Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-16, 07:05:47
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrigt
| |-+  Snackoteket
| | |-+  Trött på Vespapriser och vad kan Du göra ??
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Trött på Vespapriser och vad kan Du göra ??  (läst 14464 gånger)
Calvin
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 92

« skrivet: 2011-09-27, 13:02:11 »

Vänner av de "klassiska" Vespa och skoter märkena.

Jag tar och drar igång en kanske lite stötande och kontroversiell diskussion, men som vi blir behandlade kan jag inte låta bli.
Precis som kanske många av Er känner jag ett antal människor som har börjat komma upp i den aktningsvärda åldern där man vill bli" ung" på nytt och man börjar så sakteligen att titta på sin ungdomskärlek Vespan igen.

Efter lite funderande och dragande med regeringen hemma tar man sig sedan till någon av de återförsäljare som finns i vårt vackra land. (Själv har jag under resans gång innan detta inlägg pratat med ca 10 av dessa)  Hos många av dessa, om inte kära Vespan står bredvid en massa vibrerande HD hojar, känns det som man redan från start börjar blir mer upplyst om de konkurrerande märkena som finns än om "originalet"

Varför ?? Jo för att handlaren vet att till slut kommer han att stå där med frågan gällande priset i alla fall. Hur ska han förklara att konkurrerande märken är 20 -25000 kr billigare och -även om det svider att säga detta - med i vissa fall likvärdig eller bättre kvalitet samt garantier än "originalet" Om han enbart försöker koncentrera sig på det kunden är där för, finns risken att man tycker det är för dyrt och går därifrån utan att ha köpt något alls, så istället förekommer han problemet genom att visa de "billigare" alternativen också. I många, i alla fall av mina vänner, slutar det med att man istället för en ny fin Vespa åker ifrån affären med en Kymco eller en annan konkurrent samtidigt som man slår sig för bröstet och tycker, jaaaa vad bra jag är, jag "sparade" 20 lakan även om jag inte riktigt fick det jag helst ville ha.

Vill då handlaren inte sälja en Vespa ?? Jo det vill han, även om han har en sämre marginal på denna en på konkurrenternas produkter, för trotts allt vill han ju göra kunden nöjd. Det finns ju som sagt var människor bland oss som inte tycker att dessa 20 -25 000 gör något för att förverkliga en dröm.

MEN behöver det verkligen vara så och det är nu vi kommer till pudelns kärna. Svaret är ett rungande NEJ enligt mig !! Vi har idag en generalagent för Piaggio och de övriga Italienska märkena som utan någon anledning alls - ja ingen de brydde sig om att referera till i alla fall när jag försökte diskutera saken med dem - har satt ett pris på produkten som är ca 25-30% dyrare   än de övriga Europeiska generalagenterna ligger på !!!

Många tänker i banor ja men vi är ett mindre land och säljer mindre enheter än i t.e.x Tyskland eller Tjeckien (de två länder jag främst har jämfört med) och kanske är det därför det måste vara så. Svaret är igen ett rungande NEJ !! Jag jobbar själv i en konkurrent utsatt bransch från de övriga EU länderna men trotts detta har vi exakt samma inköpspriser som våra "större" partners i de övriga länderna. Vad som givetvis skiljer är den Svenska momsen jämfört med dessa två länder där den ligger på 19 respektive 20%.  Annars har vi samma villkor även om vi "bara" köper in 2 000 enheter/år och Tyskarna 40 000. Visst vissa "lokala" deals där fabriken vill tömma lagret på en viss modell kan vi kanske inte hänga med på då man måste köpa typ 500st för att kunna erbjudas priset men det brukar inte vara något större problem då den extra rabatten brukar vara runt 5-7% extra

Hur vi "kompenserar" för vår dyrare moms är att vi ibland får sänka våra egna marginaler för att kunna konkurrera men visst ibland förlorar vi kunder till andra EU länder och detta får vi acceptera. Tänk Dig då "dumheten" att lägga sig 25-30% dyrare, hur många affärer skulle vi inte tappa då ??
Dock är det precis så den Svenska generalagenten har gjort och för mig är den stora frågan HUR KAN DE LYCKAS MED DET ??

Är vi verkligen så bekväm av oss att vi inte orkar eller ids att använda Internet eller andra verktyg för att kolla upp priserna eller är det så att vi snällt accepterar detta med någon förklaring att "ja ja vi stöder i alla fall den lokala handlaren och får säkert ett mervärde genom detta" ?
Detta kan diskuteras till leda, min syn och i får givetvis argumentera mot mig, är att i många fall kommer en bra handlare att ha mig som kund på andra saker, Service, hjälmar, kläder osv osv i många år framåt på vilka han många ggr tjänar mer på än de 18% (Affärshemlighet sug i er konkurrenter) han idag har på Vespan. Ja detta innan man får sin obligatoriska rabatt då man normalt får en hjälm eller lås på köpet.

