Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-03-29, 08:02:25
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Ej MC-klassade Scooters
| | |-+  Förslag på någon bra EU 25a,
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: Förslag på någon bra EU 25a,  (läst 19324 gånger)
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« skrivet: 2011-04-27, 14:22:19 »

"Tanten" som saknar körkort och som inte har någon lust att ta EU moppe kortet är lite sugen på en EU25 som hon kan köra, helst en scooter.

Kikade lite i fjol men kom inte riktigt fram till något finns några märken som man hamnar på "hela tiden" är dom något bra tro?
Jag har även kikat lite i år, även på elmoped EU25 som det numera också finns några stycken av.
Iofs är dom hyggligt dyra sätt till körsträcka, men om någon har någon idé/förslag så lyssnar jag väldigt gärna.

Tittade lite på 30 moppe också innan 1/2 2003 men det känns lite dumt att betala 2-3ggr pengarna för en ny EU25 som dom kostar.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-05-02, 16:31:57 »

Det bidde en sådan här,
http://www.caradisiac.com/Le-scooter-electrique-E-ROAD-signe-BHM-Team-Motorcycle-4826.htm

I Sverige - Shark El EU25,
http://www.yamati.eu/



Letat som en galning efter en text recension eller en video recension på den men hittar inget alls egentligen vilket jag tar som ett bra tecken (hur man definierar en optimist  Roll Eyes) eftersom klaga är det första man gör om det inte fungerar och den har funnits sedan 2009 Wink

Ska bli lite intressant/kul.

Återkommer med en kort recension senare.

---

Hade fin erfarenhet av en HFC707 2003 då jag direktimporterade en,






-Tomas
« Senast ändrad: 2011-05-02, 16:38:30 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011-05-12, 17:36:39 »

Körde hem "Bettan" från jobbet häromdagen (dit den levererades) efter att monterat en packbox, velade mellan en Biltema och en Jula.

Valet föll på Jula då pakethållaren var riktigt stadig och man får plats med lite mer mat i den.

Inte helt bra passform på pakethållaren gentemot plasten men inget som inte lite Dremel enkelt rådde bot på.

Kollade noga i kartprogrammet och konstaterade att 14km var kortaste vägen på cykelvägar för att få hem den.

Fördelen med den här modellen var att maxlasten är 120Kg  Embarrassed vilket gör att jag kan köra den med gott samvete och lite marginal Wink

Enligt han som har agenturen ska man lugnt klara 30Km i räckvidd men "feg" som man är så körde jag med ljuset avslaget där det "passade". (lite borde det göra i alla fall Wink)

Inga problem alls att ta sig hem dock, väl hemma så hade batteri indikatorn inte sjunkit under Full, så dom där 30Km stämmer nog. (har inte provat ännu)

Grymt tyst att åka, riktigt kul och stor skillnad  ljudmässigt mot 2003 års HFC707 som hade kuggrem som kraftöverföring.

Var lite "orolig" att man skulle bli "omcyklad" men det hände aldrig, och de cycklar man såg distanserade man, gjorde sina 25km även i svagt upplut.

En brant backe nära jobbet krävde lite "pedalinsats", annars så tog dom 500W mig hela vägen hem utan tramp, givetvis så sjönk  hastigheten i de större backarna men totalt så kändes det rätt bra och för "tanten" som väger 40kg? mindre så är det god marginal.

Förvånansvärt "bekvämt" och kändes inte jobbigt att sitta/köra på den sträckan i alla fall.

En kul "finess" var att när man använder blinkers så får man ett pipljud så länge den är på, dvs ingen risk att man glömmer att slå av blinkersen.

Sist,
IF har halva priset på moppeförsäkring om den är eldriven, men valde faktiskt ett annat bolag då det blev någon form av tredjegraden då jag frågade hur det funkade om dottern lånade den någon gång i bland, frågade samma fråga på 3 andra bolag utan den misstänksamheten, blev inte så stor skillnad i alla fall då IF inte hade avställningsförsäkring men väl bolaget jag valde.
Och jag har fortfarande Sverker's Plus inslag om IF där dom vägrade att betala ut pengar för att bilen i två fall hade haft elektronisk startspärr och inte kunde bli stulen enligt dom..................
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=172389&action=new

Vilket fall som helst kan man konstatera att försäkringen var mer än jag räknat med.

