Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-23, 08:38:20
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Hej på er!
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 3 Skriv ut
Författare Ämne: Hej på er!  (läst 34593 gånger)
Flyger!
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 40

Kör: Piaggio Mp3-250
Kör2: Racerbilar.
Hemort: Stockholm

« skrivet: 2011-03-13, 12:55:47 »

Jag är helt ny här på forumet (sedan idag).

Jag fyller 50 om några år och har haft en massa prickfria år med vanligt B-kort. Tid, motivation och lust har avhållit mig från ett A-kort då jag egentligen skulle ha tagit det direkt efter mitt B-korttagande men snön dök ner som en matta dagen efter att jag kört upp för B-kortet!

Jag driver numera en konsultfirma som mestadels sysslar med försvarsforskning i olika former. Mina huvudkunder finns följdaktligen i centrala Stockholm som jag bor en bit utanför. Då en bekant driver en Vespaverkstad passade jag på att hälsa på honom på Hojmässan i Älvsjö och fick genast syn på en Mp3 för första gången. Alla fördelarna på ett bräde! Jag slog till och handlade en 250 begagnad på en gång (en -08). Sitter nu och väntar på att snöskiten skall försvinna nån gång...

Jag var på Tj-resa i Frankrike i förra veckan. Jag fick ta en taxi rakt genom Paris och det var intressant att sitta och kika på hur Fransmännen hanterade sina Mp3or i rusningen. Dom kör dom som om dom hade stulit dom mellan filerna! På de 2,5 milen jag satt i taxin formligen flög det förbi ett 30-tal Mp3or. De flesta var 250 men även någon hybrid for förbi.

Har ni vana Mp3-förare några speciella råd till mig som nybörjare? Jag har för avsikt att vara den fegaste i stan och inte fara fram som fransoserna!

Mvh
TL
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-03-13, 16:07:55 »

Hej Flyger och Välkommen till ScooterForum! 

Grattis till inköpet, håller tempot som våren har nu så dröjer det nog inte länge innan man ger sig ut.
Såg faktiskt både några motorcycklister och ett par scooterister igår när jag var ute på en del ärenden.

Citat
......Jag har för avsikt att vara den fegaste i stan och inte fara fram som fransoserna!
Låter som en klok plan, bra uppsikt är bara förnamnet när jag är ute och åker själv, alldeles för många sms/mobiltelefon trafikanter som saknar simultankapacitet för det ute på gatorna som jag ser det.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
hevil
Admin-hevil

Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping

« Svara #2 skrivet: 2011-03-13, 23:00:02 »

Hej och välkommen! tongue8

En tanke, hur ser du själv alla hojåkare när du kör bil själv? dom som inte kört förrut brukar ha svårt att skilja på motorcykel och moped tex.?

inne i stan så kör jag tex med mycket helljuset tänt. åsså blinkar medtrafikanterna på mej så är det ju en bekräftelse på att dom ser mig. sunny

jag blinkar med bromljuset om medtrafikanterna är för nära, vilket dom envisas med ofta. Bromsar jag lär man ju bli överkörd av nån stressputte med mobil i örat.

och till sist ALLA BILISTER HAR FÅTT SITT KÖRKORT I ETT KORNFLAXPAKET OCH ÄR BåDE BLINDA OCH DÖVA!!  kör du efter detta så klarar du dej bra!! 

lycka till!!   
Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
Flyger!
**

« Svara #3 skrivet: 2011-03-14, 11:19:52 »

Tack för två intressanta svar.

Hevil ställde en bra fråga tillbaka: hur ser jag själv på hojåkare när jag sitter i plåtskyddet? Då jag har haft en del moppar genom åren så är jag inte helt ovan vid hur trångt det kan bli. (numera kör jag bara racemoppar på flygfält, totalt okörbara på gatan) Mitt Hot Rod körande har även gett mig känslan för att sitta ganska oskyddad, dock syns en Rod så himla bra (och min HÖRS) då den bryter mönstret men känslan som man har när man ligger en meter bredvid de gigantiska släpvagnshjulen på tankbilarna på väg uppför Valhallavägen kan jag tänka mig är snarlika. Man är rätt liten då!

