Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-20, 18:55:16
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  250 scooter?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: 250 scooter?  (läst 19966 gånger)
fredrik0901
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 3

« skrivet: 2012-01-31, 13:29:32 »

Jag sitter på jobbet och drömmer mig bort.

Min situation är som föjler:
Jag har under något år varit sugen på att skaffa MC-kort. Förra sommaren tänkte jag "OK det blev inget MC-kort i år men jag ska banne mig köpa en EU-moppe för att testa om jag gillade grejen". Mycket riktigt köpte jag en Yamaha Neos på blocket.se ett par dagar senare. Jag o tjejen gjorde massor med turer, både korta för att bada och upp till 5 mil för att käka slottsmiddag. Jag gillar typen transport och detta spär på min känsla av att ett MC-kort är något för mig. Detta har lett fram till att jag skaffat mig ett körkortstillstånd så nu väntar jag bara på våren så man kan börja besöka trafikskolor för något mer än bara teori.

So far so good...Nästa fråga är ju vad man ska skaffa för typ av motorcykel. När jag var 14-17 hade jag en Monark monarscoot från 52 och sedan körde jag 250 mil på Neosen förra året. Det är all erfarenhet jag har av 2-hjulingar. Neosen är ju för jädra fin men det kunde gärna gå lite fortare. Ska man ha en Scooter så går jag ju i inkörda fotspår och kikar på Yamaha. X-max verkar ju bäst. Köper jag en blir det nog en ny. Köper jag en så räknar jag med att ha den ett bra tag.
Jag är 28 bast och tänker mig mest kortare turer där man glider fram och njuter av färden. Precis som jag gjort på moppen men med lite bättre komfort.
Alla på jobbet säger att jag inte kan åka runt på scooter för "Det är det bara gubbar över 55 som gör". Men jag gillar scooterns smidighet.

Hur analyserar ni min text? Är en 250 rätt val för mig?
Loggat
ljs-s
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall

« Svara #1 skrivet: 2012-01-31, 17:14:29 »

Tycker du tänker helt rätt med en 250 Smiley

Mina egna fordonsresa:
50cc Kines eu scooter
250cc ATV (Fyrhjuling)
500cc Kawasaki ER5 (vanlig mc) som jag fortfarande har kvar men ska sälja till våren.
250cc UTV (Side by side fyrhjuling)
125cc Yamaha Cygnus X scooter
250cc Yamaha X-Max

Tycker xmaxen är riktigt skön att åka omkring på och den har tillräckligt med kraft för att klara motorväg med skjuts och packning utan att vara någon trafikfara som det annars kan bli med en klenare motor.
Håller helt med, det är smidigheten som gör att jag bara använder X-maxen istället för er5:an som annars är betydligt rappare.

X-maxen är ett bra köp enligt mig Smiley
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
fredrik0901
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #2 skrivet: 2012-02-01, 13:21:35 »

Tack för det svaret!

Det står att inkörningen skall göras vid ett kontinuerligt maxvarv på 4000 rpm, vilken hastighet gör X-maxen vid 4000rpm?

Jag får fortsätta fundera på olika lösningar. Känslan är att antingen fortsätter jag att åka på tur till ljuv 2-taktsmusik eller så får det nog bli en 250. Först skall jag iaf fixa kortet.  BangHead
Loggat
ljs-s

« Svara #3 skrivet: 2012-02-01, 13:29:46 »

Hehe ja det där med inkörningen frågade jag yamaha säljaren om när jag köpte min, och han sa att yamahas motorer inte behöver köras in som förr i tiden, så det var bara o gasa på men att försöka att undvika att hålla max gas hela tiden, utan variera varvtalen under inkörningsperioden.

Annars om du ska hålla dig till 4000 rpm gissar jag att den inte gör så mycket mer än 70 km/h eller nått sånt.

Jag tror inte du ångrar dig om du köper en x-max, men om du behåller Neosen så kommer du förmodligen fortsätta undra hur det skulle kännas att ha en xmax eller liknande Smiley
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
TMax500
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #4 skrivet: 2012-02-01, 14:08:02 »

Det verkar ju vara så att du gillar scooterkonceptet - enkelt, smidigt, trevligt - och då är en 250 ett bra val. Stor nog för landsvägen, smidig nog för stan.

