Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-18, 20:55:01
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  Jobbig ruta på Yamaha X-max samt GPS fäste.
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 3 Skriv ut
Författare Ämne: Jobbig ruta på Yamaha X-max samt GPS fäste.  (läst 52239 gånger)
ljs-s
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall

« skrivet: 2011-07-21, 10:43:36 »

Undrar om det finns nån som har bytt ruta eller kommit på nått knep för att få mindre ljud av rutan på sin Yamaha X-max?  help

Åkte nyss 20 mil på min 2011, jag är runt 180 och det vart ett himla liv i hjälmen.
På min andra naken hoj är ljudet betydligt mindre besvärande.
Fick stanna och köpa öronproppar på en mack för att kunna fortsätta.

Vart bättre om man sjönk i hop bakom rutan efter sträckte på sig så man kom ifrån vinden som rutan riktar mot hjälmen.

« Senast ändrad: 2011-08-04, 13:40:40 av ljs-s » Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
ljs-s

« Svara #1 skrivet: 2011-07-21, 19:52:16 »

Finns ju vissa som har som en spoiler på sin ruta, kanske nått som fungerar?

Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
TMax500
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #2 skrivet: 2011-07-21, 21:44:51 »

Min TMax har likande problem. Hade jag varit 1,60 hade jag suttit i lä bakom rutan. Hade jag varit över 1,80 hade jag suttit med vinden mera "rent". Nu är jag 1,73 och har alla luftvirvlar runt skallen.

Jag kör med en sådan här http://shop.heroblobs.co.uk/products/aero-trim
Det ger en viss förbättring. Den flyttar luftströmmen en bit uppåt och minskar brus och turbulens kring huvudet. Alternativet är en ny ruta, har provat Givi (på en TMax) och den är bättre än Yamahas egen ruta.
Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
ljs-s

« Svara #3 skrivet: 2011-07-21, 21:58:08 »

Den såg inte så tokig ut, £45.
45 British pounds = 463.586204 Swedish kronor enligt google.
kommer du ihåg vad frakten gick på ungefär?

Loggat

-----
TMax500

Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #4 skrivet: 2011-07-22, 09:43:25 »

£ 6, dvs £ 51 för rubbet. Levererades på någon vecka, vill jag minnas. Monterades på någon timma. Det är inte svårt, egentligen, men lite pilligt och man måste göra rätt i och med att man borrar i sin befintliga ruta. Inte kul att mäta/borra fel då... Smiley

Läs eventuellt (om du har lust) inläggen http://blogg.mcforfun.se/#post9 om tester med visir och silvertejp(!) och http://blogg.mcforfun.se/#post11 om Aero-Trim.
« Senast ändrad: 2011-07-22, 09:50:19 av TMax500 » Loggat

ljs-s

« Svara #5 skrivet: 2011-07-22, 12:33:02 »

£51 lät inte så farligt.
Vill inte igentligen byta rutan heller, den ser ju rätt ok ut som den är så man vill ju inte sätta på nån jätte ruta direkt. Så det där kan nog vara rätt lösning för mig.

Lite jobbigt att man behövde borra, tyckte det såg ut som den satt fast klämd. Men bättre det än att hjälmen lever om som tusan.

Jag tror du har övertalat mig, får nog slå till. Tack för tipset Smiley
Loggat

-----
ljs-s

« Svara #6 skrivet: 2011-07-22, 15:28:47 »

541 sek slutade notan på med dagens växelkurs.
Hoppas den hinner komma nästa vecka så man kan montera den och testa  Smiley
Loggat

-----
TMax500

« Svara #7 skrivet: 2011-07-22, 22:15:55 »

Om jag minns rätt (är på landet nu och har inte tillgång till monteringsanvisningen)...
så kunde man nöja sig med att fästa Aero-Trim med dubbelhäftande tejp (som var monterat på prylen). Men jag vill fästa den lite bättre än så och använde även de medsända skruvarna/muttrarna. Rätt eller fel, så var det mitt val då. Kanske hade tejpen räckt till?

Om jag minns rätt, alltså! Smiley
Loggat

ljs-s

« Svara #8 skrivet: 2011-07-23, 10:30:40 »

Fäste du den så högt upp det gick i mitten bara? Eller fick du testa dig fram?

Ja när man väl fäster den så känns det som att man måste skruva fast den. Tveksam på dubbelhäftande i regn och motorvägsfart efter ett tag...
Loggat

-----
TMax500

« Svara #9 skrivet: 2011-07-23, 10:48:17 »

Efter mitt improviserade och högst ovetenskapliga trixande med ett visir och silvertejp (se ena blogginlägget) så tyckte jag att jag fick bäst effekt - för min hoj och min längd - med en spoiler några centimeter ned från max höjd. Men det kan vara olika, förstås.

