Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
2021-03-04, 17:35:17
Nyheter:
MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här ---
>>-->
http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html
Scooter Forum
Övrig Motor
MC
Yamaha MT-03. And still going downsizing...
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
« föregående
nästa »
Sidor:
[
1
]
2
Författare
Ämne: Yamaha MT-03. And still going downsizing... (läst 12629 gånger)
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
Karma: 18
Antal inlägg: 274
Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo
Yamaha MT-03. And still going downsizing...
«
skrivet:
2018-05-30, 20:33:02 »
Hämtade idag ut en flångny, svart Yamaha MT-03 av 2018 års modell från Stockholm MC-varuhus. Inget effektmonster eller landsvägsmissil, eller flåbuse, kanske? Mer snäll och rumsren 321-kubikare på 42 hästar och med en vikt, fulltankad, på 168 kg. Verkar enligt färddatorn dra ungefär 0,35-0,36 l/mil. Toppfart? Pja, nånstans kring 170 km/t.
Återkommer med bilder och liiite intryck senare...
Loggat
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
Karma: 25
Antal inlägg: 1396
Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen
SV: Yamaha MT-03. And still going downsizing...
«
Svara #1 skrivet:
2018-05-30, 21:25:35 »
Grattis till inköpet!
Gullan
Loggat
Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
Karma: 18
Antal inlägg: 274
Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo
SV: Yamaha MT-03. And still going downsizing...
«
Svara #2 skrivet:
2018-05-31, 20:56:55 »
Tack, Mieri!
...Och här några bilder på den lilla rackarungen...
IMG_0845.JPG
(494.78 KB, 1754x998 - visat 308 gånger.)
IMG_0842.JPG
(462.4 KB, 1057x1079 - visat 291 gånger.)
IMG_0868.JPG
(506.14 KB, 1744x1051 - visat 350 gånger.)
«
Senast ändrad: 2018-06-02, 15:16:31 av Semester Stallone
»
Loggat
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
Karma: 18
Antal inlägg: 274
Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo
SV: Yamaha MT-03. And still going downsizing...
«
Svara #3 skrivet:
2018-06-02, 20:10:46 »
...Och lite fler bilder. Den här gången från Yoss' hemtrakter...
IMG_0900.JPG
(467.29 KB, 1193x870 - visat 273 gånger.)
IMG_0918.JPG
(435.31 KB, 1468x1492 - visat 289 gånger.)
IMG_0919.JPG
(492.96 KB, 1259x1120 - visat 276 gånger.)
Loggat
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
Karma: 18
Antal inlägg: 274
Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo
SV: Yamaha MT-03. And still going downsizing...
«
Svara #4 skrivet:
2018-06-03, 00:29:40 »
...Och så nägra intryck, också...
Motorn är samma, lite peppriga och varvvilliga parallelltwin, som på den kåpförsedda systermodellen R3. Rödmarkeringen går vid 12 500 v/min (med max vid 13,5). Joo, det är löjligt mycket för en sån här liten gathoj, som inte ens är en räser, men den börjar dra rätt duktigt redan vid 4-5000 rpm så man behöver inte växla hysteriskt för att hålla fart. Insprutet är däremot ingen hit, ryckigt och nervöst, vilket orsakat fler kärringstopp än jag vill vidkännas. Lite andra hyss, också: Några gånger har motorn oförklarligt dött. Jag har kikat på dödarknappen och sidostödsbrytararen men tror nog det handlar om styrenheten för insprutningen. På plussidan, dock: Några mil i jämnt 90-tempo fick bensinförbrukningen att sjunka till 0,31 l/m. Anmärkningsvärt bra, som jag ser det. Ljudet är lite karaktärslöst symaskinsaktigt vid acceleration, men släpp gasen eller växla ner och det uppstår ett alldeles förtjusande morrande som flera gånger fått mig att vända mig om för att se om det låg någon annan fetare hoj vid bakhjulet.
Däcken är Michelins magnifika Pilot Street så där finns inget att klaga på.
Körställningen är lätt framåtböjd, lågt styre och framåtvinklad sadel gör att armarna får ta lite kroppstyngd. Inte direkt obekvämt men kanske inte heller så skönt om man ska åka långt...
Jo, just det: bromsarna saknar rätt mycket bett så några ofrivilliga stoppies lär inte MT-03 överraska husse med...
«
Senast ändrad: 2018-06-04, 19:20:38 av Semester Stallone
»
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
Karma: 16
Antal inlägg: 3405
Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.
SV: Yamaha MT-03. And still going downsizing...
