Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-03-29, 08:23:50
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrig Motor
| |-+  Motor allmänt
| | |-+  95 eller 98 oktan?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: 95 eller 98 oktan?  (läst 4423 gånger)
x-max
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 4
Antal inlägg: 46

Hemort: VästraFrölunda



« skrivet: 2011-08-27, 14:52:51 »

Är det någon som har provat om det är skillnad att köra på 98 oktan istället för 95 på era x-maxar ? 
Loggat
ljs-s
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall



« Svara #1 skrivet: 2011-08-27, 17:07:15 »

Nops, men jag satt och funderade på om jag inte skulle göra det nästa gång jag tankar Smiley
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
TMax500
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 14
Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo



« Svara #2 skrivet: 2011-08-27, 18:06:13 »

Jag tycker att jag märker en skillnad på min TMax (500 cc, 40 hk, förgasare, effektsystem). Bättre gasrespons, friskare mellanregister och något mer varvvillig med 98 än 95. Kalla det inbillning den som vill, men jag tycker att jag "känner skillnaden i gashanden".

På min trajja däremot märker jag inte skillnaden på samma sätt (865 cc, 70 hk, effektsystem, insprutning).

Däremot påstår ju många att 98 är av högre kvalitet, så det blir ofta 98/VPower av det skälet. Om nu hojen drar runt 0,5 l så spelar prisskillnaden ingen roll i min värld. Den merkostnaden är ju fjuttig om man jämför med service, däck, försäkring, kapitalkostnad.

Och dessutom är det ju nöjeskörning det handlar om (till 80-90 % i mitt fall).
Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
ljs-s
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall



« Svara #3 skrivet: 2011-08-29, 22:29:37 »

Gahh skulle tanka idag men den Jet macken hade inte 98 
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.068 sekunder med 22 databasfrågor.