Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2020-10-21, 18:50:07
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Egna erfarenheter/Recensioner
| | |-+  Stor eller liten? Behöver hjälp med val av scooter!
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Stor eller liten? Behöver hjälp med val av scooter!  (läst 6705 gånger)
Muu
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 2

« skrivet: 2012-04-24, 10:06:05 »

Nån som kan hjälpa med tips? Jag kollar efter en rolig scooter för pendling (4 mil totalt om dagen) och stadskörning - har snöat in på Yamaha XMAX men efter att ha provkört kunnat konstatera att den just inte var så rolig.. Kollar TMAX men är inte beredd att betala +100.000...
Är det nån av er som kan ge en kort jämförelse mellan en beg XMAX och TMAX? Är det värt att köpa en äldre TMAX för att få motorstyrka jämfört med att köpa en nyare och fräschare mindre apparat? Vad kostar underhållet av en TMAX från säg 2004-2005? Är det extra klöset i en äldre TMAX värt den klart större pengen än en yngre X eller annat? Kan man få till bättre acceleration i en X eller finns det andra scootrar med körglädje som man bör titta på? Maxhastighet är inte så viktigt - gör den motorvägsfart utan problem så är jag nöjd, det är en motor med klipp och körglädje jag är ute efter. Aprilia SportCube 300 verkar ju vara en kul maskin.. Gilera?
Alla tips uppskattas!  Undecided
Loggat
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen

« Svara #1 skrivet: 2012-04-24, 15:42:00 »

Hej Muu,

Vart i Sverige bor du? Jag bor norr om Stockholm om du skulle vilja komma över å få en pratstund & en rejäl provkörning utav en lagom inkörd 01 - TMax.

Är du riktigt snäll kanske jag bjuder på kaffe / te?
Fanns 2st begagnade ( gula?) på Blocket just nyss i denna stund. Den ena var mer prisvärd än den andra..

Just nu soliga hälsningar
Mieri TMax - 01 Mörkblåmetallic
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
TMax500
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #2 skrivet: 2012-04-25, 22:54:17 »

Skall du bara pendla går det bra med vilket som. 250:n gör ett utmärkt jobb. Skall du dessutom har den som allroundhoj så är den större att föredra.

De "xmaxare" jag har talat med drar sig för att ta en längre söndagstur (20-30-40 mil), av komfortskäl. Kör du den större så behöver du inte begränsas på samma sätt. Jag har kört dagsturer på mer 50 mil på en dag med min TMax, och det går väldigt bra. Kul är det också!

Rätt bra bett i motorn. Lätt som en plätt att vinna alla rödljus. Ok, Porsche 911 kan vara jobbiga att ge sig på... Smiley Inga problem att lägga sig i vänsterfilen på motorvägen i 130 km/t och bara mata mil. Inte så kul körning, förstås, men för hojen så går det bra. Stabil i hög fart.

I stan är nog 250:n rentav bättre - lite mindre och smidigare. Du skall nog inte ens tänka på att trimma. Kostnaden för att ta fram några extra hästar lär blir så hög att det blir en bättre affär att köpa en större hoj direkt.

Du frågar om 2004-2005 och det inga bra årgångar att ta som exempel. Det finns väldigt få sådana i Sverige. De togs inte in under ett antal år. Så de TMax:ar du hittar är troligen 2001/2002 eller nyare från 2009 och framåt. Hittar du någon årgång däremellan så är den nog privatimporterad. Utomlands har de ju sålt i stora mängder hela tiden.

Service är halvdyr. 2000-mila är en dyr rackare på 5-6 000 kr (bl a variatorrem), 4000-mila lär också vara dyr (variatorrem + ventiljustering, vill jag minnas). Mellanservice är inte så blodig, t ex fick jag pris på c:a 2000 för en 3000-milaservice.

Försäkring beror förstås mycket på dig (ålder, ort). Min har gått från 4500 till 2100 för helår i takt med att både jag och hojen har blivit äldre. Smiley Då bor jag halvcentralt i Göteborg.