125 cc är väl litet utanför stan, tycker jag, och 400-600 cc kan vara överdrivet om du bara skall "småtuffa" omkring. Skulle ditt körmönster sedan utvecklas så är det bara att byta.

Skall du t ex ut och åka 30-40-50 mil så är det en stor fördel med större maskin. En fördel alltså, inte ett krav. En 250 rullar på bra i farter en bit över 100 om det skulle behövas. Men så stora vägar bör man ändå undvika, det är bara trist att köra rakt fram utan kurvor...

EDIT: såg just den här sköna formuleringen  i Göteborgs-Postens nätupplaga:
"Att köra motorcykel på motorväg är ungefär lika tråkigt som att måla en radhusgavel. Att köra motorcykel på en kurvig landsväg med bra asfalt är som första dagen på semestern. Varje gång."
« Senast ändrad: 2012-02-01, 14:13:03 av TMax500 » Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
Calvin
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 92

« Svara #5 skrivet: 2012-02-02, 11:30:24 »

Hej Fredrik..

Som "gammal" MC knutte med många många års frånvaro från 2 hjulingar var jag - precis som Du - lite tveksam om vad som skulle inhandlas när MC tarmens sug blev för stor. Man tänker ju lite annorlunda ju äldre man blir, borta är den odödliga 20 åringen som sadlar en 1000cc och tycker att den är för slö som bara toppar 280km/h.

Istället har det växt fram en mer förståndigare människa, fortfarande intresserad av det som gör MC/Scooter åkning intressant men vill endå vara mer på den "säkra" sidan. Tittade på BMW med sina stabilisering kontroller och dj... bra ABS bromsar och liknande, men konstigt nog - och här kommer mitt tips till Dig - föll valet på en Piaggio MP3 Yourban !

Denna härliga 300cc maskin ger mig faktiskt allt som en 2 hjulig MC skulle ha givit mig gällande köregenskaper och känsla. DOCK med den stora fördelen att jag har 3 hjul i marken. Bort med rädslan för inbromsning på grus eller våt asfalt, stadig som tusan i alla situationer men som sagt var med bibehållen MC känsla.

Det viktigaste för Dig dock skulle vara att Du kan hoppa MC kortet och på detta vis spara in ett antal sköna tusenlappar som kan användas på roligare saker, tro mig, Du kommer inte ångra Dig. Visst dyr i Sverige men kolla mina poster på andra ställen här på forumet hur Du kan få hem den avsevärt billigare än via den Svenska generalagenten.
Loggat
TMax500

Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #6 skrivet: 2012-02-02, 14:25:27 »

Håller med om att MP3:or är intressanta och kul. Tre hjul är heller inte dumt. Men en ny MP3 Yourban 300ie kostar 90 000 kr och en X-MAX går på 50 000 kr. För den mellanskillnaden kan du få flera körkort... Smiley Så ekonomiargumentet faller tycker jag.

Min andra invändning är att om du väljer att bara kika på scootrar för B-körkort så kan du välja mellan några få märken och modeller - Piaggio, Gilera, elscootern Vectrix (glömde jag någon nu?). Medan du med ett A-kort kan välja fritt. Byta upp dig eller ned dig. Kanske komplettera scootern med något annat för långfärd och semestrar.

Så vill du absolut inte ta A-kort så har Calvin helt klart en poäng. Men annars så ger A-kortet en betydligt större handlingsfrihet.
« Senast ändrad: 2012-02-03, 16:57:35 av TMax500 » Loggat

ljs-s

« Svara #7 skrivet: 2012-02-02, 16:06:46 »

Så vill du absolut inte ta A-kort så har Calvin absolut en poäng. Men annars så ger A-kortet en betydligt större handlingsfrihet.
Loggat

-----
Calvin
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 92

« Svara #8 skrivet: 2012-02-02, 17:55:29 »

Som sagt var det beror på VART man köper sin MP3á.. min kostade inkl transport, inregistrering, besiktning, moms å inköp ca 65 000 förra sommaren och nu tycks ju Euron vara lika låg samt att priserna i Tyskland inte har gått upp

Lite billigare som sagt var än de 89 995 som den Svenska - vi kör utan att skämmas - generalagenten tar.

