Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-16, 06:04:25
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Spana in Quadro 4 motions "plagiat" av en mp3?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 3 ... 6 Skriv ut
Författare Ämne: Spana in Quadro 4 motions "plagiat" av en mp3?  (läst 64863 gånger)
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« skrivet: 2011-11-11, 18:58:04 »

Jag vet inte vem som har stulit av vem men den här är ju klart sevärd tycker jag.

pub.mp4



// Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
AT
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 3


« Svara #1 skrivet: 2012-05-21, 18:12:59 »

Jag måste erkänna att jag gillar utseendet på denna bättre.  Smiley
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #2 skrivet: 2012-05-23, 11:48:58 »

Ännu en design från Marabese, företaget som tog fram allas våran MP3:a (framvagnen i alla fall). Triumph Tiger och Moto Guzzi Norge står också på deras CV. Försäljningen av Quadro 3D startade slutet av 2011 i södra Europa, vi får se om och när denna dyker upp på våra breddgrader. Vad gäller utseendet så gillar jag inte fronten på 3D, föredrar MP3:an. Annars är 3D något lättare än MP3 (runt 200 kg) och kommer endast med 350 cc motor på ca 25 hk. Motorn byggs i Taiwan (SYM), hojen sätts ihop i Italen om jag minns rätt och är något billigare än motsvarande MP3.

I år eller nästa år kommer dock fyrhjuliga Quadro 4D med 500 cc motor som väger 240 kg, den gillar jag skarpt både som koncept och designmässigt:



Under 2012 kommer en till konkurrent till Piaggio, Peugeot lanserar Metropolis 400cc:



« Senast ändrad: 2012-05-23, 13:16:28 av Yoss » Loggat



Motorburen Ungdom
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #3 skrivet: 2012-05-23, 11:58:10 »

Ett par bilder på framvagnen på 3D:







Citat från: Fuzzy från Modern Vespa
Front suspension uses 3 cylinders and transfers oil from one to another depending on lean angle. If I understood correctly one must check air in cylinder every 5000 kilometers, but not difficult to do, so an air over oil system in the cylinders allows the transfer. Probably has the air in the center cylinder and lean pushes oil into center cylinder compressing the air in top but also the other side cylinder extends so some oil it transferred to it. Possible all three cylinders have some air in them.
« Senast ändrad: 2012-05-23, 12:36:29 av Yoss » Loggat



Motorburen Ungdom
Calvin
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 8
Antal inlägg: 92


« Svara #4 skrivet: 2012-05-23, 12:20:04 »

Yoss.

4 hjul ?? Är även bakhjulen länkade ?? Annars känns ju konceptet fruktansvärd dumt. Du kan luta framhjulen men de bakre kommer att gå rakt vilket borde förstöra all MC känsla och mer vara likt Can-Am i uppträdandet. Å de är enligt mig som att åka gocart då man svänger och inte lutar i kurvorna.

Å Peugeot`en är anskrämligt ful. Som min pappa alltid sa, Franska bilar och Franska kondomer har gjort många män besvikna, gäller nog även för denna  headbang
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #5 skrivet: 2012-05-23, 12:51:29 »

Calvin, håller med om utseendet på Metropolisen, håller inte med om franska bilar (av egen erfarenhet).
Har dock inte testat baguettekådisarna än...  Cheesy

Hur som, vad jag förstått konstruktionen på 4D så är det just genom de individuellt upphängda bakhjulen som lutningen regleras och kan låsas/låsas upp. Framhjulen är väldigt nära varandra och fritt upphängda.



Video:
Youtube

Loggat



Motorburen Ungdom
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012-05-23, 20:15:33 »

Frågan är om framaxeln är ett hinder på en 3D.
den finns ju inte på en MP3. Vi kan ju låta prylar passera mellan framhjulen samt att det ena hjulet kan lyfta ganska högt i förhållande till det andra. Tex vi parkering vid en hög trottoar eller liknande.

Kan det vara så att en MP3 är lite mer komplicerad i framvagnen?
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #7 skrivet: 2012-05-25, 15:30:31 »

Frågan är om framaxeln är ett hinder på en 3D.
den finns ju inte på en MP3. Vi kan ju låta prylar passera mellan framhjulen samt att det ena hjulet kan lyfta ganska högt i förhållande till det andra. Tex vi parkering vid en hög trottoar eller liknande.

Kan det vara så att en MP3 är lite mer komplicerad i framvagnen?

