Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-03-28, 10:55:54
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Full Kontroll över scootern Har du det?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 2 [3] Skriv ut
Författare Ämne: Full Kontroll över scootern Har du det?  (läst 40591 gånger)
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #30 skrivet: 2017-03-16, 18:58:51 »


Något är inte rätt eller?

 
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #31 skrivet: 2017-03-17, 11:26:54 »

 

Tack för påminnelsen Kjelle, det blev en del fel där. 

Hoppas att det inte ställde till med för mycket huvudbry?.

- Rogga 
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #32 skrivet: 2017-03-17, 12:17:42 »

Oh Nej!

He he!  Jag tyckte det var kul  Grin

Klart man hajar att det blev galet men du får gärna gör om det.  hello2

Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #33 skrivet: 2017-04-11, 11:13:40 »

Fyller på i tråden med denna från SMC,
(Kudoz till våra Norska grannar för de 27 avsnitten och till SMC där jag hittade infon.)
http://www.svmc.se/school/Full-Kontroll/

#1 Introduksjon



-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #34 skrivet: 2017-04-11, 13:45:28 »

Hela serien är väldigt bra. Kostar 99 kronor att se hela serien på Youtube.




* tum-up-vektorn-11099000.jpg (4.13 KB, 125x160 - visat 737 gånger.)

* tum-up-vektorn-11099000.jpg (4.13 KB, 125x160 - visat 736 gånger.)
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
MarshalDan
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 13


« Svara #35 skrivet: 2017-04-28, 23:46:58 »


Jag har ingen och behöver inte heller montera någon. Bilprovningen borde ha reagerade på det.
Dom skulle i så fall känna till när lagen infördes samt kolla vem som är första ägare på samtliga mp3'or
fram till hösten 2008. Ok det finns inte så många från den tiden men samtliga fuocon är från 2008 tror jag?
Om man då är första ägare, så behövde man inte eftermontera fotbroms.

När jag köpte min första mp3'a 2007, så var den helt ren från samtliga prylar som senare fick byggas om.
Hösten 2009 började lagen komma i kapp och jag fick lämna in min mp 3'a för breddning av framhjulen och flyttning av blinkers.
Det pröjsade generalagenten som var dansk på den tiden.

2008, så blev det inbyte till en fuoco. den var redan fabriksbyggd för B-kort.
Jag fick 2009 reda på att jag behövde inte montera någon fotbroms.
Om någon köper fuocon av mig, så åker den köparen på att eftermontera fotbroms.

/ Kjelle


Det där är fortfarande uppe i luften faktisk. Jag hade diskussionen med transportstyrelsen innan jag köpte min MP3 250. Den saknar fotbroms men är B-reggad.

Enligt snubben jag fick kontakt med är fotbromsen ett direktiv till generalagenten/återförsäljare, inte lag. Dvs, om du säljer hojen till mig behöver den inte ha fotbroms. Men om du säljer den till en återförsäljare, typ inbyte mot en ny MP3, måste bromsen eftermonteras.

Som sagt, jag är den femte ägaren på en 10 år gammal B-reggad hoj ingen fotbroms, lagligt. Hojen har endast varit privatägd.
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #36 skrivet: 2017-04-29, 12:12:26 »

Hej MarshalDan !

Bra skrivet!
 Tack så mycket.

Jag var inte helt ute och cyklade Smiley


Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
MarshalDan
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 13


« Svara #37 skrivet: 2017-04-29, 20:24:57 »

Nej, det var du inte. Close enough med tanke på hur mycket dumheter som spreds vid tillfället. Transportstyrelsen visste själv inte vad som gällde då, och de talade troligtvis ur arslet till er bara så de slipper era frågor. På senare år har det blivit mer klart. Egentligen så borde det ha eftermonterats på alla, det är helt korrekt, men eftersom det slank igenom kan de inte göra något åt det. Man kan inte ändra det retroaktivt. Är den reggad för med kod 98 utan fotbroms som är den godkänd i det skicket. Det finns inget laga stöd för att tillåta första ägaren köra utan, men kräva pedal av nästkommande.

Det fanns bland annat en hel del motorcyklar med sidovagn som råkades reggas in med karosserikod 98 ett antal år sen. Just dessa fordon får du köra på B kort trots att en identisk som är korrekt inreggad kräver i normala fall A kort. Det blev ett jäkla liv om det också.

