Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2018-11-16, 23:51:29
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrig Motor
| |-+  Motor allmänt
| | |-+  Det där med försäkring, kan kanske vara bra att tänka på saker,
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Det där med försäkring, kan kanske vara bra att tänka på saker,  (läst 1556 gånger)
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3387

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« skrivet: 2012-04-13, 11:29:45 »

Ringde försäkringsbolaget idag för att kolla om jag hade deras "trygghetsförsäkring" samt om ett par andra funderingar som jag fått efter att ha letat info. i försäkringsvillkoren.

Visade sig att jag inte hade vagnskada eftersom jag glömt att första årets vagnskada inkluderades i märkes valet och inte ändrat i försäkringen efter att den löpt ut.

Sedan såg jag att maskinskada inte gäller om inte servicen utförs av auktoriserad verkstad vilket var något jag inte tänkt på i alla fall. (antar nu efteråt att det kanske är vanligt?)

Brandklausulen såg också lite intressant ut och som jag tolkade det så finns det utrymme att inte betala om olyckan är framme med den formuleringen på "mitt" bolag, men skaderegleraren jag talade med sa att följdskador gällde fast det inte stod? (man får väl hoppas man slipper sådant)

Och en annan av anledningarna att jag ringde var att jag ville kolla hur försäkringen gällde om någon provar ens scooter, tror det nämndes någostans och ville veta vad som gällde för mig.
Där får man vara uppmärksam att den som kör "kvalar" in på samma typ av försäkring som du har, ex.vis om det är en åldersknuten försäkring, iofs. så verkade det mest ha återkoppling på storleken på självrisken.

-Tomas
(har Bilsport & Mc)
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
erkagn
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 235

Kör: Honda SCV 100 Lead -05
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Hemort: Umeå

« Svara #1 skrivet: 2012-04-16, 07:05:05 »

Ringde försäkringsbolaget idag för att kolla om jag hade deras "trygghetsförsäkring" samt om ett par andra funderingar som jag fått efter att ha letat info. i försäkringsvillkoren.

Visade sig att jag inte hade vagnskada eftersom jag glömt att första årets vagnskada inkluderades i märkes valet och inte ändrat i försäkringen efter att den löpt ut.

Sedan såg jag att maskinskada inte gäller om inte servicen utförs av auktoriserad verkstad vilket var något jag inte tänkt på i alla fall. (antar nu efteråt att det kanske är vanligt?)

Brandklausulen såg också lite intressant ut och som jag tolkade det så finns det utrymme att inte betala om olyckan är framme med den formuleringen på "mitt" bolag, men skaderegleraren jag talade med sa att följdskador gällde fast det inte stod? (man får väl hoppas man slipper sådant)

Och en annan av anledningarna att jag ringde var att jag ville kolla hur försäkringen gällde om någon provar ens scooter, tror det nämndes någostans och ville veta vad som gällde för mig.
Där får man vara uppmärksam att den som kör "kvalar" in på samma typ av försäkring som du har, ex.vis om det är en åldersknuten försäkring, iofs. så verkade det mest ha återkoppling på storleken på självrisken.

-Tomas
(har Bilsport & Mc)

Ja, det är mycket att tänka på. Ska man hårddra det så får inte min brorsa som är 3 år yngre än mig prova någon av mina hojar nästa sommar då jag fyllt 50 och ändrat till 50+ försäkring. Fast risken är nog minimal att det skall hända något. Och i så fall är det nog som du säger att självrisken blir något större.
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.109 sekunder med 21 databasfrågor.