Visirtestet duger ju egentligen inte helt, visiret har ju rimligen andra aerodynamiska egenskaper än spoilern. Men det gav ändå en indikation och tog max en halvtimma, alles included.

Jag tyckte också att jag fick bäst verkan genom att inte justera spoilern "maximalt upp mot vinden" utan ha den lite mer sluttande, så att den följde vindrutans linje något mer. Men det kan du justera efter eget tyckande. Det finns ju en massa skruvar och muttrar (lite för många...) för finjustering av angreppsvinkeln. En halvtimma på en 90-väg med ett par fast nycklar i bagaget så finner du nog din egen optimala vinkel.
« Senast ändrad: 2011-07-24, 18:56:28 av TMax500 » Loggat

ljs-s

« Svara #10 skrivet: 2011-07-23, 22:44:46 »

Gjorde ett test idag.
Min ruta ser likadan ut nertill som rutan på den gula hojen på bilden ovanför, att det finns ett form av luftintag längst ner i mitten av där den transparenta rutan slutar. Nån som vet vad det är tillför? Rutan kanske immar igen annars?

Ja hur som helst så testade jag att täcka för den med en kartongbit och lite tejp, sen tog jag en test tur.
Körde en bit och sen rev jag bort den och körde en bit till som jämförelse.
Jag fick betydligt mindre turbulens runt hjälmen med kartongbiten för hålet  Huh?
Ljudet vart dock ungefär detsamma.

Får se hur man ska lösa att täcka hålet på ett snyggt sätt. Biltema hade en svart svamp, kanske kan försöka skära till en liten bit under rutan längst ner så det inte syns så mycket. (Det är svart bakom rutan på min)

Loggat

-----
ljs-s

« Svara #11 skrivet: 2011-07-24, 17:59:09 »

For på biltema idag och köpte svampen och satt igång.
Tog lite bilder så kanske det kan hjälpa nån annan oxå Smiley

Först måste man ta bort plastkåpan som går över rutans skruvar.
Först dom övre 2:

Den 3:e sitter under den svarta plastbiten med Yamaha märket på. Den tar man bort ifrån baksidan. Klämde ihop metallbågen och tryckte den samtidigt emot mig när jag stod framför hojen.

Och där hittar man den 3:e skruven:

Var rätt packat med grejer där under Smiley Bland annat en 4 polig kontakt som inte gick nånstans... Är den till det valbara 12v uttaget tro?
Rutan sitter nu bara i 6 plast skruvar som tydligt syns vid sidan av rutan, när man står där.

Klippte till en bit av svampen, och satt dit bakom rutan. Det ser lite snett ut på bilden, men det är rakare i verkligheten. Däremot så vart det jobbiga fettfläckar i form av fingeravtryck när jag höll på den, såg jag ju självklart inte förens efter jag satt dit den igen  BangHead

Och resultatet vart samma som testet med kartongbiten, mindre turbulens runt hjälmen, men samma ljudnivå.
Kan ju hoppas man får spoilern till veckan så får man montera och testa den med Smiley
Loggat

-----
tulle
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 23

Kör: Yamaha X-max 250

« Svara #12 skrivet: 2011-07-24, 23:14:54 »

Har precis införskaffat mig en X-max 250 också och undrar om någon vet artikelnumret till den högre ruta som Givi ska tillhandahålla. Hittar inget på Duells hemsida. Står enbart till T-max. Avser årsmodell 2011.

Tacksam för andra tips som kan vara bra att veta också om modellen.

Mvh. Thomas
Loggat
ljs-s

« Svara #13 skrivet: 2011-07-25, 09:21:48 »

Antar att du menar 446DT?
Den är 30 cm högre än orginal.
Du hittar alla Givis tillbehör till X-maxen på länken nedan.

Dom har även en ruta som det går att höja och sänka genom snabb fästen. Såg smart ut.
Loggat

-----
tulle
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 23

Kör: Yamaha X-max 250

« Svara #14 skrivet: 2011-07-26, 09:43:45 »

Tack för tipsen men länken verkar tyvärr inte funka. Jag hämtade ut min nya maskin igår och har bara hunnit köra 2 mil än men jag märkte att turbulensen när man kom upp i cirka 80 känns av. Då jag är ganska lång 193 cm så behöver jag nog få upp rutan en hel del för att det ska fungera. Annars måste jag säga att det är en underbar maskin att köra. Efter att ha kört sportmaskiner för cirka 15 år sedan så blev det ett återfall med en scooter nu. Underbart att bara gasa och bromsa och att sitta upprätt.

Thomas
Loggat
Sidor: [1] 2 3 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.083 sekunder med 21 databasfrågor.