Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2018-06-18, 19:05:48
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  information. Fina inlägg av Sufler och Flyger. Läsvärt för alla!!
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 [2] Skriv ut
Författare Ämne: information. Fina inlägg av Sufler och Flyger. Läsvärt för alla!!  (läst 14713 gånger)
Flyger!
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 40

Kör: Piaggio Mp3-250
Kör2: Racerbilar.
Hemort: Stockholm

« Svara #15 skrivet: 2011-04-04, 10:12:03 »

Hej alla

Kul respons! Det förefaller finnas många varianter på regpapper vilket inte förvånar mig det minsta. Det hela måste onekligen brytas ner i åtminstone två delar. Det ena är klassningen och det andra är fotbromsfrågan. Reglerna om fotbromsdelen vet jag inget om (ännu) så där lägger jag mig inte i, kan bara konstatera att jag är väldigt lycklig att slippa eländet på min (så länge det varar?)

Vad gäller regpappren så är det intressantare. Kjelle skrev att:

Under Övriga uppgifter står det:
Trehjulig MC
Två hjul fram ett hjul bak
Spårvidd fram 0,47 m

Det låter i mina öron helt lysande! All den relevanta informationen finns där, Trehjulig mc (=L5E) Spårvidd fram 0,47m (över 0,46m =L5E). Låter solklart med den informationen som jag fått fram.

Hevils knarr verkar också vara helt ok. Allt det viktiga finns där: karrosseri 98 är helt rätt. Övriga uppgifter: trehjulig mc är ju också helt perfekt.

Är det bara Gileraägarna som har tomt under D-21 raden? Det börjar lukta lite att det står olika i papprena beroende om dom kom hit konverterade eller moddades här i sverige. Det skulle inte vara helt otroligt i så fall med tanke på det kaos som Börje på ERhr motor beskrev och som jag skrev om tidigare här ovan.

Mvh
TL
« Senast ändrad: 2011-04-04, 11:50:47 av Flyger! » Loggat
Flyger!
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 40

Kör: Piaggio Mp3-250
Kör2: Racerbilar.
Hemort: Stockholm

« Svara #16 skrivet: 2011-04-04, 11:31:51 »

En liten kul detalj apropå kaoset när de första trehjulingarna kom!

Min Mp3 är en Kategori L5E dvs trehjulig motorcykel och B-kort. Den är en av de tidiga som alltså konverterades med spacers innanför framhjulen etc här i sverige och regades som trehjulig mc. Den har karrosserikod 01 vilket är en kvarleva från fabriken då den egentligen skall heta 98 efter konverteringen som någon påpekade här tidigare. Intressant va? Inte ens bilprovningens regbesiktare klarade av att fixa alla koder rätt. Då flera av er har karroserikod 98 misstänker jag att dessa kom konverterade och klara medan de som konverterades här (min bland annat) fick sin nya kodning klarlagd genom tillägget under D21 L5E trehjulig motorcykel medans man inte ändrade karrosstypen till 98.Min har alltså den gamla karrosseribeteckningen (tvåhjulig mc) som den hade när den kom hit men den nya konverterade fordonskategorin, trehjulig mc som den fick vid konverteringen!.....  Man kan ana vilken soppa det måste ha varit på beskitningsstationerna!

Föreskrifterna säger följande:
Kod karrosseri

01 Mc                      Anges för tvåhjulig motorcykel utan sidvagn.
02 Mc - sidovagn      Anges för tvåhjulig motorcykel med sidvagn.)
98 övrigt                 Anges för fordon vars karosseri inte omfattas av någon av de övriga koderna, exempelvis trehjulig motorcykel och lastmotorcykel.

Informationen hittar ni i TSFS 2009:59 hos transportstyrelsens hemsida. Där finns en massa kul och konstigt att läsa för den nyfikna.

Mvh
TL
« Senast ändrad: 2011-04-04, 11:46:39 av Flyger! » Loggat
McLarin
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 2

« Svara #17 skrivet: 2011-09-01, 23:17:57 »

Hej!
Har reggat mig här nu efter att ha lurkat ett tag i trådarna om MP3 och Fuoco. Mycket trevligt forum!

Är mycket sugen på en liten trehjuling och skulle vilja ha fotbromsfrågan utredd. Får jag köra en MP3 utan fotbroms när jag bara har B-kort? Ser hojar på Blocket ibland utan fotbroms och vågar inte slå till på en sådan. Nu tex: http://www.blocket.se/stockholm/Piaggio_MP3_250_cc__35809022.htm?ca=16&w=3

"kaross övrigt 98", "övrig info: trehjulig mc". Så långt rätt men hur är det med fotbromsen? Någon som vet? Vad kostar det att eftermontera?
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 726

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2011-09-02, 08:05:52 »

Hej!
Har reggat mig här nu efter att ha lurkat ett tag i trådarna om MP3 och Fuoco. Mycket trevligt forum!