Som svar på din returfråga: jag är nog en av de mer hänsynstagande i Stockholmstrafiken och stannar alltid med god lucka till hojen framför vid rödljusen. Jag retar mig inte på att hojarna rullar förbi kön fram till rödljuset, vägarna skall användas. För övrigt misstänker jag att det ligger mycket i det du säger om bilister och jag kan tänka mig ytterligare ett problem för just Scooterister: min Piaggio hörs inte! En strokad HD med raka rör och så mycket kubik att en elstarter inte kan få runt den hörs betydligt mer vilket är en signal att "här kommer jag". Min Piaggio är (än så länge) svart vilket naturligtvis inte gör saken bättre vad gäller synbarheten. Tjejen tycker att jag skall använda reflexväst i innerstan, inte en dum tanke kanske. Är det några av er som har testat detta och märkt någon skillnad? Skulle jag gissa så är väl scootrars inblandning i olyckor till 99% beroende på sammanstötning med andra fordon och 1% beroende på klotning i klassisk mening eller?

Mvh
TL
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011-03-14, 17:57:14 »

Hej Flyger!
Välkommen  Grin

Det där med Frankrike var intressant.
Jag har kollat in MP3:or i London (faktiskt är Gilera Fuoco nästan vanligast), dom kör som tusan där också Smiley

Jag kan inte bidra med några trafiksäkerhetstips pga att jag är inte den som
framför min fuoco efter regelboken  icon_porc
Det jag har upptäckt under senare år är att folk stirrar inte längre efter en som om mar var ET-II. Många MC åkare hälsar och det har blivit lite roligare att möta andra fordon. 2007 när jag hade en MP3 250, så skrattade folk och pekade finger (mestadels tonåringar) Angry

En sak som är väldigt fin på alla MP3:or är motstyrningen. Moppen svarar dirkt.
Överhuvudtaget, så fungerar en MP3:a bra i alla situationer. Tanken är kanske i det minsta laget. På en fuoco som lätt kan dra i sig 0,7l per mil är det ibland lite jobbigt.
I instruktionsboken står det INTE att yttertemperaturmätaren växlar när det är omkring 3 liter kvar i tanken till att räkna ner. DVS räkna ner hur många km man kan åka tills det är tomt. Smiley

Lycka till och hoppas att du skriver av dig i mellan åt här på forumet  hello2 computer

KJelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
hevil
Admin-hevil

Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping

« Svara #5 skrivet: 2011-03-14, 18:11:44 »

Det vore en intressant statistik att se, hur olyckorna fördelar sig med skotrar.

Många olyckor beror säkert på att bilister tror att det är en moppe som kommer och de tär ju svårt att bedöma hastighet på ett fordon, speciellt om det är tyst. De Flesta människor tror att maskiner som bullrar åker fortare än tysta maskiner fast det går lika fort.

Det verkar som Ni verkar ha koll så det ska gå bra, ett tips är att gå med i SMC och vara med på någon avrostning som finns i din närhet. Träna gas-broms under ordnade former.  headbang

http://www.svmc.se/
Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
Flyger!
**

« Svara #6 skrivet: 2011-03-14, 21:46:18 »

Hej igen

SMC är något jag har haft i tanken. Har hört att de brukar ha rostkusrer på Bromma bland annat.

IDAG BEGICK JAG DEN RIKTIGA PREMIÄREN !!!

