Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2018-12-12, 23:55:44
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrigt
| |-+  Annat
| | |-+  Den ”stora” ;) presentations tråden.
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 2 [3] 4 5 Skriv ut
Författare Ämne: Den ”stora” ;) presentations tråden.  (läst 35609 gånger)
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3387

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #30 skrivet: 2011-06-02, 19:32:55 »

Stort Grattis till köpet  occasion18
Fin bild   på den.

-Tomas

Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Peter Björkdahl

Antal inlägg: 322

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö

« Svara #31 skrivet: 2011-06-02, 19:42:28 »

Jag provkörde en X-max och en T-max igår. Framförallt T-maxen var en trevlig bekantskap, kändes liten och nätt.
Hur upplever du skillnaden mellan Burgman och T-max?

//Peter Björkdahl
Loggat

Bengan
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 65

Kör: T-Max 500 -02
Kör2: Vespa Sprint -67
Kör3: VW Sharan -03

« Svara #32 skrivet: 2011-06-02, 22:01:40 »

Jag provkörde en X-max och en T-max igår. Framförallt T-maxen var en trevlig bekantskap, kändes liten och nätt.
Hur upplever du skillnaden mellan Burgman och T-max?

//Peter Björkdahl

Större skillnad än vad jag trodde det skulle vara. Burgman är som en buss jämfört med T-maxen. Påtagligt lång. Trygg och soft. Låg sittställning på Burgman, det kändes lite som att sitta på en chopper vilket jag gillade. Passageraren hamnade för långt ifrån föraren på Burgmannen, det är mer tuttar i ryggen när man skjutsar på T-maxen (behöver jag säga att jag gillar det bättre...?). T-max är en sportscooter som uppmanar till gaspådrag vid rödljusen. Burgman är mer laidback. T-max är tonåringen, Burgman är 40-åringen. Jag gillar båda på var sitt sätt men T-maxen är roligare.

Här syftar jag på en Burgman 400 -99. Jag kan tänka mig att det skiljer en hel del mot nyare och större Burgmans.
Loggat
Bengan

Antal inlägg: 65

Kör: T-Max 500 -02
Kör2: Vespa Sprint -67
Kör3: VW Sharan -03

« Svara #33 skrivet: 2011-06-06, 09:25:48 »

Är det någon som vill bli vän med mig på facebook så heter jag Bengt-Åke Vestman. Skriv ett litet meddelande att ni kommer härifrån.

Eventuellt funkar den här länken: http://www.facebook.com/profile.php?id=100000764222290
(går det inte att bädda in en länk i annan text?)
Loggat
Gunnar G
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 15

Kör: Yamaha X-MAX 250 ABS 2011 (såld 2014)
Kör2: Yamaha MT-07 2016
Hemort: Jönköping

« Svara #34 skrivet: 2011-08-13, 17:04:50 »

Kan detta vara ett lämpligt forum när man har scooter tro?
Nybliven ägare till en Yamaha X-MAX 250 ABS -11. Det var väl inget jag tänkte på i början av veckan...
Vägen hit har varit Piaggio moped för att praktiskt köra barn till dagis, Piaggio Zip (eu-moppe) för att pendla med. Sedan blev det MC-kort för ca 9 år sedan och en Suzuki Marauder 800 (glidare). Efter några korta år ville jag ha en bättre MC utan kedja, förgasare och dåliga bromsar. Jag köpte en BMW R1150R -01 som jag hade i 6 år. Eftersom jag kört så lite sista året funderade jag på att sälja, men har också ett behov av "andrabil". Snubblade över annonser på X-MAX och läste en del positiva ord om den. Om någon ville byta in BMWn mot en nya X-MAX så vore det kul :-) Fick betala lite mellan efter ömsesidig MC-syn. Så blev det.

Jag tror nog detta blir bra och får man bara vänja sig lite:
-trycker fel för att hitta en "vanlig" blinkers
-tycker bromsarna inte tar (BMW hade dubbla skivor fram, kombi med bak och servoassist)
-niger vid inbromsning
-lätt att köra fortare än 50 (smyger upp i hastighet pga variatorn)
Får se hur ekonomin blir, men den ska dra mindre, kosta 500kr/mindre per år i försäkring och förhoppningsvis så är service betydligt billigare.
Jag trodde den var kortare än BMWn, men den är några cm längre i både totallängd och hjulbas. Dock har den bara 1/5 av hk och vrid.
Det blev en vit.
Loggat
ljs-s

Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall

« Svara #35 skrivet: 2011-08-14, 14:16:15 »

