Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-05-30, 15:58:09
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrig Motor
| |-+  Motor allmänt
| | |-+  Etanolfri soppa till tvåtaktare?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Etanolfri soppa till tvåtaktare?  (läst 5063 gånger)
Strmbrg
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 36

« skrivet: 2010-11-23, 21:43:06 »

Fick höra av gubbarna på Vespaservice att man bör köra tvåtaktare på 98 oktan och ej 95.

Orsaken skulle vara att 98:an inte innehåller etanol, medans 95 gör det, och att oljeblandad soppa funkar sämre med etanolinblandning.
För kompressionens vidkommande skulle emellertid inte det högre oktantalet ha någon betydelse.

Jag jobbar förvisso i oljebranschen, dock inte (alls) med drivmedel, så jag vet inte vad jag skall tro.

Och, om det nu ligger nåt i påståendet:
Hur vet man att den 98 man köper är etanolfri?
Eller snarare, är 98 alltid etanolfri oavsett bensinbolag?
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-05-08, 19:39:03 »

Vet inte hur det ser ut med andra men Shell's V-Power ska vara utan. (funderade inte över det förrän nu då E10 kom på tapeten)

Blev lite "inspirerad" av artikeln i DN om faktiskt så pass lägre bränsleförbrukning att det blev billigare totalt mot 95 med 5% etanol (dvs mindre CO2 totalt också) så jag tänkte prova en stund och se om jag märker något både i bilen och scootern.
http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,539.0.html

Nog känns bilen lite annorlunda till det bättre, får se om det också märks i faktiska förbruknings siffror också om ett tag, vi blir 3 som ska testa ett tag.

-Tomas
« Senast ändrad: 2011-05-08, 19:55:16 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.066 sekunder med 20 databasfrågor.