KÖR man hem den för övrigt spar man ytterligare ca 4000:-.. försäkring typ vad 2-3 år ??
Loggat
fredrik0901
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #9 skrivet: 2012-02-03, 13:39:26 »

Många alternativ finns det, vilket är bra. Det gäller bara att prova ett för att se om det var rätt! Det låter som att 250 passar mig som handsken...
Jag tror jag försöker ta a-kortet för att få den valfriheten som nämnts. Även om jag har en MP3 så är det ju tråkigt att inte kunna provköra andras hojar.

Spontant skulle jag vilja ha en MP3 tidig vår och sen höst så att man inte behöver vara lika livrädd för grus och någon isfläck men ha en liknande X-max resten av säsongen.

Funderandet fortsätter och skall kryddas med ett mc-butiksbesök sådär strax efter 15.30 när man får packa ihop här på jobbet. Nästa fredag råkar det bli en jobbresa till Borlänge och som av en händelse ligger på Touringbutiken.se just där.  hello2 Tack och bock.

Trevlig helg!
Loggat
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2012-02-06, 16:05:27 »

Mesta är redan sagt av forumets kunniga medlemmar, så Hej fredrik0901 och Välkommen till ScooterForum!  

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Gunnar G
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 15

Kör: Yamaha X-MAX 250 ABS 2011 (såld 2014)
Kör2: Yamaha MT-07 2016
Hemort: Jönköping

« Svara #11 skrivet: 2012-02-12, 13:59:29 »

Allt går väl i vågor, jag hade piaggio ciao för att skjutsa barn till dagis(hette så då), sedan piaggio zip (eu) till och från jobbet som mc-surrogat. Med mc-kortet blev det en glidare suzuki marauder 800. När jag ville ha bekvämare och säkrare en BMW r1150r med insprutning kardan och Abs. På senare år blev det mindre åkt och jag behövde inte alla km/h över 110. Valet föll på xmax 250. Bra kritik, kan hålla vägskyltarnas fart och har Abs. Jag har 9 år till 55, men xmax tycker jag ser sportig ut. Skönt i stan att bara behöva gasa.
Inkörningsordern från min butik var att håll inte fullt i början. 4000 rpm kommer den väldigt fort upp i och går i princip inte att köra med (40-60km/h). Varierat är nog viktigare. Verkar dra ca 0.35. Bra förvaring har den.
Loggat
Gunnar G
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 15

Kör: Yamaha X-MAX 250 ABS 2011 (såld 2014)
Kör2: Yamaha MT-07 2016
Hemort: Jönköping

« Svara #12 skrivet: 2012-02-14, 13:58:54 »

Spontant skulle jag vilja ha en MP3 tidig vår och sen höst så att man inte behöver vara lika livrädd för grus och någon isfläck men ha en liknande X-max resten av säsongen.
Ni som har MP3, hur beter den sig egentligen? Är den inte som en tvåhjuling när man kör? Styvar den upp sig om det slirar, går det att "luta omkull den"?
Loggat
Ingemar Anderson
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 23

Kör: Vespa 300 GTS
Hemort: Göteborg

« Svara #13 skrivet: 2012-02-18, 00:33:06 »

Köp dig en Vespa 300 GTS. Det gjorde jag och har inte ångrat mig.
Loggat
TMax500

« Svara #14 skrivet: 2012-02-20, 09:59:20 »

Köp dig en Vespa 300 GTS. Det gjorde jag och har inte ångrat mig.
Gillar den! Har visserligen bara kört några få kilometer med 300 GTS, men det gav mersmak. Rejäl, lagom stor, snygg!
Loggat

Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.081 sekunder med 18 databasfrågor.