Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2018-11-16, 23:51:26
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Forumträff 15 eller 16 december? läs mer i den här tråden för aktuell status, kudoz mixen >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1846.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrig Motor
| |-+  Motor allmänt
| | |-+  Fortkörare ska haffas lättare i EU,
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Fortkörare ska haffas lättare i EU,  (läst 1141 gånger)
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 3387

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« skrivet: 2011-12-01, 18:16:54 »

Hittade ingen "färsk" text på detta, men det ska nu vara ett godkänt eu direktiv som ska vara genomfört till 2013 vad jag förstått.
(eu direktiv = länderna får ha politisk charader t.o.m. det året det ska vara genomfört för att få befolkningen att tro att det var de som ville alternativt det är för vårat bästa Wink)

Fortkörare ska haffas lättare i EU,
http://www.europaportalen.se/2011/07/fortkorare-ska-haffas-lattare-i-eu
Citat

Fortkörare ska haffas lättare i EU



För åtta typer av trafikbrott kommer polisen i EU-länderna att lättare kunna bötfälla även syndande turister på tillfälligt besök utomlands.

Den som tror att det är lättare att komma undan med fortkörning utomlands än hemma i Sverige får börja tänka om. Om senast två år blir det möjligt för polisen i hela EU att komma åt trafikligister som syndar när de är i ett annat land än sitt eget. Efter ett beslut i EU-parlamentet på onsdagen listas åtta brott där polisen får större möjligheter att samarbeta över gränserna.

Det handlar bland annat om fortkörning, rattonykterhet och rödljuskörning. Svenska semesterfirare får särskilt se upp för otillåten användning av mobiltelefoner vid ratten – något som i merparten av EU-länderna är helt förbjudet.

Enligt EU-kommissionen är trafikförbrytare från ett främmande land överrepresenterade i länderna runt om i EU, vilket man tror bero på att det är svårt för polisen att komma åt förbrytare om de inte tas på bar gärning.

– Efter mer än tre års debatt är det här ett första, mycket viktigt steg mot att avskaffa känslan av straffrihet som vissa förare har och mot att minska antalet dödsoffer på våra vägar, sade den ansvarige ledamoten Inés Ayala Sender efter beslutet.

Genom beslutet kommer de nationella myndigheterna att behöva lämna registreringsuppgifter till polisen i det land där brottet begåtts genom ett system för informationsutbyte, som ursprungligen skapades för att bekämpa organiserad brottslighet. Därefter kan polisen skicka ett brev till föraren eller bilens ägare för att informera om brottet och påföljden som väntar.

Personuppgifterna på den som har blivit straffad ska enligt beslutet raderas direkt efter att fallet har avslutats.

Direktivet måste nu godkännas enhälligt av EU:s medlemsländer. Storbritannien och Irland har valt att inte införa de nya reglerna. Det gör även Danmark eftersom landet inte deltar i EU:s polissamarbeten. Därefter har alla länder två år på sig att genomföra ändringarna.



-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.139 sekunder med 21 databasfrågor.