Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-16, 09:27:14
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  J Costa variator monterad
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 [2] Skriv ut
Författare Ämne: J Costa variator monterad  (läst 22136 gånger)
Atheos
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 83

Kör: PIAGGIO MP3 400 LT (SÅLD)
Kör2: Yamaha Raptor 700R SE
Hemort: Hälsingland

« Svara #15 skrivet: 2011-09-11, 14:15:19 »

Jag bara måste skaffa en jcosta (eller a kort) hehe
tycker de e lite segt att accelerera med mp3/400cc och då är de inte mycket vikt ändå på frugan och mig
och om jag förstått allt rätt så är det den mod som ger mest effect på bakhjulet
malossi luftfilter + nån effect dämpare verkar inte ge mer än max 3hkr (verkligen lite tycker sånna mods brukar ge betydligt mer effect på andra fordon så kanske orginal redan är rätt optimerade)
Loggat
hevil
Admin-hevil
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping

« Svara #16 skrivet: 2011-09-12, 09:16:12 »

Vid variatorbytet så blir det go acc, men att maskinen går så mycket jämnare. Specielt i start och lågfart/krypkörning ibetyder mycket för mej iaf. + att jag klämde dit Iridium stift oxå. Där försvan lite av det råa i tomgången, som jag upplevde på min maskin iaf. Cheesy

Stora förtjänsten vid att byta ljuddämpare är att man sparar 4-8 kg vikt på maskinen. (Original dämparen  till 500án väger nästan10kg) och att den låter mycket gooare, vilket nu är ju upp till var och en att tycka. Och någon hästkraft blir det väl för den andas lite lättare.
Eller rättare sagt den effekten som finns är lättare tillgänglig. rappare svar upplever jag det som.

Sedan klämmer jag dit i vinter ett Oversize däck oxå 160/60 brett istället för 140/70, blir lite mindre rullomkrets och höjd, viket främjar acc. men sänker toppfart.
Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
ChriG
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 53

Kör: Suzuki Burgman 400 K8
Kör2: KTM 950 SM (SÅLD - får se vad det blir här näst..)
Hemort: Huddinge

« Svara #17 skrivet: 2011-10-11, 22:19:30 »

Min burk har ju också Master Engine som drivkälla och jag kan bara tala positivt om J-Costa variatorn. Nackdelen är att den kräver en inkörningsperiod på upp till 300 mil innan den fungerar optimalt. Jag har haft min på i ca 200 mil och jag tycker att den bara går bättre och bättre Cheesy

Det är det stor skillnad jämfört med orginal-variatorn, istället för att "hacka" iväg vid långsam körning så smyger den iväg mycket mjukare än orinal. Om man sedan drar fullt så släpper den upp motorn på ett högre varv (närmare max effekt) än orginal-variatorn gör.

Jag är hur som helst helt sjukt nöjd med min J-Costa och kommer nog aldrig att byta till någon annan variator Cheesy

Mitt nästa projekt är att montera en Dr Pulley koppling, de är dock svåra att få tag på just nu, men det kommer att bli bättre snart efter att de har flyttat sitt lager till Europa Smiley

// CG
Loggat

Kungen av Sthlms bilköer!
hevil
Admin-hevil
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping

« Svara #18 skrivet: 2011-10-12, 11:53:15 »

@Chrig

Kul att det är någon mer som kör med J Costa med Master Engine.  hello2
Vet bara en till Fuoco i sverige, men den maskinen blev såld i skåne ifjol, Och nya ägaren verkar inte hänga här på forumet.

Sedan vill vi ha rapport på kopplingsbytet 

Gärna med bilder. wav

Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
Sidor: 1 [2] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.043 sekunder med 20 databasfrågor.