PS: Jag har inte fått detta bekräftat av TS. Men jag korrekturläste lagen och jag ser ingenting om färdbroms, endast broms/bromsanordning. I så fall så ska det rent tekniskt räcka med att handbromsen finns för att ersätta pedalen och den krävs inte om fordonet inte är typad med pedal. Då ska du kunna regga in en A reggad hoj för B med endast korrekt spårvidd och flyttade blinkers. Men om du tar bort pedalen på en typad hoj är det inte godkänt.
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #38 skrivet: 2017-04-30, 20:52:11 »

En tråd på Modern Vespa-forumet beskrev det för ett tag sen som att kravet för B-kort inte är en fotbroms utan att det ska finnas EN broms som verkar på fordonets ALLA hjul samtidigt. Från minnet och har inte några riktiga belägg för det, så ta detta med en nypa salt...
Loggat



Motorburen Ungdom
MarshalDan
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 13


« Svara #39 skrivet: 2017-04-30, 21:30:36 »

En tråd på Modern Vespa-forumet beskrev det för ett tag sen som att kravet för B-kort inte är en fotbroms utan att det ska finnas EN broms som verkar på fordonets ALLA hjul samtidigt. Från minnet och har inte några riktiga belägg för det, så ta detta med en nypa salt...

Det verkar vara i linje med att jag inte hittar någon som helst referens till "färdbroms" som tar på alla tre hjul i svensk lag.
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #40 skrivet: 2017-05-01, 11:09:41 »

Yoss, Modern vespa = USA tror jag.

Hur som helst så fick jag en del strul 2007 med min 250cc. Första blinkers bak. För tätt, måste sättas dit nya längre ut åt sidorna.
Lämna bort till återförsäljaren, nya blinkers på "spröt" av stål. (gjordes av återförsäljaren). Ombesiktning, Nytt brev, Hjulen sitter för tätt!
Åter till nasaren. Lämna in, vänta veckor innan den danska importören orkade skaka fram distanserna plus nya bultar till hjulen.
Ny ombesiktning! Ombesiktningarna gjordes av återförsäljaren som fick beställa tid som alla oss andra. Väntan i ett par veckor.

2008 och inbyte till en fuoco. Den var redan fixad med distanser samt att man hade fått förlänga blinkers bak med några centimetrar.
Redan då var bromsen på tapeten. Jag fick papper på från motsvarigheten till Transportstyrelsen att min broms var Ok så länge jag behöll scootern.

Men 2007, vilken soppa! Jag plus återförsäljaren var inte på något lysande humör.

Efter det har jag blivit stoppad två gånger av polis som undrar vad jag åker på och är misstänksamma att jag kör på B kort.
En av dom poliserna var besvärlig och höll mig kvar i närmare femton minuter. Det var nämligen så att Transportstyrelsen
inte viste vad det var för fordon. Det står bara Tung MC. Jag försökte förklara att jag hade tre hjul men för döva öron.
Räddningen tidsmässigt var ett befäl i 60 års åldern som kom förbi. Han sa direkt samma sak som jag hade sagt,
att det var ett trehjuligt fordon. DÅ fick jag åka. Mitt humör var då rätt lågt i minst tio minuter.

Andra gången var en rutinkontroll. Dom kom bakom mig och hade inte observerat framhjulen.
När dom såg framhjulen och uppbyggnaden så blev dom i stället nyfikna. Inga problem den gången.

På Transportstyrelsen verkar dom ha taskig koll när det gäller det dom kan se på sina skärmar
kontra det som dom finns på datafil.
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
MarshalDan
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 13


« Svara #41 skrivet: 2017-05-03, 14:36:12 »

Yoss, Modern vespa = USA tror jag.

Hur som helst så fick jag en del strul 2007 med min 250cc. Första blinkers bak. För tätt, måste sättas dit nya längre ut åt sidorna.
Lämna bort till återförsäljaren, nya blinkers på "spröt" av stål. (gjordes av återförsäljaren). Ombesiktning, Nytt brev, Hjulen sitter för tätt!
Åter till nasaren. Lämna in, vänta veckor innan den danska importören orkade skaka fram distanserna plus nya bultar till hjulen.
Ny ombesiktning! Ombesiktningarna gjordes av återförsäljaren som fick beställa tid som alla oss andra. Väntan i ett par veckor.

