Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-09-30, 00:40:00
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  Ny här inne, köpa 250!
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 [2] 3 Skriv ut
Författare Ämne: Ny här inne, köpa 250!  (läst 50314 gånger)
Återfallet
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 90

Kör: Yamaha X-Max 250 -07
Kör2: Så länge det går

Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2010-05-12, 18:43:13 »

Har också en X-Max 250 och kan rekommendera den, inte minst för ett generöst utrymme under sadeln. Eller vad sägs om 3 st 1,5 liters mjölkpaket, 2 st 2-liters cola, 2 st 1-kilos äpplepåsar, 1 stor chipspåse, 1 st 2-liters glasspaket, 1 st smörpaket samt 2 st Skogaholmslimpor samtidigt? Även normala pizzakartonger får plats. Lite lustigt när folk småler ibland när man kommer ut från affären med två plastkassar i händerna och går fram till scootern. När de sedan upptäcker att allt får plats under sadeln och man glider iväg snabbt och enkelt brukar de se förvånade ut.
Loggat
peugeot406SV
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 25

Kör: Kymco 250 People

« Svara #16 skrivet: 2010-05-29, 23:17:21 »

Så var det dags då för byte av bakdäcket. Mäterställningen är 1830 mil och bakdäcket är blankslitet. Säkrast att byta innan det blir punktering. Fortfarande är min People ett under av tillförlitlighet. Inte det minsta fel på drygt tre år. Det är bara att åka, tanka och serva. För några veckor sedan åkte jag en trevlig rundtur från Örebro till Nora och vidare från Nora via Gyttorp och till Karlskoga. Speciellt vägen mellan Gyttorp och Nora är verkligen vacker. De första milen går den parallellt med en sjö. Vägen har dessutom bra beläggning, är lagom slingrig och kurvig. Riktigt rolig och njutbar körning med scootern.
Loggat
peugeot406SV
**

« Svara #17 skrivet: 2010-05-29, 23:21:19 »

Nu blev det fel. Jag menar förstås att vägen mellan Gyttorp och Karlskoga är vacker. Vägen mellan Nora och Gyttorp är tyvärr inte något speciell.
Loggat
frippegubben
**

Antal inlägg: 46

Kör: Piaggio Velofax!
Kör2: Suzuki T500
Kör3: Honda Shuttle
Kör4: Monarscoot
Kör5: MCB E-Type

« Svara #18 skrivet: 2010-05-30, 09:27:59 »

Ja, den är lagom krokig och fin. En annan trevlig slingerväg i närheten är den mellan Askersund och Laxå. Den kan verkligen rekommenderas. Lite längre bort är en bra sträcka mellan Karlsborg och mot Tiveden. Den slår nästan knut på sig...
Jag ser fram mot att få prova dem alla, tillsammans med Mr Burgman!
Loggat
peugeot406SV
**

« Svara #19 skrivet: 2010-06-13, 11:41:25 »

Det slutade med en bakhjulpunktering. Däcket small. Som tur var körde jag inne i staden så farten var inte mer än kanske 50 km/h. Det var bara att rullåka scootern till verkstaden. Verkstadens leverantör av däck hade slut på den dimension som det ska vara på bakdäcket. Verkstaden skulle ha 914:- för ett Pirellidäck. Jag fick ordna ett nytt bakdäck själv. Däcket köptes via nätet www.dackonline.se. Samma däck som verkstaden skulle ha 914:- för köpter jag på nätet för 589:- inklusive frakt. Jag betalade däcket via hemsidan med betalkort. Omedelbart fick jag en orderbekräftelse via e-posten. Däcket skulle levereras inom 10 dagar. Via en länk i e-postmeddelandet kunde jag dagligen följa paketets väg hem till mig. Efter 3 dagar fick jag däcket levererat till dörren. Helt suverän service. Jag åkte till verkstaden med mitt däck och de monterade däcket till en kostnad av 693:-. Scootern blev helt annorlunda med det det nya bakdäcket. Väghållningen förbättrades fantastiskt mycket. Att åka med blankslitet bakdäck påverkade väghållning mycket. Med det nya bakdäcket är det en ren fröjd att köra. Med det nya bakdäcket gjorde jag igår en 40 mil lång rundtur, mestadels på mindre landsvägar men även på motorväg. Inga som helst problem. Bara att tanka och köra.
Loggat
skorpan
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 3

Kör: T-Max

« Svara #20 skrivet: 2010-06-14, 08:48:47 »

Hej, har precis köps en X-max 250.
går kanon men fy vad tråkigt med inkörningen. enligt manualen skall den köras in, max 4000rpm i 100 mil.
hur har ni kört in era x-max ? måsta man verkligen köra så här sakta ?
/skorpan
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2010-06-15, 08:33:40 »

Hej skorpan och Välkommen till ScooterForum! 