Några bilder,














-Tomas
« Senast ändrad: 2011-05-12, 17:56:49 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011-05-14, 02:07:48 »

Kul att läsa!  Cheesy

Jag viste inte att det fanns små elmoppar  Shocked
30 Km är en ganska bra sträcka för en liten elmotor plus
ett litet batteri. Kul med en hastighetsmätare som visar rött  Smiley
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011-05-28, 13:29:09 »

Ja 30Km är inte illa  Cheesy
Har varit ute och kört lite till och dom minst 30Km stämmer nog, har inte testat max distans ännu men ska göra det, hastigheten är definitivt korrekt och i plus kant när jag kollade mot gps'n i telefonen.
Har man ett extra batteri på jobbet så kan man faktiskt ha jobbet 30Km bort och byta batteri och direkt köra 30Km hem igen utan att vänta på att det ska laddas.

Kul är det och köra och jag känner mig inte ens "fånig" när jag kör den Wink

Med den ringa vikten (går in i kombin) så blir den nog på landet i sommar och jag kollade just garmin att allt man vill komma till ligger max 15Km bort dvs, man kan handla osv med den plus att den blir lite kul för ungarna också.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011-07-01, 23:49:40 »

Ett "kapitel" till i el EU25'an.

Lite liten slaglängd i framgaffeln, annars som sagt förvånansvärt bekväm, beställt till den en vanlig hydraulisk moppe gaffel som fanns som option, borde göra susen när den kommer.

En annan sak som är lite irriterande är att det saknas distans i mätaren vilket skulle varit riktigt bra hjälpmedel till batterimätaren.

Började kolla på små GPSer för typ träning och fann rätt snabbt att dessa var häpnadsväckande dyra, dock efter lite letande hittade jag den optimala prylen som dessutom hade som tillbehör cyckel montage och till riktigt rätt pris, ~300 hem med cykel montaget shoppat på ebay.
Känns som riktigt hygglig kvalitet, och jag såg nu när jag letade efter manualen att den även finns att köpa direkt i Sverige på några ställen, dock lite dyrare men med garanti får man förmoda, såg dock ingen som sålde hållare för styre här för den.

Ett par bilder på montaget, tänkte att det kanske kan vara av intresse för någon, visar också på ett skärmval hastighet om man så önskar, kolla in manualen på länken nedan.




(Observant ser kanske 1 timme och 52 minuter för 8,7Km men det var för att man oförhappandes mötte bekanta som var och badade och bjöd på en fika längs vägen  Smiley)

Länk till produkten, (OBS! inte där jag köpte den, men en bra beskrivning på den)
http://www.haimei.com/china-sports-and-outdoors-products/wilderness-explorer/pg03-en.html

Manualen som jag hittade via länken ovan, lite festligt att allt i förpackningen i textväg var på engelska medan manualen endast var på kinesiska? tror jag.
www.scooterforum.se/pic/pg03_manual.jpg


Hitta info om den, googla
pg 03 mini gps


Och ja det är frugans Scooter inte min Wink


-Tomas
(fast numera har jag också en förutom min Burgman (fått gymt bra pris på båda som beg), lite roligare när man tar en kvällstur med frugan att kunna hålla samma tempo och "ungarna" blev rätt nöjda som tidigare varit "motor lösa")
« Senast ändrad: 2011-07-02, 00:08:49 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
robbe74
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 0
Antal inlägg: 2


« Svara #6 skrivet: 2013-04-07, 18:34:53 »

Masaru är helt okej! Kört 1000 mil inte ett problem.
Loggat
ljs-s
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall



« Svara #7 skrivet: 2013-04-08, 15:32:25 »

Roligt inlägg, hade jag helt missat Smiley
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #8 skrivet: 2013-08-08, 12:23:57 »

Ja, den här inlägget har jag missat jag med. Har faktiskt kikat efter ett kortfärdsfordon efter att ha sett massvis med elcyklar/elskotrar i Peking och hur smidiga och lättskötta de såg ut å vara.