Hmm, vet inte riktigt. Har alltid associerat MP3:ans upphängning med hur vissa flygplans landningsställ är konstruerade, lösningen på 3D påminner mer om tärrängfordon.

De planerar i alla fall för en off-road(igare) variant som de kallar för Parkour och som kombinerar framupphängning från 3D med bakre upphängning från 4D (på sista bilden kan man även se hur man löst kraftöverföring och bakre upphängning på 4D):







...men vi vet att Fuocon är den ultimata offroad-trehjulingen...



 Grin Do not try this at home. Or on road. Or in terrain.
Loggat



Motorburen Ungdom
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012-05-25, 20:26:38 »

Kedjor  Shocked
Alltså växellåda?

Verkar knepig, den är nog dyr!

bilden på fuocon, kan det  vara ett montage?

Jag skulle i alla fall inte köra så där  icon_scratch
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Henkes
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 3
Antal inlägg: 54

Kör: Piaggio MP3 400, Såld
Kör2: BMW r850r
Kör3: golf....
Kör4: Yamaha Aerox
Kör5: KTM Duke 125 (om jag lyckas stjäla tillbaka den från grabben)
Hemort: Åkersberga



« Svara #9 skrivet: 2012-05-26, 01:13:09 »

Spännande konstruktion! Drivning med kedjor tyder som sagt på växellåda, och de måste ju ha en diffrential till drivaxeln för att undvika bakvagnssläpp i kurvorna? Undrar vad den väger, och vad de stoppat i för snurra?
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2012-05-26, 14:59:11 »

Ser lite intressant ut, kan bli kul.


-Tomas

Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
bliss
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 4
Antal inlägg: 47

Kör: scooterlös
Kör2: parellelltwin 650cc



« Svara #11 skrivet: 2013-05-03, 20:40:16 »

Trillade över en video (hemmabygge) på ytterligare en sak med 4 hjul. Kan nog vara skoj som dirtbike Smiley

Quad Spécial

Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #12 skrivet: 2013-05-06, 13:53:56 »

Lanseringen av en till trehjuling börjar nu närma sig, det är Peugeot Metropolis 400cc som kommer att debuttera under hösten.
Ett par nya videos har dykt upp:

Presentation (på engelska)


Provkörning (på franska)


Peugeot verkar ha lagt en hel del arbete på Metropolis, den verkar ha en finare finish än Piaggios och Quadros hojar samt en del fiffiga mekaniska (t.ex. snyggt infällbart fotstöd för passagerare) och elektroniska (keyless start, GPS integrerat i instrumentbräda) detaljer - frågan är bara hur länge dessa kommer att fungera krångelfritt..

Vad gäller upphängningen fram så är det inget revolutionerande nytt, det är triangellänkarmar som gäller (påminner lite om lösningen på Quadro), vilket begränsar markfrigången något...

Med tanke på att MP3:orna är väldigt eftersökta i Peugeot-landet Frankrike så känns det som ett naturligt väg att gå för denna tillverkare. Nu hoppas man att de även lagt ner tid för att testa hojen ordentligt innan lanseringen (kan se framför mig hälften av alla Metropolis i Paris som tvärvägrar starta en kall novembermorgon då keyless-systemet bestämmt sig för att ta sovmorgon)...

 scooter8
Loggat



Motorburen Ungdom
masun
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 5
Antal inlägg: 79

Kör: Piaggio MP3 Yourban 300
Hemort: Stockholm

« Svara #13 skrivet: 2013-05-06, 14:37:03 »

Elektronisk parkeringsbroms och däcktryckssensorer, mycket rolig teknik. Infällbara fotstöd har Piaggio också :-)  Men utrymmet under sadeln såg riktigt dåligt ut, i reklamen lägger dom en platt laptop-väska där.  Jag och många med mig behöver plats för en ryggsäck med laptop, träningskläder etc. Nej, vill inte ha packbox :-)
Loggat
Nex
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 8
Antal inlägg: 128


« Svara #14 skrivet: 2013-05-06, 14:44:10 »

Riktigt snygg! Bra att de dyker upp lite fler trehjulingar, sätter fart på kreativiteten hos tillverkarna! Smiley Keyless drive älskar jag bland annat, har haft det på min Toyota i flera år, underbart! Smiley Det sämre bagageutrymmet verkar vara pga att de valt att sätta föraren så lågt som möjligt och vindrutan ser ju ut att täcka betydligt mer av föraren än på mp3 orna... Vill provköra Wink
Loggat
Sidor: [1] 2 3 ... 6 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.165 sekunder med 22 databasfrågor.