Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-03-29, 07:23:20
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  Däck till T-Max (Mk I) - inte helt enkelt...
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Däck till T-Max (Mk I) - inte helt enkelt...  (läst 9659 gånger)
TMax500
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 14
Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo



« skrivet: 2011-09-11, 10:17:32 »

Hej på er,
Så har jag då äntligen fått nya sulor på min T-Max. Det var inte helt enkelt. 120/70/14 respektive 150/70/14 är inte de mest vanliga dimensionerna. Efter att har kört:

* Bridestone Hoop. Originaldäcken, kändes helt ok, fick ut nära 1200 mil på bakdäcket.
* Avon Viper. Ojämn kvalitet, fick byta ett däck efter en vecka pga bulor i framdäcket. Kände inte förtroende för våtgreppet, fick ut 1000 mil bak.
* Continental Twist. Ojämna, ja ojämna. Fick hela scootern att vobbla vid motorbroms. Inte kul. Dessutom så grova i mönstret att vibrationer kändes i styret på den grova svenska asfalt man ofta råkar på. Kändes inte ok att köra. Fick inte flyt i kurvtagningen, kände inte förtroende för greppet, särskilt inte i kyla (med kalla, hårda däck). Fimpade dessa nu i september efter 500 mil, med massor av mönster kvar.

Så vad då köpa?

En Yahoogrupp där jag är med snackades det en hel del (folk från UK, men även från Australien, USA mm). Folk som skrev om sina erfarenheter verkade gilla Bridgestone, Michelin Pilot, Conti, och Pirelli (så länge det inte var vått ute). Avon dissade man helt...

Bara att börja leta här hemma. *Avon - nä. Been there, done that. *Nya Conti utan bulor - nä tack. Inte en gång till. *Pirelli - nja... det klagas en del på våtgreppet, kanske inte rätt för svenska förhållanden? (Vad tycker ni som kör Pirelli - stämmer det eller är klagomålen ogrundade??). *Michelin Pilot - kanske. Ett problem dock, de verkar inte finnas. Jo, de finns på www.michelin.se och i broschyren. Men importörens egen personal känner inte till dem och vet inte om man kan beställa det. (Klantigt värre av "någon"!) Michelin hade något mer däck, men de verkade vara mera ett citydäck än ett "sportdäck". Och valet mellan cityegenskaper som slitstyrka rakt fram och grepp/våtgrepp så vet jag vad jag föredrar. *Dunlop - ja, Dunlop hade scooterdäck. Men jag hade ingen koll på dem. Bra eller inte? *Bridgestone? Mina gamla Hoop gick att beställa, men de hade dessutom ett nyare Hoop Pro med silica-inblandning.

Så då var valet klart! Kenneths MC-service (på Hisingen, Sweden) tog hem Bridgestone Hoop Pro på c:a 10 dagar nånting och monterade. Vilken skillnad!! Efter en vecka och med 30 mil bakom mig, upplever jag att kan jag lägga ned på ett helt annat sätt. Bra grepp. Fin, kontrollerad gång. Känns ok/bra i väta, fast de har inte utsatts för något riktigt våttest ännu. Helnöjd, med andra ord!

Vad kör ni andra på?

Se mer på http://www.bridgestone.com/products/motorcycle_tires/products/hoop/index.html

PS. Nä, jag jobbar inte på Bridgestone! Smiley
« Senast ändrad: 2011-09-11, 20:18:28 av TMax500 » Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-09-11, 11:07:12 »

good post
Info som garanterat kommer väl till pass för många.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
GP800
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 12
Antal inlägg: 183

Kör: BMW K1600GT -13
Kör2: Gilera GP839 -11 (Till salu 49k)
Hemort: Göteborg


Norway - 2012


« Svara #2 skrivet: 2011-09-11, 16:52:05 »

Kört ca 400 mil på nedan däck på min GP800, är mycket nöjd hittils, i torrt och hög fart kanon, i blött är dom bra nog. I kyla vet jag ej ännu, så får kompletera med mer info efter lite höst körning.

MICHELIN Pilot Sport SC Radial
120 70 R 16
160 60 R 15

http://www.michelin.se/mc-dack/michelin-pilot-sport-sc-radial

Loggat



Bitcoin is the Internet, applied to Money.
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö



« Svara #3 skrivet: 2011-09-11, 17:43:00 »

Jo, samma problem med BMW C1 med ett dåligt urval till de dimensionerna som sitter på.
C1-klubben rekommenderar alltid Bridgestone Hoops då de är lättsvängda och med lång livslängd men våtgreppet är kanske inte på topp men det ändrar ju den nya "Pro" på enligt din länk. (men Pro finns än så länge inte i C1's dimensioner...).

Själv åker jag på Michelin. Fram sitter original Bopper (döms bort av samma klubb i England som ganska dåliga) och har rullat över 1800 mil och bak ett Pilot City som är bytt innan jag köpte scootern men rullat över 700 mil i mion ägo.
Nu är det ju inget effektuttag men den väger 175kg och det frestar nog på i svängar och vid kraftiga inbromsningar. Jag tycker att båda dessa två Michelin fungerar utmärkt på torra vägar och på våta vägar har jag inte märkt något negativt men jag kör ganska fegt då.

//Peter Björkdahl
Loggat

mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #4 skrivet: 2011-09-25, 20:41:51 »

Hej,
jag har nu åkt ca 200 mil på mina för året nymonterade pirelli , fram & bakhjul.
Har inte upptäckt några problem alls på dessa däck.funkar även alldeles utmärkt att åka raskt på grus oxå..
Måste än en gång säga att de nu 2 säsonger som jag haft tmax:en så är jag fortfarande jättenöjd.
Är dock först nu efter det tredje provade kåpglaset hyfsat nöjd med vindavvisningen.. Egentligen 4 ..
Åkte nämligen helt utan kåpglas ett tag nu på sensommaren. Soppaförbrukningen ligger på ca 0,5.
Ganska lätt att åka snålare. Men det är så förbaskat roligt att gasa av sig ibland.
Men säsongen är inte slut än så vi hörs.

Söndagshälsningar
Mieri tmax-01








Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
ljs-s
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall



« Svara #5 skrivet: 2011-09-26, 07:15:21 »

Kör Bridgestone BT45 på kawan, körde genom bla 360 mil genom Europa i mesta dels regn och serpentinvägar, dom fungerade väldigt bra för mig. Dom hade dock en smula obalans dom första 100 milen, som sedan gick till sig. Vet inte hur men det är borta nu iaf. Kan iofs varit något vid montering eller nått.
Xmaxen sitter det Michelin på, har inget negativt att säga om dom men jag har bara kört runt 140 mil på dom. Funkar fint vad jag märkt, tror dom heter City.
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.139 sekunder med 22 databasfrågor.