Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2018-08-20, 08:26:27
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Egna erfarenheter/Recensioner
| | |-+  Honda SH 150i
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Honda SH 150i  (läst 15583 gånger)
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 17
Antal inlägg: 255

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« skrivet: 2013-11-29, 14:27:24 »

Slagvolym:   153 cc
Effekt:      11,6 kW (15,8 Hk) vid 8500 varv
Bromsar      Skivor, fram och bak, 240 mm (inte ABS)
Vikt:      136 kg (fulltankad)
Bränsleförbrukning:   0,27 l/mil (blandad körning)
Pris:      39 900:- (2012)


Min, en 2012:a, rullade drygt 1000 mil. Och eftersom det inte var en meter vinterkörning, kan det möjligen ge en vink om mitt förhållande till SH junior? (jo, okej, jag vet att det finns en 125:a i serien, också). Det här är en skoter som helt enkelt är lite i en klass för sig.

Först som sist – motorn är en pärla. Det är faktiskt lite svårt att tro att cylindervolymen bara är på 153 cc. Ja, det är faktiskt en gåta, även med Honda-mått mätt, hur man lyckats få den så välbalanserad och fullkomligt silkeslen. Hur man än försöker provocera den, blir svaret bara ett piggt, mjukt surrande, helt utan ansträngning. Cool stuff.

Toppfarten ligger kring 110 km/t. Men, denna motorvägsfart i måttfullt tempo, klipper SH:n med en gäspning. Inget italienskt drama här inte, sina italiensk-japanska gener, till trots.

Lägg därtill ett nästan bergstadigt chassi, 16-tumshjulen, kanonbromsar och helt okej fjädring, så blir paketet komplett.

Paradoxalt nog är det, åtminstone i mina ögon, den höga kvailteten och att allt verkligen fungerar in i minsta detalj som fäller den här cykeln till sist. Det är faktiskt lite odramatiskt i överkant. Och prisskillnaden upp till storebror SH300 är inte sååå avskräckande för att få uppleva en rejäl portion mer spänning i tillvaron.

Ska jag nu ändå tvingas säga något negativt så är det de, i mitt tycke, nästan hysteriskt täta serviceintervallerna, 100, 300, 600 mil, o s v, blir i slutänden tämligen kostsamt om man väljer att lämna den till verkstad, och därmed få en stämpel i serviceboken. Det kan vara värt att ta med i beräkningen, åtminstone om man snittar en 1000 mil/år. Men okej, den lär väl i gengäld, om man följer Hondas serviceintervaller, överleva nästa århundrade, också. Skottsäker, är ett i huvudsak missbrukat ord, men tycker nog att SH150 har alla kvaiteter som behövs för att leva upp till det.

Kvalitet, om än odramatisk, så det räcker och blir över, alltså.
« Senast ändrad: 2018-01-11, 19:36:23 av Semester Stallone » Loggat
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 17
Antal inlägg: 255

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #1 skrivet: 2013-11-29, 14:29:25 »

Jo, just ja. Till 2013 gjorde Honda en makeover på SH150i. ABS-bromsar tillkom, bl a. Och det lite märkliga start/stop-systemet. Enligt Honda själva sänktes bränsleförbrukningen ytterligare. Tyvärr tappade den även 1 Hk på köpet.
Loggat
dman
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 4
Antal inlägg: 41

Kör: Honda SH300 2012



« Svara #2 skrivet: 2013-12-01, 19:35:41 »

Instämmer om serviceintervallerna på Honda. Dock är servicen ganska enkel att utföra själv iaf på SCV och PS.

Var själv inne på en SH150 men tillfälle infann sig på en PS125. Såg att din Sh gjorde 110km/h. Min PS125 kommer också upp i 110 iaf om det inte är uppförsbacke Smiley Man undrar vad det är som skiljer 125 mot 150cc? 150 borde ju vara rappare och klara topphastigheten bättre. Bränsleförbrukningen verkar också peka åt att 150 inte behöver jobba lika hårt. Har inte hunnit tanka så värst många gånger på PS:n men den verkar landa på ca 0,35-0,40l/mil...
Loggat

Nu: Honda SH300 2012
Förr: Vespa P200E, Vespa touring 150, Honda Ps 125i, Honda SCV 100, Honda VFR800, Yamaha XJ600