Grattis till införskaffningen och en bra scooter såvitt jag kan förstå.

När det gäller inkörningen så har jag personligen följt den "slaviskt" på de fordon som jag ägt, motorer och växellådor är lite "råa" i början och man har lite mer metall i oljan (som filter iofs ska ta upp) men inte desto mindre så finns en det lite mer.

Automaten ska väl också bjudas på varierat varvtal, så en långtripp på motorväg är inte bra, men jag vet att det känns segt och man längtar till de i mitt senaste fall 80mil och sedan lite mer gasa till 160 mil's inkörning är avklarad Wink

God Scooter sommar på dig  scooter8

-cb99

Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
dannekallstrom
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 3

« Svara #22 skrivet: 2010-07-02, 19:59:41 »

Är oxå ny härinne..Nyss köpt en X-max. Hämtar den på Måndag.  hello2
Loggat
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2010-07-03, 14:52:01 »

Hej dannekallstrom  och Välkommen till ScooterForum! 

Och grattis till inköp av jag förstått är en riktigt trevlig scooter, helt klart rätt väder/årstid.

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
moestberg
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 10

« Svara #24 skrivet: 2010-07-29, 11:17:12 »

Till slut hittade jag min maskin.

Det blev en Kymco People 250 -06.

Var faktiskt ut och provkörde en X-max och den gick ju fint, dock tyckte jag inte att den varken gick bättre eller kändes mer kvalitativ  än Kymcos maskiner (och då är jag Yamahafrälst...).

Jag fick Kymcon för en tredjedel av priset för en X-max, dessutom bara med 600 mil på mätaren.

Hittills är jag kanonnöjd med maskinen, det enda jag saknar är en utetemperaturmätare.
Loggat
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2010-07-30, 10:14:41 »

Trevligt,
Grattis till inköpet, många mil kvar att köra i år  scooter8

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
Återfallet

Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2010-08-06, 15:55:50 »

Hittills är jag kanonnöjd med maskinen, det enda jag saknar är en utetemperaturmätare.

Jaa..du skulle valt en X-MAX...   Cheesy
Loggat
kymcoroger
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 4

Kör: Kymco Grand Dink 250 -05
Kör2: Kymco Bet&Win 250 -01
Hemort: Skåne

« Svara #27 skrivet: 2010-08-09, 09:15:26 »

Hej!

Såg i forumet att du tidigare haft en bet & win 250.
Jag har precis köpt en sådan maskin (årsmodell -01, ca 990 mil)

Skulle bara höra om du har mått upp bränsleförbrukningen på den för att jämföra vad som är normalt (jag tycker att min maskin verkar dra lite väl mkt soppa (har ej hunnit mäta än)   Märker du någon skillnad i förbrukning på Bet & win  och People?  jag har för mig att det ska vara samma motor i båda (och även grand dink?) men att utväxlingen kan skilja sig åt mellan modellerna (?)

Någon annan som har erfarenhet av detta?

Ps  Det sitter ett effektblås på min maskin, vet ej om detta kan påverka. Mkt bra acceleration iaf.

Tacksam för alla svar/funderingar

Mvh
/Roger
Loggat
TMax500
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #28 skrivet: 2010-08-09, 09:52:10 »

Hmm...? Du märker väl om du fryser? :-) Fryser du så är det kallt!

*skojar bara, inser oxå att en tempmätare kan vara en bra indikator på halkrisken vår/vinter/höst*
Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
Återfallet

Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2010-08-09, 10:38:32 »

På tal om utetemperaturmätare...har letat med ljus och lykta efter en sådan som även har klocka. Klockan är egentligen det viktiga, men om det finns en kombinerad variant är det bättre. Tänkte slänga på den på grabbens 125:a. Någon som vet vart det finns? Vill inte spendera en massa pengar. Ju billigare desto bättre.
Loggat
Sidor: 1 [2] 3 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.094 sekunder med 22 databasfrågor.