Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-18, 19:20:18
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Meka/Tillbehör/Extrautrustning
| | |-+  Hur länge håller remmen
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Hur länge håller remmen  (läst 11847 gånger)
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå

« skrivet: 2012-03-23, 10:47:34 »

Hur länge håller remmen på en mc-scooter ungefär? På en snöskoter verkar de ju få byta stup i kvarten. Men kanske är mycket mera efffekt samt ryckigare körning på en sådan?
Loggat
ljs-s

Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall

« Svara #1 skrivet: 2012-03-23, 10:58:56 »

Vet bara på att min polares moppe höll den nästan 400 mil innan den gick av. Borde ju vara lite längre på en mc tycker jag.
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
erkagn

« Svara #2 skrivet: 2012-03-23, 17:15:45 »

Vet bara på att min polares moppe höll den nästan 400 mil innan den gick av. Borde ju vara lite längre på en mc tycker jag.

På en customhoj så håller drivremmen flera tusen mil. 400 mil var inte mycket. Men du måste ha haft otur. Eller att det var dålig kvalitet.
Loggat
ljs-s

Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall

« Svara #3 skrivet: 2012-03-23, 18:27:44 »

På en customhoj så håller drivremmen flera tusen mil. 400 mil var inte mycket. Men du måste ha haft otur. Eller att det var dålig kvalitet.

Det var det inte jag utan min kompis som hade otur Smiley
Och visst var det säkert dålig kvalite, det var en kina moppe Smiley

Såg att i manualen för x-maxen så står det att man ska byta remmen efter 2000 mil. Så det var ju betydligt längre än 400 mil Smiley
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
Hannu
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 176

Kör: Yamaha Cygnus 125-07
Kör2: Yamaha MT-09
Kör4: Volvo 944-98
Hemort: Boden

« Svara #4 skrivet: 2012-05-26, 20:10:10 »

Hej på er.
Några månader gammal tråd, men jag gör ett inlägg i alla fall.

Remmen på en cusomhoj har lite annan konstruktion, en tandrem, mer som en kamrem på en bil.
Den utsätts inte för samma friktion och värmebildning som en scooter-rem.

Scooter-remmen är konstruerad som på en snöskoter, där friktionen mellan rem och skiva driver allting framåt.
Där uppstår värme och därför blir det ett högt slitage.
Effekten på en snöskoter ligger idag ofta på närmare 150 hästar, och en del har ännu mer.
Dessutom har dom ett högt varvtal innan variatorn går i ingrepp, det skapar stor skillnad mellan rem och variator i varvtal, och mycket värme.
Körsättet på en snöskoter är dessutom ofta mycket "aggressivare", mycket starter med fullgas från stillastående, vilket kanske inte är lika vanligt med en scooter.

Fördelen med allt detta tror jag är att vi scooteråkare kan dra nytta av tekniken.
En rem som tillverkas för en snöskoter har höga krav på sig, och om tillverkarna återanvänder denna teknik till en scooter-rem så blir den nästan outslitlig.
Jag tror att bytesintervallet på scootern är satt med stor marginal, för att man inte ska bli stående vid vägkanten i onödan.
Så det känns som att man med ett "normalt" körsätt kan lita på tillverkaren rekommendationer vad avser rembytet.

Det var lite tankar bara om remmens konstruktion, hoppas att dom kan vara till nytta.

M.V.H
  /Tobias
Loggat
erkagn

« Svara #5 skrivet: 2012-05-30, 13:36:28 »

Hej på er.
Några månader gammal tråd, men jag gör ett inlägg i alla fall.

Remmen på en cusomhoj har lite annan konstruktion, en tandrem, mer som en kamrem på en bil.
Den utsätts inte för samma friktion och värmebildning som en scooter-rem.

Scooter-remmen är konstruerad som på en snöskoter, där friktionen mellan rem och skiva driver allting framåt.
Där uppstår värme och därför blir det ett högt slitage.
Effekten på en snöskoter ligger idag ofta på närmare 150 hästar, och en del har ännu mer.
Dessutom har dom ett högt varvtal innan variatorn går i ingrepp, det skapar stor skillnad mellan rem och variator i varvtal, och mycket värme.
Körsättet på en snöskoter är dessutom ofta mycket "aggressivare", mycket starter med fullgas från stillastående, vilket kanske inte är lika vanligt med en scooter.

Fördelen med allt detta tror jag är att vi scooteråkare kan dra nytta av tekniken.
En rem som tillverkas för en snöskoter har höga krav på sig, och om tillverkarna återanvänder denna teknik till en scooter-rem så blir den nästan outslitlig.
Jag tror att bytesintervallet på scootern är satt med stor marginal, för att man inte ska bli stående vid vägkanten i onödan.
Så det känns som att man med ett "normalt" körsätt kan lita på tillverkaren rekommendationer vad avser rembytet.

Det var lite tankar bara om remmens konstruktion, hoppas att dom kan vara till nytta.

M.V.H
  /Tobias

Tack för du förklarade skillnaden på ett bra sätt. Jämfört med en snöskoter så har min 7-hästars Lead en otroligt liten motorstyrka  Wink
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.111 sekunder med 22 databasfrågor.