Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-16, 21:32:16
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Meka/Tillbehör/Extrautrustning
| | |-+  Ryggstöd och benutrymme Burgman AN400
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Ryggstöd och benutrymme Burgman AN400  (läst 12126 gånger)
cargu
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 17

Kör: Burgman 400 -06
Kör2: Vespa GT200 -04 (såld)
Kör3: Vespa PX200 -01 (såld)

« skrivet: 2010-06-02, 13:05:05 »

Är nybliven ägare till en Burgman AN400. Jag har långa ben och vill ha bättre benutrymme än vad som är standard. Jag kan ta bort ryggstödskudden för föraren och får då OK benutrymme men två hål i sadeln (och inget ryggstöd alls). Jag skulle kunna montera ett annat ryggstöd, men Suzuki har vad jag kan se inga sådana tillbehör. Jag har hittat ett exempel i USA (www.bestbackrests.com) som ser rimligt ut, men det känns bökigt att behöva beställa ända därifrån. Någon som har löst samma problem genom egentillverkning eller tredjepartstillbehör på närmare håll?
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010-06-03, 12:51:54 »

Hej och välkommen till ScooterForum! 
Vet inget på rak arm själv men har du kikat på Burgman länkarna här om det finns något matnyttigt?
http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,92.0.html

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
frippegubben
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 46

Kör: Piaggio Velofax!
Kör2: Suzuki T500
Kör3: Honda Shuttle
Kör4: Monarscoot
Kör5: MCB E-Type

« Svara #2 skrivet: 2010-06-07, 14:11:52 »

Hej och välkommen!

Jag är själv rätt ny här och suger i mig information som en torr tvättsvamp!

Själv skulle jag inte tveka att beställa från USA, de gånger jag gjort det har det oftast gått både snabbt och smidigt, och sen tjänar man pengar på det också! Fråga vad de ska ha för frakten och meddela gärna här sen!

Men, om man vill experimentera lite själv så ser ju deras lösning nästan ut som nåt nackstöd från nån bil... En GDS-lösning blir då: Mät avstånd mellan bulthålen, ge dig ut till närmaste bilskrot och mät dig fram på olika bilar tills du hittar nåt som verkar passa någorlunda i båda form och avstånd för bulthålen. Sen kan man säkert bocka till det sista hemma och fixa till det. Nästan så man blir sugen på att pröva!
Loggat
cargu
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #3 skrivet: 2010-06-07, 18:39:45 »

Tack Tomas för länktips i Burgmantråden. Burgmanusa kände jag till, det var genom någon länk där som jag hittade bestbackrests. Jag uppskattar verkligen tipset om LeDude - även om han skriver om Burgman 650 finns där mycket intressant information.

Och Frippegubben - nice att höra att det brukar fungera bra att skicka efter saker från USA. I det här fallet får jag se, jag är allt lite frestad att köra GDS. I varje fall kan jag leta igenom närmaste bildemontering efter lämpligt råmaterial. Tack för tipset.

Funderar också på en mindre modifiering. Genom att ändra vinkeln för standardryggstödet kan man få stöd högre upp i svanken. Har läst beskrivning på Burgmanusa. Återkommer om och när jag gör slag i saken.

Må ni ständigt köra i solsken på släta och kurviga vägar Smiley
Loggat
frippegubben
**

« Svara #4 skrivet: 2010-06-10, 08:39:36 »

Jag mailade dem och fick omgående svar:

Shipping is $35.29 to your address and Bestbackrest is $49.95-We will not charge you a handling fee in order to try to keep your cost down as low as possible.

So one 005I for the Burgman 400 shipped to you would be $85.24.

Vilket med dagens dollarkurs är 680:- och sen finns väl viss risk för tull och moms också.
Loggat
cargu
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #5 skrivet: 2010-07-01, 19:50:50 »

Du är på hugget, Frippegubben  Cheesy 

Totalsumman blir ju inte helt avskräckande heller.

Men - sedan sist har jag pro primo egenhändigt ändrat vinkeln på ryggstödskudden till något mera upprätt, för att få stöd högre upp på ryggen. Det blev bättre men inte helt bra. Och inte blev benutrymmet bättre. Så, pro secundo har jag på en närbelägen bildemontering letat upp ett lovande nackstöd och överlämnat detsamma till en bekant som har både verkstad och mekaniska färdigheter. Räknar med att kunna återkomma relativt snart om hur det blev.  Smiley
Loggat
frippegubben
**

« Svara #6 skrivet: 2010-07-01, 20:03:36 »

Coolt, du måste sätta ut lite bilder när det är klart. Vad var det för bil som du tog den från?
Loggat
cargu
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #7 skrivet: 2010-08-03, 15:34:08 »

Tja, så här blev det med GDS-nackstöd-blir ryggstöd ... Nackstödet kommer från en Peugeot 206, okänd årsmodell.

Försöker visa bilder:

Förhandsgranskningen visar inga bilder, så jag lägger en länk till albumet också:
http://picasaweb.google.se/104621902461909216144/Burgman400?feat=directlink

Materialet i nackstödet visade sig vara mycket, mycket styvt. Och det är svårt att komma till med verktyg, alternativt värme. Så, det här var så långt min bekanting och jag kom.

Resultatet blev en OK prototyp. Jag får mycket bra ryggstöd, men t o m lite väl högt, och jag får faktiskt mindre benutrymme än vad origninalryggstödet ger ...
Nackstödsdynan skulle behöva komma neråt och bakåt, så att den i princip vilar på sadeln där originalryggstödets "krage" vilar på sadeln. Den böjen går nog att åstadkomma, men då skulle nackstödsdynan peka för flackt bakåt. Och att räta upp den genom att kröka metallstängerna just utanför dynan - nja, tror inte på det.

Så, antingen ny konstruktion där man bygger ett helt nytt underrede till nackstödsdynan, eller också en ny titt på "Bestbackrests". Alternativt leva med originallösningen.

Smiley Cargu
Loggat
cargu
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #8 skrivet: 2010-10-25, 21:27:49 »

Så småningom blev det ett ryggstöd från Bestbackrests, vilka gav snabb och bra service.

http://picasaweb.google.com/carlson16298/RyggstodTillBurgman?authkey=Gv1sRgCI3tiI_y5qumhAE&feat=directlink

Det är samma idé som jag hade, ett modifierat nackstöd från någon bil. Skillnaden är att de utgår från ett lämpligare nackstöd och har provat ut en metod att kröka till det. På nackstödets fästen sitter metallrör trädda med någon slags tape emellan, vilket gör att man vid behov kan ta bort respektive trä på rören igen (t ex om man ska kröka mer).
Vilken lutning man vill ha på ett ryggstöd är ju högst individuell. "Fabriksinställningen" var för upprätt för min smak, men med ett visst mått av våld ändrade jag den. Monteringen var enkel och passformen bra. Nu har jag bra sittställning och utmärkt benutrymme. 85 USD kostade kalaset inklusive frakt, vilket jag tycker innebär OK valuta för pengarna (isynnerhet som jag misslyckades rejält med GSD-metoden).
 Smiley Cargu
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.106 sekunder med 22 databasfrågor.