Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2018-09-18, 16:09:18
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: icon_thumleft Följ bergatdm & mixen på deras Europatur 2018, det sista sist i tråden, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1822.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Ej MC-klassade Scooters
| | |-+  Från tankar om MP3 500 till att nu skaffa EU-moppe istället...
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Från tankar om MP3 500 till att nu skaffa EU-moppe istället...  (läst 316 gånger)
jizzen
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 12

« skrivet: 2018-07-30, 21:04:40 »

Som rubriken signalerar har jag tidigare haft tankar på att skaffa mig en MP3 500 (trehjulig MC-scooter), men nu funderar jag på att köpa mig en EU-moppe istället.

Lite bakgrund: I många år har jag när våren anlänt blivit sugen på att skaffa mig en tvåhjulig MC-scooter/Vespa, men eftersom jag inte har något MC-kort så har det aldrig blivit av. Hade det funnits ett särskilt kort för att få köra MC-scooter att "ta" så tror jag faktiskt att jag hade anmält mig till en kurs för länge sedan. Tiden gick och så småningom fick jag nys om att man med B-körkort kunde få köra MC-scootrar som Piaggio MP3 500....härligt, tänkte jag! Provkörde en MP3:a vid ett par tillfällen, men även om det stundtals var rätt kul och häftigt så kändes det inte helt rätt för mig. Jag skulle säkert ha gjort lite längre utflykter med MP3:an ibland, men det är de korta körningarna här hemmavid som skulle ha dominerat. Med det i åtanke och att jag från allra första början egentligen hade en längtan efter att köra en mindre tvåhjulig MC-scooter (typ 125:a) så tror jag nu att en EU-moppe klass 1 kan vara tillräckligt för mina behov! Dock kan det inte vara vilken EU-moppe som helst, utan den måste ha ett "Vespa-stuk" för att jag ska gå igång på den!

Är just nu helt inne på en Viarelli Vincero Euro 4 (klass 1) som man kan få för kring 17000 :-. Tycker modellen är helläcker!  Smiley  Se länk: https://www.blocket.se/goteborg/Viarelli_Vincero_klass_1_scooter_79943915.htm  Vad jag förstår utvecklas den i Italien, men tillverkas i Kina (som mycket annat idag). Scootern ska vara lite större än en "normal" scooter-moppe, vilket är bra då jag själv är 1,84 m lång och väger en bit över 100 kg. Förhoppningsvis har scootern kraft nog att ta mig upp för eventuella backar man vill uppför utan att helt sacka?! Vad tror ni..kommer den fungera för mig om man bara vill nöjesköra lite här hemmavid, åka på någon lite längre (10-mila) utflykt ibland, kanske pendla 2,5 mil (enkel väg) till jobbet när lusten för det faller på etc..?!

Jag måste ju också bara tillägga att min dröm om att få köra Vespa med stor sannolikhet väcktes när min far en gång för länge sedan berättade för mig att han och sin fem år äldre bror på 60-talet körde vespa ner till Italien. Min farbror körde och min far åkte baktill. De var inte så gamla då..typ 17 och 22 år eller något sådant. När jag var liten stod "liket" av deras Vespa på gården där de växte upp..och gör kanske så fortfarande. Det måste jag kolla upp någon dag! Något i stil med denna var det väl som de körde: https://www.tradera.com/item/100701/317173246/piaggio-vespa-50-60-talet-kan-fraktas Var det 125:or man körde då? Hur snabbt körde man med dessa på den tiden..70-80 km/h?! Måste ha varit en rätt kul och spännande resa min far och hans bror gjorde till Italien med tanke på att de måste ha avverkat typ 350-400 mil eller så!  Smiley
« Senast ändrad: 2018-07-30, 21:29:09 av jizzen » Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3376

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2018-08-01, 12:25:02 »

Ja den såg lite trevlig ut, kanske få provköra innan om du är inom "räckhåll".

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
jizzen
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #2 skrivet: 2018-08-04, 01:05:13 »

En Viarelli Vincero klass 1-moped i vitt utförande är nu beställd och leverans av den sker på torsdag i nästa vecka. DHL har tyvärr bara utkörning hit där jag bor en dag i veckan. Annars hade jag nog fått den redan idag (fredag). Beställde även en öppen hjälm med visir som bör matcha scooterns "stuk" ganska bra.