Jag skulle på liten tj-resa (åka och handla komponenter). Butiken ligger ca två kilometer åt höger från där jag bor och jag tänkte att vaf..n. På med varma kläder, dit med krukan och sedan upp med garagedörren. Startade snällt och jag vinglade iväg till bensinmacken för att tanka då den köpts med relativt tom tank. Hade inte någon kunnat berätta att det tar 18 minuter att tanka en Mp3a??? Den ena nyfikna gubben efter den andra kom fram och var nyfikna. Jättetrevligt, och i min iver att komma iväg "råkade" jag styra åt fel håll och hamnade på gamla Södertäljevägen. Bäst att vänta på lämpligt vändställe tänkte jag ungefär och vände först i Södertälje. Passade på att testa lite toksnävamanövrar och hårda inbromsningar rakt fram och i sväng på Lidelparkeringen där jag vände. Jag måste erkänna att Mp3an är bland det mest lättmanövrerade jag har upplevt på "två" hjul. Den beter sig ju som en EU-moppe bortsett från draget och motstyrningen i hög fart. SKITKUL!

Den lilla panelen sa att det var 4-5 grader varmt men med de kläder jag hade på mig hade det kunnat vara 2 utan att jag hade frusit. Till slut var jag framme vid butiken i Västberga och konstaterade att de sex kvarteren hade loggat 6,5 mil på mätaren.

Summasumarum:
Med en person på en 250 Mp3 så är inte effekten ett problem i stadstrafik.
Den lilla motorn imponerade med kanonfint gassvar och vibrationsfri gång.
Accet från 70 och upp var betydligt bättre än vad jag hade väntat mig.
Bromsarna var över förväntan
Stabiliteten överraskade mig totalt dock känns det som om jag överkompenserar en smula runt 30 i kö
SKITKUL och jag kände mig mycket snabbt hemma med reglagen ungefär som när man slår på en Macintoshdator första gången.
Enda strulet tyckte jag var att lyckas stänga av blinkersen med de tjocka varma handskarna som jag hade samt att den verkar släppa en anings luft ur ena framhjulet men det är lätt fixat.

KUL KUL

Mvh
TL
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011-03-14, 22:10:44 »

Enda strulet tyckte jag var att lyckas stänga av blinkersen med de tjocka varma handskarna

Jag har alltid haft samma problem. Angry
Det blinkar åt både vänster och höger innan jag får den lilla fjantiga knappen centrerad  icon_scratch

Kul att du gilla moppen!
Jag som bor ute i spenaten tyckte rovan på 250cc var matt när jag skulle ta en tradare. När erbjudandet om en fuoco kom. så tog jag det. Det är en grym skillnad i
draget. Lät att köra om en långtradare. Bor man i en stad, så räcker 250cc utmärkt.
Dom är inte lika törstiga heller Smiley

Affären MP3 250cc Till en Gilera fuoco var den sämsta i mitt liv.
Jag förlorade cirka 55000 Kronor på den affären.
Men när jag såg fuocon, så var jag helt knäpp, jag skulle bara ha den. Kosta vad det kosta ville. Med framruta original och box original så gick affären på runt 104000 kronor  Undecided
Men det var 2009, nu ångrar jag det inte  alls. Jo jag har gjort en annan taskig affär, jag köpte en dammsugare för 37000 spänn  Grin
Det var den inte värd  pottytrain5

Kul att läsa dina rader. Jag kan hänga med i dina svängar efter som jag är uppväxt i Hagsätra  Cheesy
« Senast ändrad: 2011-03-15, 16:39:56 av Kjelle » Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011-03-15, 11:14:43 »

IDAG BEGICK JAG DEN RIKTIGA PREMIÄREN !!!
Man blir lite avundsjuk  Smiley
Trevlig läsning  icon_thumleft

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
Flyger!
**

« Svara #9 skrivet: 2011-03-15, 14:31:14 »

Tack Tomas

Vad hindrar dig egentligen? Vi bor i samma stad även om jag bor ett par mil söder om dig (närmare värmen!) Och här är det barmark sunny

Mvh
TL
Loggat
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011-03-15, 20:16:10 »

Nja kallt och fläckvis fruset på morgonen, men mest är det nog dammet, "stendammslunga" på nolltid när det är lite bilar omkring krasar så gott i munnen Wink
Men kommer väl något regn snart får man hoppas.