"Ge mig fri fart och fri bensin"
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 17
Antal inlägg: 255

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #3 skrivet: 2013-12-02, 13:02:53 »

Man ska ju inte överdriva de där 25 kubikens skillnad. Men skulle gissa på att du bara upplever motorn, precis som du själv är inne på, som rätt mycket mer obesvärad. Effektkurvan är också rätt trivsamt anlagd på sh:n. Kommer mycket på en gång men faktiskt ingenting på toppen. Lite som effektkurvorna brukar upplevas om man går från 600:a till en 1000-kubikare. Öh, ja… om du tar den jämförelsen med en stor hink salt…


Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 3371

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2013-12-04, 00:50:42 »

Tack för intrycken av din Honda SH 150i  thumbsup


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
erkagn
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 13
Antal inlägg: 235

Kör: Honda SCV 100 Lead -05
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Hemort: Umeå



« Svara #5 skrivet: 2015-04-17, 07:36:18 »

Och jag som nyss ställde en fråga om SH150 i en annan avdelning på forumet. Nu fick jag mina svar här. Verkar en trevlig hoj. Inte omöjligt man byter upp sig till en sådan i framtiden.

Gör de större hjulen att den känns mera stabil än min Honda SCV100?
Loggat
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 17
Antal inlägg: 255

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #6 skrivet: 2015-04-17, 11:08:54 »

Och jag som nyss ställde en fråga om SH150 i en annan avdelning på forumet. Nu fick jag mina svar här. Verkar en trevlig hoj. Inte omöjligt man byter upp sig till en sådan i framtiden.

Gör de större hjulen att den känns mera stabil än min Honda SCV100?


Ja, det är ljusår emellan dem. Fast kanske inte bara beroende på 16-tumshjulen utan också SH:s styvare chassi och swingarmen. Som natt och dag, faktiskt…


Loggat
erkagn
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 13
Antal inlägg: 235

Kör: Honda SCV 100 Lead -05
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Hemort: Umeå



« Svara #7 skrivet: 2015-04-17, 17:59:48 »

Och jag som nyss ställde en fråga om SH150 i en annan avdelning på forumet. Nu fick jag mina svar här. Verkar en trevlig hoj. Inte omöjligt man byter upp sig till en sådan i framtiden.

Gör de större hjulen att den känns mera stabil än min Honda SCV100?


Ja, det är ljusår emellan dem. Fast kanske inte bara beroende på 16-tumshjulen utan också SH:s styvare chassi och swingarmen. Som natt och dag, faktiskt…
[quote

Det låter väldigt bra. För med min Lead är det tur motorn är trött eftersom det vore farligt köra fort med dess klena bromsar och väghållning.


Loggat
petern
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 2
Antal inlägg: 10

Kör: Yamaha x-max300
Kör2: Aprilia tuono 1100
Hemort: Helsingborg

« Svara #8 skrivet: 2016-04-26, 11:32:51 »

Hej !  Jag måste hålla med om att sh150 är en löjligt bra skoter  har kört en del xenter 150,  men Hondan är bättre på allt
tex abs, förbrukning, utrymme under sadel osv.   men nu är jag sugen på en 300 så om nån vill ta över min 2015 hör av er.  mvh P
Loggat

Tidigare bågar MCB125, Maico gm 250 hva 430wr, gsx 750es, gsxr750 86 ,drz400s,vtr 1000,gsxr750 98 cagiva raptor 1000, z1000 abs,ktm690sm,
fz1n, mt09, fz1s, gsxr1000 13, wave 110, msx 125, touno1100rr, sh150 nmax155 stulen.
Andreas Wedin
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 35

Kör: Honda Sh150. 2016
Hemort: Sundsvall



« Svara #9 skrivet: 2018-01-09, 10:15:38 »

Kan bara instämma i att SH150 är en otroligt bra scooter rakt igenom. Det är min fjärde scooter och även ägt fem motorcyklar tidigare. Bättre kvalitet hittar man nog inte och prestandan är jättebra. Dock så är jag sugen på att uppgradera till en SH 300 eller en Vespa 300. Vill dock behålla smidigheten och lättheten som 150cc erbjuder, lite rädd att det ska bli klumpigt. Jag gillar verkligen moppekänslan Smiley
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.105 sekunder med 22 databasfrågor.