.
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011-09-28, 22:59:26 »

Bidde en sådan däringa vit en trots allt Smiley
Tog typ dryga 3 veckor efter beställning, men den kom och den var vit och till utlovat pris.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.285 sekunder med 22 databasfrågor.