Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-08-02, 01:38:57
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Nya körkortsreglerna som gäller från 2013.
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Nya körkortsreglerna som gäller från 2013.  (läst 15214 gånger)
Flyger!
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 40

Kör: Piaggio Mp3-250
Kör2: Racerbilar.
Hemort: Stockholm

« skrivet: 2012-03-07, 10:33:25 »

Hej alla

Jag hörde talas om det tredje körkortsdirektivet från EU. Då man som MP3 ägare känner sig lite på kanten så plöjde jag regeringens förslag och blev både klok och inte. Jag skrev då till Transportstyrelsen och fick ett jättetrevligt svar, se nedan. Generellt kan man säga att de nya reglerna inför en hel skrälldus med nya körkortsklasser. Framför allt gäller detta tung trafik och MC. Alla länder har samma problem med omogna MC-trafikanter och detta tar man ett krafttag för att stävja nu. För våran MP3-del så är det inga försämringar, snarare tvärt om egentligen.

Jag har raderat några detaljer av personlig natur men i övrigt, läs och njut:

Hej Tomas!

Tack för din fråga med ärendenummer TSMS 2012/XXXX.

Fråga: Hej

jag har haft körkort med B-behörighet i 25 år och då jag har mycket kunder på min konsultfirma i centrala Stockholm så kör jag en trehjulig MC (Skoter, Piaggio Mp 3-250) för att slippa köerna och förorena mindre. Jag har försökt att plöja det nya tredje körkortsdirektivet som skall börja gälla nästa år. Så vitt jag förstår så kommer jag att få fortsätta att köra min Piaggio på B-kortet, är det korrekt uppfattat? När jag läser vidare i direktivet så får jag en känsla av att jag även eventuellt, på mitt B-kort kan få framföra MC klass A1 (lätt MC). Är det nationella undantaget klubbat? Om det blir så, kommer det att stå A1 i mitt körkort när jag förnyar det?

Med vänlig trafikanthälsning
Tomas XXXXX
Älvsjö

Svar: Själv kör jag en Vespa GTS 300, men jag tycker Mp3´an är en jättekul mc! Bekvämt att slippa sätta ner fötterna när man stannar och tack vare mindre behov av vingelutrymme tror jag man kan smyga mellan stillastående köer lättare än med min GTS. När de nya EU-reglerna om körkort införs 19 januari 2013 kommer körkort som utfärdats innan dess att fortsätta gälla som förut. Den som tar B-körkort därefter får vänta med att köra 3-hjulig mc med högre motoreffekt än 15 kW till 21-årsdagen, mp3 har väl ca 17 kW. Även om man tar ett A-körkort före 21 års ålder (vilket är möjligt om man tidigare haft A2) måste man vänta med 3-hjulig mc med högre motoreffekt än 15 kW till 21-årsdagen. Trehjulig mc med motoreffekt upp till 15 kW kommer att få köras av 16-åringar på A1-körkort, kanske mp3 i 125-variant kommer att börja importeras? Sverige kommer inte att utnyttja möjligheten som direktivet ger, att för sitt eget territorium tillåta körning med lätt mc (tvåhjulig) på B-körkort.

För vidare kontakt i ärendet använd länken: XXXXXXXX

Med vänliga hälsningar
Göingberg Bo Stnk

Supportenheten
Transportstyrelsen

Visst känns det skönt att veta? Vi kan tuffa vidare som förut, gör det!
Mvh
Flyger
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-03-07, 11:08:36 »

Tack Flyger!

Tryggt att läsa.

Jag tror att jag har 29,4 Kw på Gilrea fuoco 500. Men det verkar vara samma för mig, bara att tuffa på Grin

Kjell
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #2 skrivet: 2012-03-07, 15:49:58 »

Kul att vi snappat upp det här med nya direktiv inom ett par dagar från varandra. Och det var ett bra initiativ att kontakta Transportstyrelsen!
Se även tråden HÄR om du inte läst den tidigare.

På Modern Vespa har de diskuterat om detta direktiv från och till i snart ett år... (äldsta tråden jag hittade var från våren 2011).
Loggat

Motorburen Ungdom
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-03-07, 22:52:31 »

@Flyger, Yoss,
 good post 's

Bra info!

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.08 sekunder med 21 databasfrågor.