«
Svara #5 skrivet:
2018-06-08, 01:06:26 »
Härligt utseende, grattis till investeringen
-Tomas
Loggat
Those are my principles. If you don't like them I have others
Groucho Marx.
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
Karma: 18
Antal inlägg: 274
Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo
SV: Yamaha MT-03. And still going downsizing...
«
Svara #6 skrivet:
2018-06-25, 16:53:33 »
Då Bike testade MT-03 (nr 4/2017) klockade man 0-100 km/t på 5,99 sek, (eller 98 m). Det må vara så, men vill man stega sig igenom växellådan, och använda kopplingen, på ett någorlunda prydligt vis får man nog addera några sekunder på den tiden. Nej, det är verkligen ingen rödljusraket, den plockar sina underhållningspoäng på annat. För MT-03 är, trots sin behändiga storlek, en påtagligt "riktig" mc, ingen vare sig moppe, skoter, sightseeingbuss eller orkeslös 125:a. Och den låter dig aldrig ana annat än att du kör den, och inte tvärtom...
Vad mer? Jo, min redovisar nu rätt stadigt en bensinförbrukning på 0,30 l/milen, förutsatt att man ligger kring 6 000 rpm, vilket motsvarar ungefär 100 km/t på 6:ans växel. Och då bensintanken rymmer 14 liter så betyder det alltså en räckvidd på drygt 40 mil. Muchos gracias. Med nuvarande bensinpris kostar alltså en full tank 220 kr.
En
tank räcker kanske inte för en hel månads jobbpendling? men den lilla rackarungen är sannerligen inte heller ett durkslag som fullständigt dränerar plånboken...
Urrn-urrn-urrn!
Loggat
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
Karma: 18
Antal inlägg: 274
Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo
SV: Yamaha MT-03. And still going downsizing...
«
Svara #7 skrivet:
2018-07-24, 01:10:23 »
Tillbehör. Ja, sånt finns det mycket till MT-03. Inget som direkt faller mig på läppen, dock. Men...
Akrapovič listar 4 avgassystem till MT-03. 2 helsystem och 2 slip-on, i såväl kolfiber som titan. De senare fångade främst mitt intresse. Enligt Akrapovič väger Yamahas originalsystem 8,2 kg (varav själva ljuddämparen 2,8 kg) och lämnar ifrån sig 88 dB vid 5375 rpm.
https://www.akrapovic.com/en/moto/products?brandId=41&modelId=342&yearId=4895
Akrapovič helsystem Racing Line (SS) S-Y2R1-CUBSS ökar effekten med 1,2 hk, väger 3,2 kg (-5 kg) och skrämmer plättlätt grannhunden med tillhörande matte upp i träden med sina 100,4 dB (+12.4 dB).
Slip-On Line-pipan (SS) S-Y2SO11-AHCSS, är kanske inte fullt lika imponerande men kostar i runda slängar också "bara" mindre än en tredjedel (3046:- på XL moto)
Effekt: + 0.5 hk vid 12350 rpm. Vikt: 0.9 kg (- 1.9 kg) och 93.3 dB vid 5375 rpm (+5.3 dB)
Ja, då var det bara att börja shoppa, då...
Urrn-urrn-urrn
«
Senast ändrad: 2018-07-24, 16:35:26 av Semester Stallone
»
Loggat
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
Karma: 25
Antal inlägg: 1396
Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen
SV: Yamaha MT-03. And still going downsizing...
«
Svara #8 skrivet:
2018-07-24, 09:13:22 »
Japp, låt pengarna rulla.
Gullan
Loggat
Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
Karma: 18
Antal inlägg: 274
Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo
SV: Yamaha MT-03. And still going downsizing...
«
Svara #9 skrivet:
2018-07-24, 20:04:38 »
U bet, Micke!
Målet är ju att den lille, och redan en smula anorektiske, MT-03 ska väga in under 160 kg, fulltankad. Med Akras helsystem kommer vi ner på 163. Undrar hur mycket det bakre fotpinneparet med fästen väger..?
Loggat
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
Karma: 18
Antal inlägg: 274
Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo
SV: Yamaha MT-03. And still going downsizing...
«
Svara #10 skrivet:
2018-07-26, 16:57:26 »
0,28...! Ja, 0,28 l/mil, är alltså färddatorns senast redovisade siffra över genomsnittlig bensinförbrukning (10 mil). Hur lågt kan en mc egentligen sjunka? Ingen moralfråga, dock. Strikt soppafråga. Jag har haft radfyror som dragit litern och mer därtill. Inte nödvändigt sååå mycket kvickare eller i så mycket högre hastighet. Det är nästan så man baxnar...