-tycker bromsarna inte tar (BMW hade dubbla skivor fram, kombi med bak och servoassist)
-niger vid inbromsning
Får se hur ekonomin blir, men den ska dra mindre, kosta 500kr/mindre per år i försäkring och förhoppningsvis så är service betydligt billigare.
Håller med om att den niger mycket vid inbromsning.
Men tvärtom annars om brosarna, jämfört med min kawa så är det mycket bättre bromsar Smiley
Håller även med om farten, lurigt att hålla jämn hastighet med variator.
Min kostar 1600 kr per år för helförsäkring, tycker jag är helt ok Smiley
Soppa har jag inte mätt, men 0.3 ska den ju dra, tycker då min verkar dra lite mer nu när den är ny. Men jag har inte kollat så noga som sagt.
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
Gunnar G
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 15

Kör: Yamaha X-MAX 250 ABS 2011 (såld 2014)
Kör2: Yamaha MT-07 2016
Hemort: Jönköping

« Svara #36 skrivet: 2011-08-14, 21:01:22 »

-niger vid inbromsning
Håller med om att den niger mycket vid inbromsning.
Men tvärtom annars om brosarna, jämfört med min kawa så är det mycket bättre bromsar Smiley
Håller även med om farten, lurigt att hålla jämn hastighet med variator.
Min kostar 1600 kr per år för helförsäkring, tycker jag är helt ok Smiley
Soppa har jag inte mätt, men 0.3 ska den ju dra, tycker då min verkar dra lite mer nu när den är ny. Men jag har inte kollat så noga som sagt.
Klossarna ska väl slitas in lite, men servobroms på BMW, som inte niger, bromsar ruskigt bra. Jag har inte hunnit testa ABS-funktionen ännu, men det vill jag inte vara utan.
Försäkringen blev drygt 2400 på bilsport&mc. Tror orten spelar stor roll, vet ej om min (40+) och mc-kortets ålder (9) spelar in här.
Frugan satt bra, lite högre upp, men hade lite skymd sikt ändå. Annars gick testturen bra på krokiga 80-vägar utan att det kändes som "för liten" motor.
Loggat
ljs-s

Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall

« Svara #37 skrivet: 2011-08-15, 09:25:16 »

Testade ABS:en på blöt asfalt när jag var ute o provkörde den hos handlaren. Fram lyckades jag inte, var nog för feg eftersom jag bara provkörde. Men bak tuggade ABS:en på fint, kändes helt odramatiskt.
Kände bara att det pulserade försiktigt men inget annat.
Körde en Bandit av modernare slag med ABS, den smattrade högt, medans den har knappt hördes att ABS:en jobbade.
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #38 skrivet: 2011-08-19, 22:55:00 »

Kan detta vara ett lämpligt forum när man har scooter tro?
Klart det är rätt forum  Smiley
Stort Grattis till inköpet  occasion18 Gunnar G och Välkommen till ScooterForum! 

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
Kent.B

Antal inlägg: 50

Kör2: Xantia -98
Kör3: Bx -90
Hemort: Harads/Norrbotten

« Svara #39 skrivet: 2011-09-22, 18:38:15 »

Hejsan!
Skrev in mig här för ett par dagar sedan så det kanske är dags för en liten presentation.
Jag heter Kent och bor i Harads som ligger ca fem mil väster om Boden efter väg 97 mot Jokkmock.
Jag jobbar som förrådsman i Boden sedan dryga tio år tillbaka. Innan dess som busschaffis.
Jag tog Mc-kort 2002 efter att ha impulsköpt en Triumph bonneville -01. Den behöll jag några år innan jag sålde iväg den för en Africa Twin som i våras fick ge vika för en 650 Burgman. En 04:a med bara 480 mil på mätaren. Jag har under sommaren kompletterat den med en högre ruta och sidoväskor från Giwi. Jag måste säga att det är en riktigt trevlig hoj att köra. Lite ovant i början med den kraftiga motorbromsen. Men det är mest en vanesak. Skulle dock önskat att den funkat lite bättre efter grusväg.
Det rikrigt stora plusset är de (för en mc) stora lastutrymmena.
Nu i sommar har jag inte kört så hemskt mycket, utan det har blivit en del kortare dagsutflykter för att bekanta mig med hur den uppför sig. Men förhoppningsvis ska det bära av till Norge nästkommande sommar.
Loggat
Stig45
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 151

Kör: Yamaha Beluga -92
Kör2: Vespa Touring -60 (fn i småbitar..)
Kör3: ..och en massa annat 50-1200cc
Hemort: Småland

« Svara #40 skrivet: 2012-05-29, 10:34:09 »

Får väl göra ett trådlyft i VM-klass och presentera mig.
Stig var namnet, är mycket gammal 60+, och finns  i N Småland och hamnade här när jag ville ha ännu en leksak, en scooter.
Efter att ha sett försäkringskostnaderna på vanliga 45/30/25-moppar konstaterade jag att mest "bang for the buck" blev det med en mc-klassad moppe.
Det blev en Yamma Beluga 125cc 1992 1300 mil. Omborrad.
En del brister är det men det är nog lättfixat. Utmärkt verkstadmanual finns ju på nätet.
En bihistoria är att när jag ville handla nytt batteri till den (det saknades) visade det sig att det var endast just Belugan som hade det batteriformatet/typen, men hittade ett företag som sålde en ack för rimligt pris.
Tyvärr så kapades mitt plastkort nånstans på köpvägen, så samma dag  köpte "jag" (=nån) kläder i Danmark för drygt 7000:-.  icon_pale
Mer jobb för mig,  med banken och kortföretaget för att få tillbaka pengarna...

