Hej!
Har reggat mig här nu efter att ha lurkat ett tag i trådarna om MP3 och Fuoco. Mycket trevligt forum!
Är mycket sugen på en liten trehjuling och skulle vilja ha fotbromsfrågan utredd. Får jag köra en MP3 utan fotbroms när jag bara har B-kort? Ser hojar på Blocket ibland utan fotbroms och vågar inte slå till på en sådan. Nu tex:
http://www.blocket.se/stockholm/Piaggio_MP3_250_cc__35809022.htm?ca=16&w=3"kaross övrigt 98", "övrig info: trehjulig mc". Så långt rätt men hur är det med fotbromsen? Någon som vet? Vad kostar det att eftermontera?
Hej och välkommen!
Snabb förklaring gällande fotbroms.
Vi som köpte MP3 direkt från återförsäljare (icke begagnad) årsmodeller från 2008 och bakåt, slapp att sätta dit fotbroms.
Alla Mp3 (samt fuoco) som säljs i andra hand som begagnade skall ha fotbroms.
Nu är det nog så att myndigheten som utfärdade restrektionen fick sina förhållningsorder via EU.
Påföljden har blivit att svenska myndigheter har noll koll på vad en Mp3 eller fuoco får ha och inte får ha.
Jag har till och med blivit stoppad av polisen och dom hade inte en Mp3 i sina lagpapper.
Med andra ord, så stod dom som frågetecken och undrade vad det var dom såg och vad det var dom skulle
kunna klanka på

Får du en fuoco eller en Mp3 till ett bra pris utan pedal, så slå till.
Skulle du mot förmodan få ett nedslag på besiktning, så får du väl snacka med en återförsäljare.
Personligen, så tror jag att besiktingspersonalen har total avsaknad av informatiom vad som skall finnas på en MP3.
Men som sagt, som "begagnad" köpare skall det finnas fotbroms. Den monterades hos återförsäljaren när EU lagen trädde i kraft att det skulle vara två skilda bromssystem.
Det var värre 2006 när man fick papper hem att hjulen skulla ha distanser och att blinkers bak skulle flyttas isär.
All ombyggnad utfördes av återförsäljaren och betalades an generalagenten.
Den lagen kommer också från EU. Nu mera är dom byggda enligt EU direktiv av Piaggio.
Kjelle