Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-05-30, 16:00:56
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrig Motor
| |-+  Motor allmänt
| | |-+  Dm fråga ang. (vinter)kyla och scootar
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Dm fråga ang. (vinter)kyla och scootar  (läst 6799 gånger)
Reject
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 6

« skrivet: 2009-12-01, 23:32:50 »

Hallojsan

Dum fråga, men hur mycket kyla tål en vanlig EU-scooter egentligen innan den börjar haverera? Undantaget snö och is, är det någon som använder sin scooter som året-runt fordon, även när det är minusgrader?

Själv man man ju pälsra på sig rätt ordentligt, men hur är det med motor, bromskivor och annat? Tål de verkligen minusgraderna, eller gör man bäst i att ställa in den under vintern?
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009-12-02, 09:33:32 »

Det finns lite vinter diskussion i den här tråden samt videoklipp på sidan två av tråden på en scooter med med och utan vinterdäck,
http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,105.0.html

Jag vet att Björn som gjorde filmen kör (var ett tag sedan jag såg honom inne) och Chivas kör rätt sent.

Ren spekulation från min sida så skulle jag misstänka att "märkes" scootrarna klarar det bättre?

Vet att min Burgman har skydd/lock för is som täcker nyckelhålet och nämns en hel del om kyla i manualen, jag brukar köra några gånger under vintern om det är bart för att slippa konsarvera men det räknas knappast i samanhanget.

Men ser man till att scootrar säljs över hela världen så kan man nog misstänka att dom flesta tål det hyggligt, skulle också tro att lättare/mindre scooter klart är att föredra.

Som sagt med spekulations mössan på Wink

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
V Saarela
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 130

Kör: Honda ANF 125 Innova
Kör2: Piaggio 250 MP3
Kör3: Honda NPS 50 Zoomer
Kör4: Div andra hojar

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009-12-02, 13:12:23 »

Fyrtakt eller tvåtakt?
När du kör med maskinen så gör kylan som sådan ingenting.(startar från varmgarage)

Däremot(fyrtakt):
Så är inte kallstarterna speciellt bra för motorn. Om det är det du menar, så bör du höra med din mek om nåt mer lättflytande i motorn, samt......var noga med varmkörningen innan du gasar iväg.
Loggat

Reject
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 6

« Svara #3 skrivet: 2009-12-14, 18:16:37 »

Nu har jag kört ändå sedan mitt inlägg, och det har varit mellan 2 och 6 plusgrader på morgnarna (skånsk vinter), men idag har det varit minusgrader!

Scootern kör, det gör den...men den verkar inte gilla det speciellt mycket. Jag är väldigt noga med varmkörningen också, och jag märker att det tar längre tid innan motorn ens vill dra när det är kallt.

Jag ska provköra ett par dagar i minusgraderna nu också (ska visst vara fortsatt kallt i veckan). Protesterar den för mycket, så blir det nog att jag ställer av den. Synd att slita på den i onödan...
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2009-12-17, 12:21:45 »

Inte illa,
Själv hann jag inte ut igen innan snön som nu kom  , men det tinar väl så småningom.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.076 sekunder med 21 databasfrågor.