Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-03-29, 08:14:07
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrig Motor
| |-+  Motor allmänt
| | |-+  Den farliga vänstersvängen,
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Den farliga vänstersvängen,  (läst 9791 gånger)
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« skrivet: 2009-06-13, 23:20:30 »

Den farliga vänstersvängen,

Jag pratade med min bror häromdagen som själv kör Scooter sedan många år (många fler år än mig), och hur det nu var så kom vi att prata om den ”farliga vänstersvängen” som särskilt gäller för oss 2/3 hjuliga förare.

I ärlighetens namn så hade jag inte tänkt på det själv innan men nu när jag försökte hitta någon färdig samanställning i ämnet så ser man att det finns god grund till försiktighet.

Själv går huvudet som en fyr, och god uppsikt är bara förnamnet eftersom man är gammal nog att veta att detta med att åka på 2/3 hjul är utsatt sysselsättning.


I korthet,
(text i ämnet friskt lånat här och där på nätet Wink)
------

Det händer faktiskt en del olyckor med vänstersväng. Man svänger ju över korsade fil där hastigheten kanske är mellan 70-90. Det farliga är om man skulle få möte med en bil under svängen så kan du inte kan göra en kraftig gir för att undkomma mötet, du står ju tvärs över vägen, det enda du kan göra är att gasa dig ur kurvan. Är det mörkt ute och du får möte med en bil under din vänstersväng så lyser ju dina lampor in mot där du svänger, bilen som kommer mot dig kommer inte att kunna se dig och bromsa innan typ 30 meter.

Sen finns det alltid en risk att bakomvarande bilar inte är med på din vänstersväng, de kanske t.o.m gör en omkörning för att de tror att du bara saktar in när du i själva verket ska svänga. Din blinkers kanske inte fungerar/glömt, de tänker inte på att man kan svänga vänster eftersom de inte ska dit etc etc.

Man tänker man på alla risker, markerar tydligt med blinkers och placering, släpper fram bakomvarande bilar i god tid och sikten är fri så är inte vänstersväng speciellt farligt.

------

Vänstersväng på landsväg (Allt över 50 väg) bra tumregel är max 2 st fordon bakom dig som inte är buss eller lastbil.

Rekommenderat är att man går in till kanten o släpper om andra fordon och gör svängen sen när man har fritt.

Detta var vad jag fick lära mig när jag tog kortet.

------

Jag blev kuggad på min första MC uppkörning för vänstersväng på landsväg. läraren säger till mig att svänga vänster och jag börjar sakta ner, kommer en idiot bakifrån jävligt fort och var tvungen att bromsa in och tränga sig emellan mig och uppkörningsläraren.. KUGGAD!. Du ska fortsätta rakt fram och göra en ofarlig högersväng istället.....

------

Det är ALLTID den vänstersvängandes fel. Den bakomvarande kan eventuellt bli medskyldig ibland, men den vänstersvängande blir alltid minst medvållande (oftast ensam vållande).

------

På en landsväg är risken överhängande att jag checkar ut vare sig jag är den vänstersvängande som blir påkörd eller tvärtom. Så just den här regeln kan faktiskt kvitta.

------

Som förare av tvåhjuling så får man istället tillämpa regeln att alla andra är idioter som agerar helt sporadiskt, och så får man agera efter det. Till exempel genom att följa trafiklärarens råd och svänga höger istället om det inte är helt tomt bakom.

------


Fyll gärna på med mera klokheter.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Chivas
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 7
Antal inlägg: 123

Kör: Burgman 650 -08



« Svara #1 skrivet: 2009-06-14, 00:01:34 »

Jag har inte så mycket klokheter att fylla på med men jag åkte på E22 mellan Stockholm och Blekinge förra veckan. Denna vägsträcka är relativt smal och har höga hastigheter med många avtagsvägar. Men då det har inträffat många olyckor på denna väg (säkerligen pg av vänstersvängar) byggs nu många farliga vänstersvängar bort genom att man bygger en avfart till höger som svänger 180 grader tillbaka så att man kan korsa E-22 och köra rakt över när det är fritt.

Just när vi åkte på E-22 i höjd med Oskarshamn så hände en stor olycka med en bil och en traktor, hela E-22 fick stängas av. Om denna olycka berodde på en vänstersväng vet jag ej, men det är inte omöjligt.

-Daniel
 
« Senast ändrad: 2009-06-14, 02:05:05 av Chivas » Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.094 sekunder med 22 databasfrågor.