Däcken är hyggliga i pris och jag kör c:a 1000 mil på ett bakdäck.

Jag tror att det är helt 'safe' att köpa en 01-02. De har ofta inte rullat särskilt långt och de håller bra Yamaha-kvalitet. Om bara oljor och sådan är skött så torde det vara helt lugnt. Jag har t ex kört min i 8 säsonger 2004-2012. (Fast jag kan också tänka mig en ny 2012. Men, men... 106 000 jämfört med c:a 30 000 för en "gammel-Max"...)

[Kanske, kanske, kanske blir min till salu i vår. Har spanat in en snygg röd Triumph Sprint som jag kanske "måste" köpa. Och då blir det för trångt i garaget...  Sad]
« Senast ändrad: 2012-04-25, 23:11:42 av TMax500 » Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
mieri

Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen

« Svara #3 skrivet: 2012-04-26, 11:49:14 »

Neeej   TMax500!  Du får inte sälja din TMax för en Trajja till! 

Nu får du faktiskt äta blodpudding ett tag . Shoppa sedan loss en Sprint & ha den ute under ett kapell..

"Du är TMAx" - det är så det är..

Hälsningar
Mieri Max med ett T först.
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
GP800

Antal inlägg: 183

Kör: BMW K1600GT -13
Kör2: Gilera GP839 -11 (Till salu 49k)
Hemort: Göteborg

Norway - 2012

« Svara #4 skrivet: 2012-04-27, 09:36:03 »

Hej.

Jag kan rekomendera att ta en provtur med en Honda SH300, den är en trevlig pendel maskin.  Men som de säger ovan en större maskin blir mer användbar även till annat.

PS. Tmax köp dig en röd och fin scooter i stället finns Gilera o Aprillia 800cc+  love4

// Lycka till med scooter handlandet Muu.
Loggat

Bitcoin is the Internet, applied to Money.
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012-05-02, 07:41:28 »

Neeej   TMax500!  Du får inte sälja din TMax för en Trajja till!  

Nu får du faktiskt äta blodpudding ett tag . Shoppa sedan loss en Sprint & ha den ute under ett kapell..

"Du är TMAx" - det är så det är..

Hälsningar
Mieri Max med ett T först.
Cheesy

---
Hej Muu och Välkommen till ScooterForum!  

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Muu
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 2

« Svara #6 skrivet: 2012-05-09, 10:02:44 »

Hej och tack för bra respons!
Har ännu inte kommit till skott men hoppas hitta en maskin som är "det" snart Smiley
Jag bor strax utanför Sthlm och åker en hopplös snutt landsväg (bussfil under kritiska tider, så där kan man ändå stå på..) om dryga milen och därefter blir det mer av kö-slingrande cityåkning på ungefär en mil.
Denna sträcka kan ledigt ta 1-1,5 timme med bil under kontorstid och knäcker mig fullständigt.
Ska kolla vidare i helgen och hoppas på massa roliga Blocket-objekt till dess!
Mieri - Tack! Jag kanske hör av mig!
TMax500 - Jag antar att den röda 02:an på Blocket är din. Ser jättefin ut!
Än en gång - Tack för tips och info!!
Loggat
TMax500

Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #7 skrivet: 2012-05-09, 14:03:29 »

TMax500 - Jag antar att den röda 02:an på Blocket är din. Ser jättefin ut!
Yes, det är min. Köpte min "nya" trajja i helgen å nu är det (för) trångt i garaget. Och då får man sälja. Tyvärr. För det är en jäkla bra hoj! Risk att jag gjort något dumt... Men samtidigt känns det ok att byta efter 8 år med samma hoj. Omväxling förnöjer.
Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
Pelle6569
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 39

Kör: Honda SH300 2011 med J.Costa variator
Kör2: BMW R 1150 GS
Hemort: Lidingö

« Svara #8 skrivet: 2012-07-10, 22:29:19 »

Hej Muu
Kolla tråden om SH300. Kanske ett alternativ?
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.213 sekunder med 21 databasfrågor.