Tomas, kan du ge oss en update om "Bettan", hur nöjda är ni med den? Har körsträckan och kvalitén varit bra?
Loggat



Motorburen Ungdom
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2013-08-27, 13:00:13 »

Ja, den här inlägget har jag missat jag med. Har faktiskt kikat efter ett kortfärdsfordon efter att ha sett massvis med elcyklar/elskotrar i Peking och hur smidiga och lättskötta de såg ut å vara.

Tomas, kan du ge oss en update om "Bettan", hur nöjda är ni med den? Har körsträckan och kvalitén varit bra?
Dom har hållit fint, ena står med punka just nu som ska fixas.
Kollat körsträckan och kört mer än 40km med mig på (blandad fart/terräng) och då fanns det mer strömming att tillgå vid hemkomsten, har inte testat att köra slut.
I år har det körts mindre med dom.


-Tomas

« Senast ändrad: 2013-08-27, 13:07:59 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Carman
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 2


Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2013-09-17, 20:18:21 »

En gammal fin yamaha aerox eller liknande bör inte kosta så mycket idag.
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2016-05-01, 17:50:38 »

En trevlig lagändring som just denna (EL'is) faller under som är nytt för 2016.

Moped klass II,
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Moped/Moped-klass-II/
Citat

.............Från 1 januari 2016 tillåts en ny typ av moped klass II. Den ska ha trampor och en hjälpmotor med en högsta effekt på 1 000 watt. Motorn får endast ge ett krafttillskott upp till och med 25 km i timmen. Det räcker med cykelhjälm för att få köra just den här mopedtypen. Den här typen av moped är inte en cykel även om den kan se ut som en - Läs mer på sidan Cykel med elassistans eller moped...................


Så klart för ordentliga skydd, men detta är som de nu konstaterat mer som en cykel och gör det lite mindre varmt om huvudet och smidigare att använda då endast cykelhjälm numera behövs för modellen.

Tyvärr rullade dom inte en enda meter i fjol och halva året innan Embarrassed då det blev punka, låter inte så allvarligt men när jag lagade på fälg (inte helt enkelt att avlägsna bakhjulet) så small det när jag pumpade igen.

Vid närmare koll kunde jag dra isär innerslangen med fingrarna Smiley
Lurig däcksstorlek och hittade faktiskt dessa däck/slangar någorlunda "beställnings vänligt" endast i USA, och när lådan väl kom med nya uppsättningar så blev det ingen "verkstad".

Får nog göra ett "forumlöfte" att byta däck x 4 och dessutom montera på de bättre framgafflarna jag beställde för länge sedan som också bara legat  Embarrassed


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
JanneHagnell
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 346




« Svara #12 skrivet: 2016-05-02, 13:15:50 »

Vad kostade moppen och var köpte du den?
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2016-05-03, 01:10:20 »

Vad kostade moppen och var köpte du den?

Jag köpte dom på blocket via annons från,

I Sverige - Shark El EU25,
http://www.yamati.eu/

De hade gått som körskolemoped men med efter någon regeländring kunde inte EU25 användas längre, så ena var som helt ny och den andra inte så långt därifrån.

Fick dom till superpris/tokbilligt och nedkörda hit fast i två omgångar då jag först köpte den ena.

Kikade tidigare i år på deras sida och då fanns just den modellen som vi har som har "highlights" 125kg samt 500w! motor, den som de nu har på sidan fanns då parallellt som en billigare modell och jag undrar om den fixar 125kg vilket var lite ovanligt för modelltypen då jag grundforskade när det begav sig.

Så kanske de har "snyggat till" utbudet efter försäljningssiffror då den vi har var när jag kikade startade på 14k (i år) och uppåt beroende på batterityp.
Samma fanns också som EU45 med 800w motor då.

Kanske är dom temporärt borttagna eller permanent vad vet jag, men 250w istället för 500w låter kanske något klent i mina öron, men en trevlig/kunnig karl som har butiken och körskolan och dom har hållit ut i många år (vilket är ett stort +) under en tid då jag sett många andra el-moped försäljningsställen komma och gå.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
JanneHagnell
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 346




« Svara #14 skrivet: 2016-05-31, 12:26:09 »

Ja, det lät ju som ett kap, grattis!
Loggat
Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.219 sekunder med 22 databasfrågor.