Hej på er.
Några månader gammal tråd, men jag gör ett inlägg i alla fall.
Remmen på en cusomhoj har lite annan konstruktion, en tandrem, mer som en kamrem på en bil.
Den utsätts inte för samma friktion och värmebildning som en scooter-rem.
Scooter-remmen är konstruerad som på en snöskoter, där friktionen mellan rem och skiva driver allting framåt.
Där uppstår värme och därför blir det ett högt slitage.
Effekten på en snöskoter ligger idag ofta på närmare 150 hästar, och en del har ännu mer.
Dessutom har dom ett högt varvtal innan variatorn går i ingrepp, det skapar stor skillnad mellan rem och variator i varvtal, och mycket värme.
Körsättet på en snöskoter är dessutom ofta mycket "aggressivare", mycket starter med fullgas från stillastående, vilket kanske inte är lika vanligt med en scooter.
Fördelen med allt detta tror jag är att vi scooteråkare kan dra nytta av tekniken.
En rem som tillverkas för en snöskoter har höga krav på sig, och om tillverkarna återanvänder denna teknik till en scooter-rem så blir den nästan outslitlig.
Jag tror att bytesintervallet på scootern är satt med stor marginal, för att man inte ska bli stående vid vägkanten i onödan.
Så det känns som att man med ett "normalt" körsätt kan lita på tillverkaren rekommendationer vad avser rembytet.
Det var lite tankar bara om remmens konstruktion, hoppas att dom kan vara till nytta.
M.V.H
/Tobias
Tack för du förklarade skillnaden på ett bra sätt. Jämfört med en snöskoter så har min 7-hästars Lead en otroligt liten motorstyrka