Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-19, 06:55:01
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  Nyservad och vill ha mer effekt X-max 250
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Nyservad och vill ha mer effekt X-max 250  (läst 9453 gånger)
tulle
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 23

Kör: Yamaha X-max 250

« skrivet: 2011-10-06, 20:15:34 »

Då var 100 mila servicen gjord på X-maxen och man blev 1043 kronor fattigare. Nu är det bara att gasa på i ytterligare 300 mil innan nästa oljebyte ska göras vilket lär ta närmare ett år för mig då jag bara pendlar till o från jobbet totalt 16 km om dagen. Frågan är om det går att få ut lite mer effekt ur den för en billig penning. Har sökt på nätet men har inte blivit så mycket klokare än i alla fall.

Thomas
Loggat
ljs-s
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall



« Svara #1 skrivet: 2011-10-06, 21:01:58 »

Kan inte säga att ett Akrapovic system gjorde nån skillnad just, känns mer som ett ljud trim än nått annat Smiley
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
tulle
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 23

Kör: Yamaha X-max 250

« Svara #2 skrivet: 2011-10-06, 22:26:59 »

Ditt system ser läckert ut men som du säger så gör det nog ingen större skillnad  i effekt. Jag vill inte heller ha något som låter mer än original så att man kan glida ut på morgonen utan att grannarna störs. Jag börjar nog bli gammal för tidigare var ett slip on ett måste även för min del men nu njuter jag av tystnaden istället när man nästan ljudlöst glider fram.  Smiley

Måste säga att X-max är ett ypperligt fordon att köra runt på i stan. Man kör förbi köerna o snirklar sig fram på ett perfekt sett och så kostar det inget att parkera vilket var den största anledningen till att jag började köra igen efter flera års uppehåll. Nu kommer även trängselskatterna hit snart vilket gör det än mer lönsamt att köra scooter.

Skulle man bara kunna köra lagligt i bussfilerna också så skulle lyckan vara gjord.

Thomas
Loggat
TMax500
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 14
Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo



« Svara #3 skrivet: 2011-10-07, 00:02:46 »

Om man skall tro så kallade förståsigpåare på nätet, så lönar sig trimning ofta dåligt. Istället för att lägga pengar för att få några hästar extra, är rådet många gånger att lägga pengarna på att köpa en hoj med mer effekt.
Annat avgassystem ger kanske något lite i tillskott. Annan variator? Ja det kan nog ge lite mer blås. Men om du tycker att X-Maxen saknar effekt så är det troligen en bättre lösning att titta på en 400- eller 500 cc istället. Tror jag.
« Senast ändrad: 2011-10-07, 10:29:23 av TMax500 » Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
ljs-s
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall



« Svara #4 skrivet: 2011-10-07, 08:12:10 »

Ja som Tmax500 säger så skulle tro att en variator är bäst värde för pengarna.
Vill man budget trimma kan man alltid labba med vikterna. Gjorde väldigt stor skillnad på min 50cc scooter jag hade engång i tiden.
Nackdelen är att motorvarven blir högre. Men det ger en markant skillnad.
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
tulle
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 23

Kör: Yamaha X-max 250

« Svara #5 skrivet: 2011-10-07, 09:05:28 »

Jag får nog hålla till godo med den effekt som finns. Behövs inte mer för min del egentligen då jag mest kör på 50 sträckor samt lite 70 väg. Man blir väl aldrig riktigt nöjd. När jag köpte den så tyckte jag att den gick som ett skott jämfört med min gamla 125 cc scooter men man vänjer sig fort och vill ha mer.

Jag vill inte försaka smidigheten genom att skaffa en större scooter då jag kör mest i stan men jag kan inte förneka att en T-max lockar lite men det är inte ekonomiskt försvarbart i mitt fall då jag vill ha ett så billigt pendlande som möjligt. Skulle räckt med en 150 cc för min del egentligen men då jag är lång 193 cm så fick det bli en x-max då man sitter bra på den. Var o tiitade på några kymco 150 cc i o liknande nnan men där kunde jag inte göra fulla styrutslag utan att slå knäna i styret så det gick bort direkt.

Sedan måste jag säga att kvaliteten på Yamahas produkter är bland det bästa som finns på marknaden. Jämfört med min gamla kina scooter så förstår jag inte ens hur jag kunde köra den tidigare. Obefintlig fjädring usla bromsar och allmänt ranglig överlag.

Hoppas det går att köra åtminstone en dryg månad till. Bara det inte kommer snö och ishalka så ska jag försöka köra året runt.

Kul att få dela tips och ideer med andra scooterförare här på forumet.

Thomas
Loggat
Gunnar G
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 2
Antal inlägg: 15

Kör: Yamaha X-MAX 250 ABS 2011 (såld 2014)
Kör2: Yamaha MT-07 2016
Hemort: Jönköping



« Svara #6 skrivet: 2011-10-07, 09:36:38 »

När jag hade min x-max inne på 100-milen så frågade jag om jag kunde göra oljebytena själv. Men det gick inte pga garantin.. Lite tråkigt, inte farligt dyrt, men jag har 9 mil till servicestället. Men det lär väl vara billigare än egenbyte på min förra BMW som ville ha drygt 4l olja mot denna på 1l.
Loggat
tulle
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 23

Kör: Yamaha X-max 250

« Svara #7 skrivet: 2011-10-07, 21:08:41 »

9 mil till närmaste service. Jag har drygt 1 mil och tycker det är långt. Man har olika preferenser helt klart.  :)Hade också velat byta oljan själv om garantin inte hade drabbats. Förhoppningsvis har man igen pengarna när man ska sälja. Hade jag vetat att jag skulle ha cykeln i minst fem år så hade jag bytt själv för efter att garantin har gått ut så tror jag inte man har igen pengarna på att lämna in den varje gång för oljebyte om man kör mycket.Jag ställde samma fråga men som du säger så måste den utföras på auktoriserad yamaha verkstad för att garantin ska gälla. De sa till mig att de gör oljebyte medan man väntar då de räknar med att det tar 20 min så det kan inte vara någon större kostnad. Kan det handla om 300-400 kr max kanske?

Själv hinner jag nog inte med mer än 300 mil per år och då åker man ju på en obligatorisk service ändå om jag har förstått det hela rätt.

Thomas
Loggat
ChriG
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 4
Antal inlägg: 53

Kör: Suzuki Burgman 400 K8
Kör2: KTM 950 SM (SÅLD - får se vad det blir här näst..)
Hemort: Huddinge



« Svara #8 skrivet: 2011-10-11, 21:11:17 »

Jag får nog hålla till godo med den effekt som finns. Behövs inte mer för min del egentligen då jag mest kör på 50 sträckor samt lite 70 väg. Man blir väl aldrig riktigt nöjd. När jag köpte den så tyckte jag att den gick som ett skott jämfört med min gamla 125 cc scooter men man vänjer sig fort och vill ha mer.

Som tidigare talare nämner så är det variatorn som gör störst skillnad att byta (detta gäller generellt på alla scootrar). Går att hitta en J-Costa t.ex. (som gör väldigt stor skillnad) på E-bay för ca 1500:-, tar kanske en halvtimma att montera.

Orginal-variatorn är optimerad för lägsta möjliga utsläpp och förbrukning, J-Costa (finns andra bra märken) är optimerad för prestanda, vilket i praktiken innebär att du snabbare kommer upp på ett högre varvtal vid acceleration = närmare motorns max-effekt.

Det är värt pengarna, jag lovar Cheesy

// CG
Loggat

Kungen av Sthlms bilköer!
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.267 sekunder med 22 databasfrågor.