Själv tycker jag att via min protest, som många handlare indirekt faktiskt stöder, genom att köpa Vespan (I mitt fall en rullatormoppe som sonen kallar min MP3 Yourban ) genom andra kanaler än den Svenska generalagenten kan eventuellt få till stånd en ändring på sikt. Antingen genom att de inser att man bör anpassa priset till den Europeiska nivån eller att de tröttnar och låter en annan aktör ta över som förhoppningsvis är klokare. Detta kanske skulle få fler att handla "originalet" än att köpa konkurrerade märken.

Igen tittar man på prisnivåerna på de konkurrerande märkena, vad de kostar här jämfört med te.x Tyskland på http://www.mobile.de inser man att de Svenska generalagenterna ligger mer i paritet med de utländska priserna. Visst det skiljer ett par % om man ska hårdra det men detta beror som sagt var på de extra 5-6% moms och detta är helt ok. Ja jag skulle t.o.m kunna acceptera priser som ligger på 10% högre utan att gnälla men pratar vi om nästan 30% är det skrattretande. Dessa generalagenter har ju samma kostnad för lagerhantering, personalkostnader m.m som vår "kära" Vespa dito har så var i ligger skillnaden ??

Jag har försökt fråga herrarna och damerna på SPG Motor men bara bemötts av tystnad. "Inofficiellt - enligt ett par handlare, är det mer att Vi kör så länge det finns folk som är villiga att betala. Men hur ledsen blir inte folk, som jag skulle ha blivit om man inser att man har blivit blåst på 25 000 - 30000:- för ingenting mer än att fylla någons kassakista.

Låt mig ha mig som exempel. Som många andra tyckte jag att allt detta med att importera själv säkert var krångligt och hur skulle det gå med garantier o.dyl. Nej kanske skulle jag få bita i det sura äpplet och punga ut med dessa extra pengar för att slippa allt krångel. Men se, med lite minuters efterforskningar och lite telefonsamtal visade det sig vara mycket enklare än jag trott.

Här lite korta steg hur man bär sig åt för Er som är lite nyfikna men inte vet hur man gör.

1. Hitta en handlare i valfri land (I mitt fall blev det Tyskland) som accepterar att sälja Vespan utan moms för export. Priset hamnar då på ca 4 950 -5100 Euro beroende handlare) Omräknat i Svenska pengar med en kurs på dagens 9.25 är detta ca 46 250.

2. I mitt fall bokade jag en leverans istället för att köra hem den då jag tyckte det blev krångligare med att rega in MP3 i Tyskland, fixa tillfälliga plåtar samt endå få kostnader runt transporten som resa ner och bensin hem. Dock som sagt var det går att göra även detta om man vill. Jag valde att få den levererad från handlaren till min dörr för 6 100:- + moms. Tog även en extra försäkring för 300:- som täcker mer än de 150:-/Kg som normalt är inräknad i priset för eventuella skador eller stöld. Pris nu ca 53 500:-

3. Vid hemkomst kontaktar man dels skattemyndigheten och fyller i en blankett för import av nytt fordon. Man bifogar köphandlingen (kopia) för att stryka priset och sedan har man 10 dagar på sig att betala in momsen på detta belopp + transporten ! MP3´ans pris är nu 57 800 + frkten inkl moms på 7 500 = 65 400:-

4 Sedan kontaktar man Bilregistret eller Transportstyrelsen som de nu så fint heter och ansöker om en sk.  Ursprungskontroll. Detta kostar 700:- och tar ca 2-3 v beroendes tid på året. (Hit skickar man orginale" på de fordonshandlingar man har fått )

5 När man har gjort detta får man ett sk ärendenummer som man sedan använder till att boka in en inregistreringsbesiktning hos bilprovningen. Igen tiden innan man får en tid varierar beroende på årstid men i mitt fall (Juni) tog det 10 dagar.

6 När denna är klar dröjer det ca 3-4 dagar innan skyltarna kommer med posten. Färdig, bara att skruva på, försäkra och dra på första premiärturen i vetskap att man ligger +25 000 jämfört med att köpa den här.