Framöver blir det till att leta efter lämplig/passande toppbox också. Tror denna EU-moppe kommer passa mig alldeles utmärkt; gillar designen starkt, kvalitetskänslan ska vara god, priset kändes helt okej, motorn är en fyrtaktare som ska gå tyst, bensinsnålt och förhållandevis "rent". I en test jag läste fick den mycket fint omdöme för den fina komforten där den gick mjukt över alla underlag. Bra också att scootern ska ha något generösare yttermått än många andra scooters..för det passar mig som också är lite större. Nu ser jag fram emot nästa helg minst sagt..
Loggat
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3376

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2018-08-08, 13:20:58 »

Grattis till inköpet  occasion14

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
jizzen
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #4 skrivet: 2018-08-10, 06:53:00 »

Tackar tackar!  Smiley

Scootern levererades igår eftermiddag, men innan jag hade fått ur den ur kartongen, tagit hand om emballageskräpet, gåendes rullat hem den och sedan fixat med montering av nummerplåt, backspeglar, hällt i bensin, fyllt på vätska i batteriet och monterat detsamma så hade klockan blivit kväll. Mopeden startade först inte heller, men det visade sig att strömbrytaren på styret inte stod i rätt läge. Jag hann med en liten åktur på en mil eller så i alla fall innan jag ställde in den i garaget/ladan för natten.

Kan bara säga att det var en härlig känsla att fara fram på scootern, även om jag är något besviken på att den bara verkar toppa 45 km/h (enligt gps). Hade hoppats på att den skulle göra 50 km/h i alla fall. Kvalitetskänslan måste jag säga är väldigt god, åtminstone är det mitt första intryck. Kanske låter den en aning mer än vad jag hade föreställt mig att en 4-taktare ska göra, men det är ingen större fara. Komforten är mycket bra med gott om plats för benen och sadeln kan man nog sitta länge på utan att få träsmak. Designen tycker jag är riktigt läcker. Vet inte hur vanligt det är med usb-uttag på dagens mopeder (förmodligen ganska vanligt)..men det är något som finns i handskfacket på denna modell. Kanon om man är ute och kör hela dagen och behöver kunna ladda sin mobiltelefon!

På det hela taget är jag nöjd med köpet hittills, och jag tror att den och jag kan komma att göra många trevliga turer tillsammans framöver!  Smiley
Loggat
Rogga

Antal inlägg: 335

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland

Ha det gött

« Svara #5 skrivet: 2018-08-11, 09:19:59 »

Tjenamors jizzen  Wink

Grattis till inköpet. Hoppas du kommer få många sköna mil framöver.
Hoppas även att du är medveten om att 45 km/tim är maxhastigheten för klass 1 moppe, även om den skulle göra 50 km/tim. Det nya och tråkiga är att även om moppen gör 50/55 original, och du kör i den hastigheten när polisen tar dig så åker du på dryga böter för att klass 1 får endast framföras i max 45 km/tim.

Jag hade en BTM moppe för några år sedan som gjorde exakt 45 km/tim, men den hade även den "berömda" rosa kabeln. Den klippte jag och satte en väl dold men ändå tillgänglig strömbrytare. Resultatet blev 45 km/tim respektive 60 km/tim.

Kör med respekt och njut av många sköna mil..

- Rogga 
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
jizzen
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #6 skrivet: 2018-08-12, 19:48:51 »

Idag blev det en 14-milatur på den nya Vinceron. Gick som en dans!  Smiley

Det där med att man inte får köra mer än max 45 km/h om mopeden skulle råka gå snabbare än så i original var mer än jag visste. Är det något nytt? Tidigare gällde inte det, utan då var det som det var så att säga..och det var bara att se till att hålla skyltarnas hastighet. Alltså..om EU-moppen gjorde 55 km/h i original så var det okej att köra i den hastigheten så länge det inte var snabbare än vägsträckans satta hastighetsbegränsning. Jag kommer dock inte ha några problem med detta då min moppe enligt gps-mätning endast verkar göra just 45 km/h. Lite av en besvikelse när jag insåg det...  Wink
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.091 sekunder med 21 databasfrågor.