Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2018-11-15, 02:09:19
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Meka/Tillbehör/Extrautrustning
| | |-+  Tjuvstannar av blinkers
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Tjuvstannar av blinkers  (läst 5843 gånger)
Bengan
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 6
Antal inlägg: 65

Kör: T-Max 500 -02
Kör2: Vespa Sprint -67
Kör3: VW Sharan -03



« skrivet: 2009-06-22, 10:09:41 »

Min Burgman har börjat tjuvstanna ibland när jag slår på blinkers. Otroligt irriterande eftersom det oftast händer när jag kör i rondeller och korsningar. I och med att det är en automat kan man ju inte rulla igång den och köra vidare. Det brukar inte vara några problem att starta den. Nån som har förslag på hur jag angriper problemet?
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 3387

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009-06-22, 13:33:22 »

Blinkers = drar hyggligt med ström = belastar generator = går lite tyngre.
Vet inte om det är bimetall typ av blinkers relä nuförtiden, längesedan man mekade ordentligt men att den stannar just på blinkers skulle kunna vara något i ”ämnet”.

Så om tomgången är lägre än normalt så kanske man får nog med drop i varv för att den ska stanna?

Skick på batteriet?

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Bengan
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 6
Antal inlägg: 65

Kör: T-Max 500 -02
Kör2: Vespa Sprint -67
Kör3: VW Sharan -03



« Svara #2 skrivet: 2009-06-22, 13:43:58 »

Jag misstänkte också batteriet först. Batteriet är nytt och jag har haft det på laddning under natten men det hjälpte inte.

Tomgången är lite låg så det kan kanske spela in? Det som stör lite är att det sker när motorn driver så den står inte på tomgången när den dör. Däremot tror jag motorn stannar om jag nyss startat den och slår på blinkersen.

Jag har inte haft det här problemet tidigare och nu händer det titt som tätt, men inte alltid. Jag vet inte hur jag ska gå vidare.
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 3387

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009-06-22, 13:58:01 »

Kollade lite på www.burgmanusa.com
http://burgmanusa.com/forums/viewtopic.php?f=3&t=40510&p=376451&hilit=400+idle+rpm#p376451

Verkar som om 400 borde ligga på ~1400 varm, (om det stämmer)
Citat
At first start up the k6 400 normally idles around 2K RPM. Recently it's barely been getting up to 1400 RPM. Once the engine is hot, it idles correctly at 1400 RPM and all seems normal.

Fanns många posts i ämnet tomgång, och nog har tomgången betydelse som jag ser det.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 3387

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2009-06-22, 14:11:44 »

Fanns en hel del också på tomgångsjustering, om man "vågar",
http://burgmanusa.com/forums/search.php?st=0&sk=t&sd=d&keywords=%2Bidle++%2Badjustment++%2B400++

Tänkte också på, service, luftfilter, stift? (kanske framförallt stift)

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Bengan
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 6
Antal inlägg: 65

Kör: T-Max 500 -02
Kör2: Vespa Sprint -67
Kör3: VW Sharan -03



« Svara #5 skrivet: 2009-06-22, 18:27:22 »

Nu har jag testat steg 1, att byta stift. Får se hur det går.
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 3387

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2009-06-29, 11:41:38 »

Hur gick det med detta, fick du någon ordning på det? (nyfiken)

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Bengan
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 6
Antal inlägg: 65

Kör: T-Max 500 -02
Kör2: Vespa Sprint -67
Kör3: VW Sharan -03



« Svara #7 skrivet: 2009-06-29, 13:01:19 »

Jag trodde det i nån dag, men tyvärr hjälpte inte det. Det känns som det är tomgången som spökar eftersom den är i lägsta laget. Har ingen varvräknare, men 1400 varv är inte så lågt? Idag håller den sig nätt och jämt igång på tomgången.
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 3387

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2009-06-29, 15:31:41 »

1400 varv är rätt raskt,
Du kan kanske känna hur mycket "varv uppåt" du har innan du når "dragläge" och kanske om marginalen känns god skruva upp den lite?

Väldigt lågt varv ihop med blinkers låter annars som "rätt" kombination för ditt problem som jag ser det i alla fall.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Chivas
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 7
Antal inlägg: 123

Kör: Burgman 650 -08



« Svara #9 skrivet: 2009-06-30, 01:36:29 »

Jag undrar om det verkligen har med tomgången att göra, det finns ju ett batteri med i bilden. Och är det bra så ger det ju ström om det behövs, testa i så fall att slå på helljuset, det drar mer ström än blinkersen. Dör motorn så är ett strömproblem annars är det något annat.

Nu vet inte jag hur det är på 400:an men på 650 så finns det en problem som ofattas av garantin som gäller just tomgången att den kan "dö".

Daniel

Loggat
Bengan
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 6
Antal inlägg: 65

Kör: T-Max 500 -02
Kör2: Vespa Sprint -67
Kör3: VW Sharan -03



« Svara #10 skrivet: 2009-07-22, 22:36:37 »

Nu har jag servat den och justerat tomgången. Det hjälpte inte. Det händer endast ibland. Troligen är det samma problem med helljuset men det gör jag ju nästan aldrig. Dessutom händer det inte när jag möter med gas. Ibland när jag startar MC:n stannar den när jag slår på blinkersen och även om jag slår på helljuset.

Hur går jag vidare? Jag har inget större förtroende för den lokala Suzukireparatören.
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 3387

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2009-07-25, 14:19:23 »

Vad trist,

Jag skulle nog regga mig på www.burgmanusa.com och ställa frågan där tillsammans med vad du gjort så här långt då du når rejält många med just 400er.

Och kanske slå Din MC i Sollentuna och snällt höra om dom kanske har någon ide/uppslag? (jag tror deras verkstad har hygglig koll på tillvaron)

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Ghostbrother
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 4
Antal inlägg: 35

Kör: Ingen scooter just nu.
Kör2: Suzuki GS 750 L 1981
Kör3: BMW R 1150 GS 01
Kör4: Yamaha TTR 600 R 03



« Svara #12 skrivet: 2009-08-11, 08:24:15 »

Tjaba Bengan GB  icescream här.

Ditt "knas" låter el-relaterat och då i form av att antingen vänster "knappsats" är trasig, glapp, sprucken, sliten eller liknade inuti på kontaktstycken och så, och eller att kabelstammen därifrån, vid någon av sina "upphängningar via buntband" på styret, styrhuvudet och eller vid någon kåpa eller så, har gnagt sönder ett par tre kabelhöljen eller liknande och på så sätt kortsluter några el funktioner, inte alls ovanligt efter 10 år på vägarna.

Lycka till B

GB  icescream
Loggat

Här och Nu..... Wrrooom.......
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.13 sekunder med 21 databasfrågor.