Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-20, 18:40:19
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  Acrapovic Slip-on till Yamaha X-max
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: Acrapovic Slip-on till Yamaha X-max  (läst 30899 gånger)
ljs-s
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall

« skrivet: 2011-08-09, 08:32:23 »

Har beställt en Acrapovic till min X-max Smiley
Ska bli spännande att se om det gör nån skillnad på effekt. Men jag är mest ute efter ljudet.
X-maxen låter ju som en skadad symaskin eller nått orginal Smiley

Installationen ser väldigt smidig ut, den är anpassad just för x-maxen, så 3 skruvar och en slang klammer så ska den sitta på plats.
Acropovic har även en katalysator som jag beställt, kostade 500 kr extra men vad gör man inte för miljön Smiley

Bikestop i sverige skulle ha 14.500 kr + frakt för hela systemet, men jag beställde det ifrån italien för 4500 kr med frakt och katt.

På grafen nedan visas effekt ökningen, den visar både vrid och hp. Röd med och blå utan acropovic.
Blir runt 6% ökning enligt deras graf, men vad det betyder i verkligheten återstår väl att se Smiley
Står dock inte om det är med eller utan katt, men om det är en bra katt så ska den ju inte påverka märkbart.

Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
TMax500
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #1 skrivet: 2011-08-09, 12:13:25 »

"Gilla" Smiley Kul! Återkom med rapport. Tittade själv på Acrapovics helsystem för några år sedan, men valde då Leo Vince. Acra lät nog lite coolare, men priset var 2:1 till Leo:s fördel. Då. Idag vet jag inte.

Upplevde att jag fick lite bättre mellanregister och bättre varvvillighet. Snabbare i registret från-halvfart-till-helfart om man kan uttrycka det så. Lite raskare upp i toppfart.

Däremot så skulle man nog se över bestyckningen (har en 2002:a med förgasare) - även om Yamahacenter säger att det inte behövs. Motorn har en viss tvekan vid visst varvtal där det känns som att den vill ha mer bränsle än den får. Likaså har jag fler och tydligare avgasknallar än förut. Så en viss justering bör nog göras. Fast nu talar vi småsaker, har inte ids lägga pengar på det...
« Senast ändrad: 2011-08-09, 12:20:50 av TMax500 » Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
ljs-s

« Svara #2 skrivet: 2011-08-09, 12:45:03 »

Gillade Acrapovic eftersom dom hade en smidig lösning för X-maxen.
Prisskillnaden var inte nått märkvärdigt mellan leo vince och de andra jag kollade på, nån hundring hit och dit.
Vilken som var bäst vet jag inte, men det kändes rätt prisvärt och sen såg jag att just den där var populär på de utländska forumen, borde vara positivt Smiley

Ja det har jag faktiskt inte hittat nått bra svar på, om det behövs justeras nått. Jag har insprutning på min, och jag såg att Leo Vince hade en modul dom kallade Fast Injection till x-maxen på deras hemsida, dock stod det coming soon på den.
Kan hända att den ger lite extra justerings möjligheter.
Får hålla utkik efter den Smiley

Låter bra att du fick märkbar effekt Smiley
Ska bli kul att montera den och testa Smiley
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
ljs-s

« Svara #3 skrivet: 2011-08-09, 21:51:14 »

Fick hem den idag så det vart lite mekning Smiley
Hehe funderade om jag skulle testa med och utan katt för att se om det vart nån skillnad, men sen när jag såg hur stor katten var så ändrade jag mig Smiley
Svårt att tro att den där stoppar upp just nått:

Allt passade väldigt bra och hade väldigt bra kvalitets intryck, förutom själva db-killern.
Det finns en "besikningsmodul" längst bak i dämparen som gör att den går igenom besiktningen eftersom den dämpar ljudet. Och den sitter i en liten skruv, men den satt så för*anat hårt så den går INTE att få bort.
Det är en insex och jag har ett ordentligt tag i den en insex nyckel med en tång som förlängning och jag drar så hårt att jag känner att skallen börjar ge med sig. Men den rör sig inte alls...

Men efter jag tog en åktur så har jag insett att jag inte behöver ta ur den där db-killern. Den låter alldeles lagomt nu, väldigt speciellt ljud. Försökte spela in det men det vart rätt kasst:
http://www.foljmed.in/xmax/acrapovic.3gp
Den låter kraftigare på tomgång och låter riktigt fränt vid gaspådrag men inte så högt så det blir jobbigt, vid runt 80 km/h tar vinden helt över och man hör inte motorn mer.
Om nån är intresserad så kan jag försöka göra ett bättre försök till att spela in den Smiley

Jag har inte märkt att den blivit piggare, eller så har jag det Smiley
Min känsla är att det mest är placebo effekt eftersom motorn låter betydligt piggare. Men jag har bara varit på en kortare tur än så länge Smiley
Loggat

-----
fredrik_wt
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 59

« Svara #4 skrivet: 2011-08-09, 22:12:18 »

Nice! Är det systemet som är draget högre upp likt T maxen? eller det "vanliga"
Loggat
TMax500
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #5 skrivet: 2011-08-09, 23:19:51 »

Min db-killer satt också så in i h-e att jag nästan gav upp försöken att få bort den. Kanske drar de extra hårt eller förseglar den på något sätt så att man inte skall frestas...? (Locktite? Smiley)

Men jag stoppade ganska snart tillbaka db-killern igen. Ljudet utan var lite småtrist - för hårt och vasst.
« Senast ändrad: 2011-08-10, 15:42:13 av TMax500 » Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
ljs-s

« Svara #6 skrivet: 2011-08-10, 08:23:22 »

Nice! Är det systemet som är draget högre upp likt T maxen? eller det "vanliga"
Ska ta en bild så du får se, den kommer i en annan vinkel, som på t-maxen.