Loggat
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #41 skrivet: 2012-05-30, 07:01:16 »

Tack för introduktionen.

--

Trist med att du blev av med pengar, tyvärr så är det verkligen en brottsform som är i ökande.

Jag kör själv med ett eget kort för all webshopping jag gör med minsta kredit, och fyller bara på det som behövs.
Har faktiskt lyckats få behålla 2000 som grund trots att dom träget nu och då försöker höja.

Skriver också alltid istället för att knappa koden i affärer, även seriösa handlare har varit ute för att dom ovetandes temporärt fått terminaler moddade, och på det sättet får någon luring aldrig ett komplett underlag även om terminalen skulle skimma. (använder mest kontanter, varför ge banken bonus när jag köper en ask läkerol?)

Ett annat tips som jag själv kör med är en minibit slivertejp över den tresiffriga valideringskoden som det för mig är fullständigt obegripligt att man lägger synlig på kortet istället för att få hem i ett kuvert då den aldrig används i affären utan endast vid nätvalidering, ingen har någonsin bett mig ta bort den eller frågat varför vilket i sig skulle vara lurigt i så fall.

Kör med HB själv och dom har att man selektivt kan stänga/öppna för olika typer av transaktioner som kontantuttag och näthandel utomlands och säkerligen har väl de andra bankerna något liknande vilket också är en bra sak.

-Tomas

« Senast ändrad: 2012-05-30, 07:09:26 av tomas » Loggat

Groucho Marx.
Stig45

« Svara #42 skrivet: 2012-05-30, 09:47:37 »

Återkommer om hur kort-ärendet förlöper. Om jag får veta något, förstås.
Polisen har iaf lagt ner utredningen, anmäldes kl 15.30 las ner 18.30..
Tre timmar..Räknas förmodligen som "uppklarat" i statistiken. thefinger
Flitig poliskår har vi  iaf..  sleepy1
Tyvärr står bilen högre upp på göralistan just nu, körförbud 1jun. Fast det vet ju inte bilen..
JAG lär väl dock få veta det om Harry Haffa stoppar mig..
Loggat
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #43 skrivet: 2012-05-30, 12:24:17 »

Återkommer om hur kort-ärendet förlöper. Om jag får veta något, förstås.
Polisen har iaf lagt ner utredningen, anmäldes kl 15.30 las ner 18.30..
Tre timmar..Räknas förmodligen som "uppklarat" i statistiken. thefinger
Flitig poliskår har vi  iaf..  sleepy1
Tyvärr står bilen högre upp på göralistan just nu, körförbud 1jun. Fast det vet ju inte bilen..
JAG lär väl dock få veta det om Harry Haffa stoppar mig..
Trist,
Iofs. inte förvånad, har några självupplevda händelser (annan typ) och några bekantas att relatera till som inte "imponerat".

Ska man vara snäll så kan man "tro" att de som är bäst skickade i att grundforska är banken och att de i sin tur gör anmälan men det är väl inte så det är tänkt att gå till vilket fall som helst eftersom det är du som blivit utsatt för brottet.

Posta gärna som sagt hur det gick i slutändan.

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
Stig45

« Svara #44 skrivet: 2012-06-03, 17:36:18 »

Skulle höra av mig ang kortbedrägeriet..
Kollade kontot i går och alla "skumma poster" var raderade och pengarna återbetalade..
Glad att det löste sig så enkelt.
Nu är jag ju gammal gubbe som vet hur man handskas med byråkrater och likn löst folk så mina inlagor och dokument var ju välformulerade, som alltid. icon_thumright
Hoppas andra inte får liknande problem..

Huvudregeln nr 1 i såna här fall är: ALDRIG "ringa" och om man gör det skall man veta vem man talar med (fråga efter namnet en extra gång - skriv sen ner det) gör en uppföljning skriftligen.
Tänk på att så fort man lagt på luren så är all information och sagda ord borta....
Skriv - så finns de kvar.
Mer arbete men mycket säkrare.
Loggat
Sidor: 1 2 [3] 4 5 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.205 sekunder med 21 databasfrågor.