Är mycket sugen på en liten trehjuling och skulle vilja ha fotbromsfrågan utredd. Får jag köra en MP3 utan fotbroms när jag bara har B-kort? Ser hojar på Blocket ibland utan fotbroms och vågar inte slå till på en sådan. Nu tex: http://www.blocket.se/stockholm/Piaggio_MP3_250_cc__35809022.htm?ca=16&w=3

"kaross övrigt 98", "övrig info: trehjulig mc". Så långt rätt men hur är det med fotbromsen? Någon som vet? Vad kostar det att eftermontera?

Hej och välkommen!

Snabb förklaring gällande fotbroms.

Vi som köpte MP3 direkt från återförsäljare (icke begagnad) årsmodeller från 2008 och bakåt, slapp att sätta dit fotbroms.

Alla Mp3 (samt fuoco) som säljs i andra hand som begagnade skall ha fotbroms.

Nu är det nog så att myndigheten som utfärdade restrektionen fick sina förhållningsorder via EU.
Påföljden har blivit att svenska myndigheter har noll koll på vad en Mp3 eller fuoco får ha och inte får ha.
Jag har till och med blivit stoppad av polisen och dom hade inte en Mp3 i sina lagpapper.
Med andra ord, så stod dom som frågetecken och undrade vad det var dom såg och vad det var dom skulle
kunna klanka på Smiley

Får du en fuoco eller en Mp3 till ett bra pris utan pedal, så slå till.
Skulle du mot förmodan få ett nedslag på besiktning, så får du väl snacka med en återförsäljare.
Personligen, så tror jag att besiktingspersonalen har total avsaknad av informatiom vad som skall finnas på en MP3.

Men som sagt, som "begagnad" köpare skall det finnas fotbroms. Den monterades hos återförsäljaren när EU lagen trädde i kraft att det skulle vara två skilda bromssystem.

Det var värre 2006 när man fick papper hem att hjulen skulla ha distanser och att blinkers bak skulle flyttas isär.
All ombyggnad utfördes av återförsäljaren och betalades an generalagenten.
Den lagen kommer också från EU. Nu mera är dom byggda enligt EU direktiv av Piaggio.

Kjelle
« Senast ändrad: 2011-09-02, 19:07:01 av Kjelle » Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3347

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2011-09-02, 18:21:07 »

Som sagt, Hej och Välkommen till Scooterforum McLarin! 

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
McLarin
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 2

« Svara #20 skrivet: 2011-09-03, 17:19:45 »

Tack för svaret på frågan och för välkomnandet!
Nu ska jag bara få min espressomaskin såld... Sedan blir det en MP3.
Loggat
Atheos
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 83

Kör: PIAGGIO MP3 400 LT (SÅLD)
Kör2: Yamaha Raptor 700R SE
Hemort: Hälsingland

« Svara #21 skrivet: 2011-09-03, 21:01:00 »

Jag önskar man kunde ta bort fotbromsen, tycker den är i vägen och de gånger jag testat den tycker jag man bromsar med mycket sämre kontroll än när jag bromsar med händerna så nu använder jag aldrig fotbromsen. (den är bara i vägen Sad )
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 726

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2011-09-04, 19:30:59 »

Jag önskar man kunde ta bort fotbromsen, tycker den är i vägen och de gånger jag testat den tycker jag man bromsar med mycket sämre kontroll än när jag bromsar med händerna så nu använder jag aldrig fotbromsen. (den är bara i vägen Sad )

Hej!

Jag tror att du kan ta bort bromsen mellan besiktningarna.
Det finns ingen myndighet i Sverige som vet vad du åker på  laughing7
Det är i alla fall min erfarenhet. Wink

En fotplatta kan du köpa här ifrån som täcker hålet:
http://www.easyparts.nl

Jag har sett att det är  fler som skriver att bromsen är ivägen. Lips Sealed

Fundera på det i alla fall! 

Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Atheos
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 83

Kör: PIAGGIO MP3 400 LT (SÅLD)
Kör2: Yamaha Raptor 700R SE
Hemort: Hälsingland

« Svara #23 skrivet: 2011-09-07, 17:47:27 »

Hej!

Jag tror att du kan ta bort bromsen mellan besiktningarna.
Det finns ingen myndighet i Sverige som vet vad du åker på  laughing7
Det är i alla fall min erfarenhet. Wink

En fotplatta kan du köpa här ifrån som täcker hålet:
http://www.easyparts.nl

Jag har sett att det är  fler som skriver att bromsen är ivägen. Lips Sealed

Fundera på det i alla fall! 

Kjelle

Tack ska kolla på det inför nästa säsong Smiley 4år till nästa besiktning ju Smiley
Loggat
Sidor: 1 [2] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.199 sekunder med 21 databasfrågor.