Min db-killer satt också så in i h-e att jag nästan gav upp försöken att fä bort den. Kanske drar de extra hårt eller förseglar den på något sätt så att man inte skall frestas...? (Locktite? Smiley)

Men jag stoppade ganska snart tillbaka db-killern igen. Ljudet utan var lite småtrist - för hårt och vasst.
Ja jag fick ge upp när skruvhuvudet började ge med sig, insex nyckeln började helt plötsligt glappa.
Jag tror oxå att det är mer lämpligt att ha den i, lagom ljud nivå nu Smiley

Det står i manualen att det är normalt att det ryker om den första starten, och det gjorde det verkligen Smiley
Det bolmade på bra, hade jag inte läst det så hade jag blivit orolig Smiley
Jädra roligt ljud i den, folk tittar och undrar vad det är som låter.
Loggat

-----
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011-08-10, 12:31:09 »

...........Försökte spela in det men det vart rätt kasst:
http://www.foljmed.in/xmax/acrapovic.3gp

Riktigt läckert och nog tyckte jag att det var en hygglig inspelning.

Hmm, väckte "habegär" igen från den här tråden, inte "så dyrt" nu när dollarn varit på glid ett tag.
http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,255.0.html

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
ljs-s

« Svara #8 skrivet: 2011-08-10, 13:15:00 »

Hmm, väckte "habegär" igen från den här tråden, inte "så dyrt" nu när dollarn varit på glid ett tag.
http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,255.0.html
Hehe ja jag har en slip-on på kawan oxå som gör att den låter riktigt mysigt. Tycker faktiskt att det är en  säkerhets detalj oxå, eftersom man får mer uppmärksamhet i trafiken i stan.
Folk hajar till att man finns istället för att vara nästan ljudlösa som de kan vara orginal.
Och med db-killern isatt så låter den ju inte störande som sagt.
Bara att slå till, tror inte du ångrar dig om du inte köper nått väldigt högljutt system.

Har en polare som kör med raka rör, han vill man dock inte ligga nära när man kör genom en lång tunnel och han ligger framför Smiley

Loggat

-----
ljs-s

« Svara #9 skrivet: 2011-08-11, 17:44:12 »

Nu har jag kört lite fler turer. Och den behöver inte justering på det sättet att det går dålig eller är tveksam på nått sätt.
Men jag tyckte jag hörde en mindre avgasknall idag, och det är ju inge bra för katten, risk att man pajjar den då. Så lite justering vore ju inte så tokigt.
Men den har ju insprutning, antar att man inte kan göra så mycket utan en sån där injection box?

En annan sak jag märkt är att ljudet är mjukare när den är ny startad, som om det blir rester kvar i katten eller nått som dämpar ljudet lite. Men efter 1 min så kommer det lite råare ljudet fram igen.
Loggat

-----
Peter Björkdahl

Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö

« Svara #10 skrivet: 2011-08-11, 19:31:47 »

Om den är otät i skarven mellan krök och dämpare så kan det komma in syrerik luft som med oförbränd bensin kan "avgasknalla" - kolla att det är tätt i skarven.

//Peter Björkdahl
Loggat

ljs-s

« Svara #11 skrivet: 2011-08-11, 19:41:43 »

Om den är otät i skarven mellan krök och dämpare så kan det komma in syrerik luft som med oförbränd bensin kan "avgasknalla" - kolla att det är tätt i skarven.

Aha, bra tips. Den sitter bara med en slang klammer så det är ju inte helt omöjligt att den inte är helt tät.
Vad ska man täta med?
« Senast ändrad: 2011-08-11, 21:12:58 av ljs-s » Loggat

-----
Peter Björkdahl

Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö

« Svara #12 skrivet: 2011-08-11, 21:09:45 »

Kolla först att det är tätt genom att känna vid skarven och kanske också prova att hålla för utblåset. Sedan kan man fundera på hur det ska tätas, om det läcker, men det brukar oftast bara vara med en klammer och kanske någon form av värmetålig packning.

Men det kan likaväl vara fel bränslemängd som orsakar detta. Men om jag minns rätt så borde risken för avgassmällar vara större om den går fett, men med ett öppnare system så borde den snarare riskera att gå magert.

//Peter Björkdahl
Loggat

ljs-s

« Svara #13 skrivet: 2011-08-18, 21:28:53 »

Hehe har inte tänkt på / sett det här på nån annan hoj jag haft:

Och det var efter en kort lugn tur Smiley
Det glöder mer i verkligheten, HTC gör inga bra mobil kameror Smiley
Loggat

-----
fredrik_wt
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 59

« Svara #14 skrivet: 2011-08-18, 21:32:42 »

En bild från sidan vill vi ha nu!  Grin
Loggat
Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.164 sekunder med 22 databasfrågor.