Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2019-07-19, 08:56:11
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Ej MC-klassade Scooters
| | |-+  Byte av scooter
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Byte av scooter  (läst 5846 gånger)
chesper
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 7

« skrivet: 2012-05-13, 15:00:57 »

Hej på era scooter tokiga nötter  Smiley
Jag ska nu byta mitt lilla pendlar fordon yamaha cygnus 125cc till en 50cc scooter. 1. Tjejen har ej mc kort och inte jag häller Grin 2. Slippa besiktnings intervall.

Skulle behöva tips på bra modeller som enkelt går att "fixa till" i 70km och är STABILA. Vill inte kasta ut massa pengar på trim och sådant tjafs, då jag aldrig kommer köra fortare än 60 - 70.

Och ja jag vet att en ostryp eu moppe är lika olaglig som att köra en lätt mc med bara B kort.
Loggat
Karl
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 134

Kör: Honda Sh 300 årsm 2012
Hemort: Göteborg

« Svara #1 skrivet: 2012-05-13, 15:41:11 »

Dessutom är det lättare att bli stoppad av polisen med en trimmad moppe än en  100cc scooter. En scooter som kör 80 kmt reagerar inte polisen på. Samt att du åker dit för både trim och olovlig körning med moppen. Scootern åker du bara dit på olovlig körning.Samt billigare försäkring på scootern. Och moppen är mycket mera stöldbegärlig och lika dyr i inköp. Jag hoppas du inser att en liten scooter har bra mycket mera fördelar än en trimmad moppe.
Loggat
chesper
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #2 skrivet: 2012-05-13, 18:07:01 »

Jo precis det var därför jag köpte en 125 för bromsar och väghållningen. Men känns ändå psykiskt mindre olagligt att köra en lite hotad moppe.
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-05-15, 10:48:25 »

Hej chesper och Välkommen till ScooterForum! 

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
chesper
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #4 skrivet: 2012-05-15, 21:13:53 »

Tack Tomas   Grin
Loggat
Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #5 skrivet: 2012-06-01, 15:51:47 »

Och ja jag vet att en ostryp eu moppe är lika olaglig som att köra en lätt mc med bara B kort.

Inte om du bor i t.ex. Frankrike - fritt fram köra 125cc med B-kort. Undrar om den sortens regler som är ganska vanliga kring Medelhavet kommer att sprida sig norrut i och med EU...
Loggat

Motorburen Ungdom
chesper
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #6 skrivet: 2012-06-02, 20:43:18 »

Inte om du bor i t.ex. Frankrike - fritt fram köra 125cc med B-kort. Undrar om den sortens regler som är ganska vanliga kring Medelhavet kommer att sprida sig norrut i och med EU...

Har hört att moderaterna haft förslag att B- kort även ska få framföra a-1 för miljösynpunkter. Men som regel Sverige är har det inte slagit igenom. får se vad framtiden har att ge. 

Loggat
Hannu
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 176

Kör: Yamaha Cygnus 125-07
Kör2: Yamaha MT-09
Kör4: Volvo 944-98
Hemort: Boden

« Svara #7 skrivet: 2012-06-02, 21:13:02 »

Hej.
Helt utan att värdera övriga moraliska saker så har jag dessa tips.

Köp en EU-moppe av känt märke (Yamaha, Honda, Peugeot...mm) då finns det gott om tips och trix, samt billiga delar.
Själv har jag en stor kärlek till Yamaha, och därför mest erfarenhet av dessa.
Aerox är vattenkyld, och en fin motor att utgå från (jag har själv en Aerox som är "original")
JogR finns som vattenkyld om du hittar en äldre modell (heter RR), i övrigt är det identiska motorkonstruktioner.

En JogR åker du komfortablare på om ni är två personer.
Det finns även en modell som heter Neos, som även finns som fyrtaktare.

Men mitt tips i detta fall är en JogR, som du iordningställer till originalskick, det vill säga det som den är tillverkad för.
Det innebär att man plockar bort strypningen i variatorn, samt i avgassystemet, inga stora ingrepp alltså, och helt gratis!
Dessa åtgärder leder till att den går 60-70 km/h, och det är så japanerna tänkte när dom konstruerade den.
EU-reglerna har däremot gjort att man tvingats att strypa den.

M.V.H

/Tobias
Loggat
Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #8 skrivet: 2012-06-07, 07:36:58 »

Chesper, det slog mig att det kanske finns ett annat alternativ, förutsatt att ni båda har B-kort: En av Piaggios trehjuliga scooters (MP3 och Yourban) som går att köra på B-kort. Dessa finns från 250 cc till 500 cc och från ca 50000 begagnade till ca 90000 nya. Dyrare än moppar men lagliga, klarar av alla tillåtna hastigheter och oftast billigare att försäkra.

Sökning på Blocket på MP3
Loggat

Motorburen Ungdom
chesper
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #9 skrivet: 2012-07-01, 10:56:45 »

tack för tipset yossa om tre hjuling Smiley har funderat på en sådan men känner att den är lite för bred gillar vespa stilen då man kan komma fram över allt.
ska besiktiga 125 nästa månad och efter det blir det blocket. Har fastnat på en Aerox rigtigt snygg och går lagom fort med original "ostrypt" Eller så köper jag Aerox till sambon så har jag kvar 125  blob7 Men hon har inte riktigt blivit övertygad om 2 hjul är bättre än 4
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.144 sekunder med 22 databasfrågor.