Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2018-12-13, 21:52:01
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Forumträff 15 eller 16 december? läs mer i den här tråden för aktuell status, kudoz mixen >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1846.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Ej MC-klassade Scooters
| | |-+  100cc på moped???
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: 100cc på moped???  (läst 256 gånger)
frippegubben
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 46

Kör: Piaggio Velofax!
Kör2: Suzuki T500
Kör3: Honda Shuttle
Kör4: Monarscoot
Kör5: MCB E-Type

« skrivet: 2018-10-17, 10:04:06 »

En fundering när dottern nu tjatar om att skaffa en EU-moped.
Har hittat en fin 4-taktare, men säljaren påstår att det sitter 100cc på den och att den sålts så original (han är ända ägaren). Den ska även göra ca 60 km/h. När jag tittar i registren står den som moped och motorstorlek 50cc.
Hur hänger det här ihop?
Jag har egentligen inget emot att den går lite fortare än 45, det får i så fall dottern ta på sitt samvete. Men vill ju inte att hon ska köpa/köra nåt som egentligen är en mc och dels åka på böter för fortkörning och olovlig körning och allt vad det kan föra med sig.
Är säljaren lurad? Lurar han mig? Eller är det bara nåt lurt med reglerna?
Loggat
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 266

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo

« Svara #1 skrivet: 2018-10-17, 20:48:56 »

Halloj,

Nej, några oklarheter om vad som ska klassas som moped tror jag inte föreligger, oavsett var någonstans i världen man befinner sig: det är 50 cc som gäller. Däremot kan reglerna för vem som får köra vad, skilja sig åt. Jag får för mig att man i t ex England får köra tvåhjulingar upp till 125 cc på bara vanligt b-körkort. Vad som gäller i asien vet jag inte men det är troligt att reglerna där är än mer generösa.

Men, det finns inte en sportmössa att en 100-kubikare skulle komma att klassas som moppe i Sverige. Så mitt råd blir: Ska du köpa en moppe till dottern, köp en moppe. Chassi och bromsar på en 50-kubikare är normalt av knappt medelmåttig kvalitet. Dubblerad slagvolym gör saken akut sämre, om man utrycker sig milt...
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.087 sekunder med 21 databasfrågor.