2008 och inbyte till en fuoco. Den var redan fixad med distanser samt att man hade fått förlänga blinkers bak med några centimetrar.
Redan då var bromsen på tapeten. Jag fick papper på från motsvarigheten till Transportstyrelsen att min broms var Ok så länge jag behöll scootern.

Men 2007, vilken soppa! Jag plus återförsäljaren var inte på något lysande humör.

Efter det har jag blivit stoppad två gånger av polis som undrar vad jag åker på och är misstänksamma att jag kör på B kort.
En av dom poliserna var besvärlig och höll mig kvar i närmare femton minuter. Det var nämligen så att Transportstyrelsen
inte viste vad det var för fordon. Det står bara Tung MC. Jag försökte förklara att jag hade tre hjul men för döva öron.
Räddningen tidsmässigt var ett befäl i 60 års åldern som kom förbi. Han sa direkt samma sak som jag hade sagt,
att det var ett trehjuligt fordon. DÅ fick jag åka. Mitt humör var då rätt lågt i minst tio minuter.

Andra gången var en rutinkontroll. Dom kom bakom mig och hade inte observerat framhjulen.
När dom såg framhjulen och uppbyggnaden så blev dom i stället nyfikna. Inga problem den gången.

På Transportstyrelsen verkar dom ha taskig koll när det gäller det dom kan se på sina skärmar
kontra det som dom finns på datafil.

Låter som en riktig soppa. Misstänker att de kämpade rätt länge för att få pedal som krav men inte lyckades. De kan inte direkt tvinga dig att montera broms när fordonet redan är registrerad och typad utan fotbroms. Då skulle den istället går emot typningen och bli olaglig om bromsen monteras. Moment 22.

Bara 15 minuter? Om mina trafikstopp bara hade tagit 15 minuter hade jag kysst marken och tackat gud. Jag har haft min hoj i strax över en vecka och jag har redan 2 timmar stopptid uppdelat på tre trafikstopp. DWI = Driving while immigrant...
Loggat
RobotScooter
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 13

Kör: Har ingen egen scooter för tillfället men kör en 4 hjulig handikappscooter som är lånad av hjälpmedelscentralen.
Kör2: Kommer skaffa en egen Piaggio MP3 yourban 300cc eller MP3 500cc snart.
Hemort: hisings kärra



« Svara #42 skrivet: 2018-02-28, 00:08:32 »

Gäller denna guide även trikes som t ex Piaggio MP3 500cc och yourban 300cc?
Loggat

MotoTerminator.
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #43 skrivet: 2018-02-28, 00:47:11 »


Låter som en riktig soppa. Misstänker att de kämpade rätt länge för att få pedal som krav men inte lyckades. De kan inte direkt tvinga dig att montera broms när fordonet redan är registrerad och typad utan fotbroms. Då skulle den istället går emot typningen och bli olaglig om bromsen monteras. Moment 22.

Bara 15 minuter? Om mina trafikstopp bara hade tagit 15 minuter hade jag kysst marken och tackat gud. Jag har haft min hoj i strax över en vecka och jag har redan 2 timmar stopptid uppdelat på tre trafikstopp. DWI = Driving while immigrant...
[/quote]

Oj! En del av tråden är 10 år gammal.
Att polisen inte jävlas med mig mer än 15 minuter kan bero på att jag är över sextio år och skiter i vad dom säger.
Jag vet att jag har rätt och polisen vet också att jag har rätt.
I det här fallet var det en aspirant. Dom ger jag inte mycket för.
Skall ofta snacka en massa i onödan. Kanske ingår i utbildningen.

Jag blev stoppad vid ett tillfälle när jag körde bil.
En aspirant hade konstaterat att jag hade kört för fort.
Jag erkände det. Jag sa även - Jag känner inte igen dig, är du ny som polis!
Han svarade - ja! Jag har precis börjat i fält.

Det var ju vänligt svar men lite konstigt efter som jag ställde frågan som om jag kände till alla poliser i länet.

DWI kan ju vara knepigt.
Man får bita ihop för mycket.

Lycka till i framtiden. Stå på dig om dom håller dig för länge.
Jag läste om en kille som spelade in allt polisen sa på sin telefon.
Men i det fallet så ville polisen ha en muta.

MVH

Kjelle
 
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Sidor: 1 2 [3] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.162 sekunder med 21 databasfrågor.