Och nu börjar jag faktiskt nästan dra mig för att mixtra med luft/bränsleblandningen med ett annat avgassytem...
Loggat
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
Karma: 18
Antal inlägg: 274
Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo
SV: Yamaha MT-03. And still going downsizing...
«
Svara #11 skrivet:
2018-08-07, 22:01:37 »
Hå å hej, denna magiska solsommar!
Liite fler bilder på varvmonstret. Inte den snyggaste instrumenteringen, kanske? Men det mesta man behöver finns ändå där...
IMG_0936.JPG
(236.29 KB, 1219x776 - visat 257 gånger.)
IMG_0930.JPG
(450.06 KB, 1275x793 - visat 257 gånger.)
IMG_0946.JPG
(470.08 KB, 1101x913 - visat 261 gånger.)
Loggat
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
Karma: 18
Antal inlägg: 274
Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo
SV: Yamaha MT-03. And still going downsizing...
«
Svara #12 skrivet:
2018-08-08, 16:35:58 »
...och Canon G9 X...
...med zoom...
IMG_0939.JPG
(194.84 KB, 1661x872 - visat 253 gånger.)
IMG_0932.JPG
(480.86 KB, 1566x1425 - visat 238 gånger.)
«
Senast ändrad: 2018-08-08, 16:49:03 av Semester Stallone
»
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
Karma: 16
Antal inlägg: 3405
Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.
SV: Yamaha MT-03. And still going downsizing...
«
Svara #13 skrivet:
2018-08-09, 20:14:28 »
Kul att du du är ute och "varvar på" och trivs med snyggingen
Tack för lite uppdatering, verkar vara ett bra pendlarfordon också ur flera synpunkter.
-Tomas
Loggat
Those are my principles. If you don't like them I have others
Groucho Marx.
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
Karma: 18
Antal inlägg: 274
Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo
SV: Yamaha MT-03. And still going downsizing...
«
Svara #14 skrivet:
2018-08-09, 21:26:50 »
Tack, Tomas! Och hoppas förstås att denna magnifika sommar varit lika bra för dig.
Jo, en excellent pendlarmoppe är det... allsidig, behändig, snorbillig, ekonomisk (!!!)... Och kul på det mesta, även om väl de flesta här vet att egentligen ingenting smiskar en redig skoter, åtminstone om den är av den sorten som rör på sig rejält, då man så önskar. Men, man ska väl vara lite försiktig vid direkta jämförelser, annars. En 2018, MT-03, kostar 52 900 SEK. En Yamaha XMAX 300, Honda SH300i och snikmodellen av Vespa 300GTS kostar alla 59 900 SEK. 42 hk jämfört med omkring 25 hk, ger förstås duktigt mycket mer skjuts på t ex motorvägen. Och även om kvalitetskomponenter lyser med sin frånvaro på MT-03 så vill jag nog ändå påstå att det är funktionellt och ger genomgående bättre köregenskaper än på valfri skoter...
Prissättningen är faktiskt lite av en gåta, men kan kanske förklaras av att en traditionell mc antagligen säljer i större kvantiteter än den lite mer nischade skotern? (Äh, det vet i sjutton, förresten?) Finns säkert någon mer begåvad förklaring till prisskillnaden...?
Loggat
Sidor:
[
1
]
2
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination:
-----------------------------
Välkommen
-----------------------------
=> Välkommen till Scooter Forum!
=> Information om forumet och hemsidan
=> Förslag till förbättringar samt eventuella fel och annat forumrelaterat
-----------------------------
Promos
-----------------------------
=> Promos
-----------------------------
Scooterturer
-----------------------------
=> Ta en sväng och kanske en fika?
=> Utflyktstips/Rutttips/Resetips/Reseskildringar
-----------------------------
Scooter Relaterat
-----------------------------
=> Ej MC-klassade Scooters
=> MC-klassade Scooters på upp till 249cc
=> Maxi Scooters
=> Trehjuliga Scooters,
=> Egna erfarenheter/Recensioner
=> Meka/Tillbehör/Extrautrustning
=> Projekttrådar
=> Scooterlänkar
-----------------------------
Övrig Motor
-----------------------------
=> MC
=> Motor allmänt
-----------------------------
Övrigt
-----------------------------
=> Snackoteket
=> Kalender
=> Annat
1 timme
1 dag
1 vecka
1 månad
För alltid
Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Powered by SMF 1.1.21
|
SMF © 2015, Simple Machines
Sidan skapades på 0.121 sekunder med 21 databasfrågor.
Laddar...