Premiär åka blir det i alla fall i helgen.

-Tomas
« Senast ändrad: 2011-03-15, 20:23:34 av tomas » Loggat

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011-03-17, 13:17:05 »

.......Min Piaggio är (än så länge) svart vilket naturligtvis inte gör saken bättre vad gäller synbarheten. Tjejen tycker att jag skall använda reflexväst i innerstan, inte en dum tanke kanske. Är det några av er som har testat detta och märkt någon skillnad?........
Jag har kört med reflexväst en hel del, och jag tycker att man generellt ser fler med väst nu än för bara ett par år sedan.

Dock har man det lilla extra stöket när den ska på/av/ut med något från fickan.

Numera brukar jag ha väst då jag åker in till stan (uppnådd ålder nu att cool inte är så viktigt längre Wink)

Förra säsongen så la jag ned pengar på att få till något lättare än skinnställ men som ändå känns som vettigt skydd för dagarna då man pendlar till jobbet.

När man är ute och åker så har jag märkt att man verkligen ser bättre sådana som har färgade hjälmar och jag var redigt sugen i fjol på den här hjälmen,

Kunde inte förmå mig att just då köpa ytterligare en hjälm (har för många) och dessutom så tog dom 500:- extra för just den färgen. (finns andra modeller med den färgen också)

Men sedan dess så har jag sålt av 2 till en bekant så nu kan jag med gott samvete köpa en, har inte bestämt ännu om det ska bli pippigul eller annan färg.
Men det löser det där med att synas i trafiken och slippa "omaket" med reflexväst.

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
Flyger!
**

« Svara #12 skrivet: 2011-03-17, 14:55:17 »

Hej igen Tomas

tack för ditt svar, intresanta synpunkter. Den där hjälmen ser intressant ut. Var köper man den här i Fjollträsk och ungefärligt pris?
Jag var på AVA här om dagen (på Skootran självklart) för att fråga om dom hade låsbara hållare för P-biljetterna, svaret från den halvsovande ynglingen bakom disken var: Öh-vafan pröjsaru apvgift på hojen? Det kommer nog att hända sa jag men jag vill ha biljetten kvar för att dra på firman och inte få den "lånad" av ngn bilägare med tunn plånbok ( mina kunder håller till på Gärdet/Östermalm). Efter 10 minuters förklaring från hans sida, det orätta i att följa regler över huvud taget lyckades jag i alla fall få ur honom att dom inte hade sådana. Är det någon på forumet som vet var man kan hitta sådana som man sätter fast med ett litet hänglås eller liknande på lämpligt ställe på Skootran?

Mvh
TL
Loggat
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011-03-18, 01:51:18 »

Ingen koll på P-hållare men hjälmen köpte jag på MC varuhuset (har en sådan fast svart) har det så kallade N-COM om man vill expandera.
Kollade MC varuhuset men såg tunt ut kanske inte upplagt, men sökningen nedan ger en hint om priser och var man hittar;
http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&biw=1920&bih=985&q=pris+Nolan+N43+Air

Och om N-COM som företeelse (använder själv) om du är intresserad kan du läsa här något jag skrev för ett tag sedan, innehåller också en kort recension av N43 Air hjälmen,
http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,125.0.html

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
Flyger!
**

« Svara #14 skrivet: 2011-03-25, 10:05:02 »

Tog en sväng i går (+5') och som vanligt lär man sig något nytt. Gårdagens kunskap var att det på Mp3an inte alls är svårt att stänga av blinkersen! Det är bara att trycka på knappen så stänger den av sig själv! Nu är det alltså slut på "intervallblinkandet" hö-vä-hö-vä efter varje korsning....

I morgon blir det heltvätt och sedan storöversyn på verkstan med byte av samtliga vätskor och filter samt byte av en plastbit som vad spräckt vid köpet.

Hejhopp
TL
Loggat
Sidor: [1] 2 3 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.153 sekunder med 21 databasfrågor.