|
|
|
|
|
MarshalDan
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
Karma: 1
Antal inlägg: 13
|
|
« Svara #35 skrivet: 2017-04-28, 23:46:58 » |
|
Jag har ingen och behöver inte heller montera någon. Bilprovningen borde ha reagerade på det. Dom skulle i så fall känna till när lagen infördes samt kolla vem som är första ägare på samtliga mp3'or fram till hösten 2008. Ok det finns inte så många från den tiden men samtliga fuocon är från 2008 tror jag? Om man då är första ägare, så behövde man inte eftermontera fotbroms.
När jag köpte min första mp3'a 2007, så var den helt ren från samtliga prylar som senare fick byggas om. Hösten 2009 började lagen komma i kapp och jag fick lämna in min mp 3'a för breddning av framhjulen och flyttning av blinkers. Det pröjsade generalagenten som var dansk på den tiden.
2008, så blev det inbyte till en fuoco. den var redan fabriksbyggd för B-kort. Jag fick 2009 reda på att jag behövde inte montera någon fotbroms. Om någon köper fuocon av mig, så åker den köparen på att eftermontera fotbroms.
/ Kjelle
Det där är fortfarande uppe i luften faktisk. Jag hade diskussionen med transportstyrelsen innan jag köpte min MP3 250. Den saknar fotbroms men är B-reggad. Enligt snubben jag fick kontakt med är fotbromsen ett direktiv till generalagenten/återförsäljare, inte lag. Dvs, om du säljer hojen till mig behöver den inte ha fotbroms. Men om du säljer den till en återförsäljare, typ inbyte mot en ny MP3, måste bromsen eftermonteras. Som sagt, jag är den femte ägaren på en 10 år gammal B-reggad hoj ingen fotbroms, lagligt. Hojen har endast varit privatägd.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
|
|
MarshalDan
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
Karma: 1
Antal inlägg: 13
|
|
« Svara #39 skrivet: 2017-04-30, 21:30:36 » |
|
En tråd på Modern Vespa-forumet beskrev det för ett tag sen som att kravet för B-kort inte är en fotbroms utan att det ska finnas EN broms som verkar på fordonets ALLA hjul samtidigt. Från minnet och har inte några riktiga belägg för det, så ta detta med en nypa salt...
Det verkar vara i linje med att jag inte hittar någon som helst referens till "färdbroms" som tar på alla tre hjul i svensk lag.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
MarshalDan
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
Karma: 1
Antal inlägg: 13
|
|
« Svara #41 skrivet: 2017-05-03, 14:36:12 » |
|
Yoss, Modern vespa = USA tror jag.
Hur som helst så fick jag en del strul 2007 med min 250cc. Första blinkers bak. För tätt, måste sättas dit nya längre ut åt sidorna. Lämna bort till återförsäljaren, nya blinkers på "spröt" av stål. (gjordes av återförsäljaren). Ombesiktning, Nytt brev, Hjulen sitter för tätt! Åter till nasaren. Lämna in, vänta veckor innan den danska importören orkade skaka fram distanserna plus nya bultar till hjulen. Ny ombesiktning! Ombesiktningarna gjordes av återförsäljaren som fick beställa tid som alla oss andra. Väntan i ett par veckor.
2008 och inbyte till en fuoco. Den var redan fixad med distanser samt att man hade fått förlänga blinkers bak med några centimetrar. Redan då var bromsen på tapeten. Jag fick papper på från motsvarigheten till Transportstyrelsen att min broms var Ok så länge jag behöll scootern.
Men 2007, vilken soppa! Jag plus återförsäljaren var inte på något lysande humör.
Efter det har jag blivit stoppad två gånger av polis som undrar vad jag åker på och är misstänksamma att jag kör på B kort. En av dom poliserna var besvärlig och höll mig kvar i närmare femton minuter. Det var nämligen så att Transportstyrelsen inte viste vad det var för fordon. Det står bara Tung MC. Jag försökte förklara att jag hade tre hjul men för döva öron. Räddningen tidsmässigt var ett befäl i 60 års åldern som kom förbi. Han sa direkt samma sak som jag hade sagt, att det var ett trehjuligt fordon. DÅ fick jag åka. Mitt humör var då rätt lågt i minst tio minuter.
Andra gången var en rutinkontroll. Dom kom bakom mig och hade inte observerat framhjulen. När dom såg framhjulen och uppbyggnaden så blev dom i stället nyfikna. Inga problem den gången.
På Transportstyrelsen verkar dom ha taskig koll när det gäller det dom kan se på sina skärmar kontra det som dom finns på datafil.
Låter som en riktig soppa. Misstänker att de kämpade rätt länge för att få pedal som krav men inte lyckades. De kan inte direkt tvinga dig att montera broms när fordonet redan är registrerad och typad utan fotbroms. Då skulle den istället går emot typningen och bli olaglig om bromsen monteras. Moment 22. Bara 15 minuter? Om mina trafikstopp bara hade tagit 15 minuter hade jag kysst marken och tackat gud. Jag har haft min hoj i strax över en vecka och jag har redan 2 timmar stopptid uppdelat på tre trafikstopp. DWI = Driving while immigrant...
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
|