Nackdelar då, tja inga förutom väntan då i mitt fall MP3 inte får föras på svenska vägar innan den är inreggad. Köper man en som är inreggad i Tyskland får den framföras på de skyltarna i 10 dagar efter hemkomsten (om försäkring finns) samt att man kan ansöka om en tillfällig registrering som ger än rätten att köra till och från verkstäder, bilbesiktning osv. Själv körde jag allt på släp när det behövdes.

Garantier är det inte heller något problem med då Piaggio har en 2-årig världsomfattande garanti vilken, även om rykten går om motsatsen – den svenska generalagenten måste rätta sig efter.  Det går inte att säga att man måste åka till den handlare man har köpt den hos eller annat strunt. Då är det bara att ringa konsumentverket eller ännu hellre skriva ett mail till Piaggio själva. Vilka för övrigt snällt och snabbt svarar på alla frågor har jag märkt

Fortfarande krångligt, tja då finns det i alla fall för de som vill ha en mer traditionell Vespa ett annat sätt som sänker priset med 20% direkt. Kolla Blocket och sök på årsnya Vespor så bör Ni hitta en firma i Trelleborg. Vespan inregad, klar på gatan men med ett mycket attraktivare pris. Själv har ett par kompisar till mig provat denna väg utan att klaga. Då togs inte MP3´or in, vilket kan ha ändrats tills nu.

Så var köper Du Din nya Vespa nu Huh?
« Senast ändrad: 2011-09-27, 13:07:46 av Calvin » Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-09-28, 22:51:06 »

Intressant läsning/inlägg.
Men vi Svenskar har alltid varit rätt snälla historiskt att betala det där lilla extra Wink
Vem kommer inte ihåg på den "gamla goda tiden" då någon "nös" i mellanöstern och räntan gick upp med 3% enheter i Europa för att sedan sänkas i Sverige kanske 3 månader senare i Sverige efter att alla andra normaliserat sina räntor, en slump? tror inte det Smiley

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
il dude
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 1

Kör: vespa px 200
Kör2: BMW R100GS
Hemort: KUNGÄLV

« Svara #2 skrivet: 2011-10-11, 11:26:11 »

Som gammal motorcyklist har man många gånger tvingats bita i det sura äpplet då man tvingats köpa delar till skyhöga priser. Det är fullt förståeligt att t ex en kolv kostar myckket, men då en uppsättning
skruvar kostar hundratals kronor...då undrar man ju vad som händer.

Då jag nu i veckan köpte nya "gummifötter" till Vespan, kostade dessa 120kr (fick RABATT!) och gummit som skyddar mot asfalten var ändå annat än tjockt.

Det är inte illojalt att söka andra vägar för att spara pengar. En stunds svarvning och man kan montera
genomslagsgummi från BILTEMA vilket kostar halva priset. BMWs förgasarmembran kostar en hel del. Exakt samma membran finns i SAAB V4 och kostar en fjärdedel. Det är så här man måste göra. Att söka
andra vägar är att måna om sig själv och sina intressevänner.

Jag skulle gärna se en "ersättningstråd" här på forumet där listor på billigare delar återfanns. Kanske ett ljusrelä hos märkeshandlaren kostar 200 medan firmor som SVEDOL  eller BILTEMA är billigare.

Bra initiativ, Calvin. Jag importerade förresten min BMW från Spanien, detta gick mycket smidigt. Dock lärde jag mig EN SAK av detta: Svenskar ser sina fordon på ett speciellt sätt. En motorcykel blir i Sverige till en familjemedlem, medan den i Spanien bara är en maskin och behandlas därefter. Tänk på det, köp så nytt som möjlligt utomlands....
Loggat

jag är inte tillräckligt ung för att veta allt
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011-10-23, 06:05:00 »

Hej!

Ett alternativ när det gäller scooter är http://www.easyparts.nl/
Dom har det mesta till alla Piaggio mäken så som Vespa, Gilera mm.

Exempel:
http://www.easyparts.nl/choosesubmodel/15/2468/0-968-1-m420-m2091-m2468/0/15/Original-Delar-Piaggio-MP3-400.html

http://www.easyparts.nl/showdrawing/2450/42124/-/0-968-1-m420-m2091-m2468-s2450-d42124/Windshield___Glass.html

http://www.easyparts.nl/showdrawing/2450/42083/-/0-968-1-m420-m2091-m2468-s2450-d42083/Driving_mirror_s.html

Jag har själv handlat därifrån och även sett att en del Europeer på modernvespa köper delar från just det företaget. Ok, en del är restat och kan ta en vecka eller två men vad gör man inte för ett bra pris Smiley

Kjelle
« Senast ändrad: 2011-10-23, 07:27:57 av Kjelle » Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.172 sekunder med 21 databasfrågor.