Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-03-29, 13:09:38
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Piaggio MP3 500cc
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Piaggio MP3 500cc  (läst 8614 gånger)
RobotScooter
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 13

Kör: Har ingen egen scooter för tillfället men kör en 4 hjulig handikappscooter som är lånad av hjälpmedelscentralen.
Kör2: Kommer skaffa en egen Piaggio MP3 yourban 300cc eller MP3 500cc snart.
Hemort: hisings kärra



« skrivet: 2018-02-24, 23:20:26 »

Hej

Nu har jag fått punktering på båda bakdäcken på min 4 hjuliga handikappscooter och nu vill hjälpmedelscentralen ta bort den och ersätta den med en ny som jag bara får köra några sketna km med i mitt närområde. Jag kan fortfarande inte ta mig till min dagliga verksamhet där jag arbetsprövar utan tvingas fortfarande åka färdtjänst för 90 spänn/dag. Jag har inte råd med detta varje dag och vill kunna ha friheten att förflytta mig vart jag vill utan att behöva betala 90 spänn varje gång. Därför har jag bestämt mig för att köpa en Piaggio MP3 500cc, se bifogad bild jag gillar den vinrödmetallic bäst, på Johans MC på tagenevägen 28, jag var där för någon vecka sen och provade en sådan här.

Den verkar vara perfekt för mig eftersom jag dels slipper vänta 50 minuter på färdtjänsten, jag slipper den sketna vägtullsavgiften, jag slipper begränsas till bara cykelvägar/landsvägar, jag slipper leta p-platser, jag får äntligen friheten att förflytta mig vart jag vill. Den är också 3-hjulig, perfekt för min försämrade balans samt att det är den första MC scootern i 500cc klassen som får köras på B-körkort, inget MC kort behövs.

Johans MC vill ha 20000 kronor i kontantinsats för den men problemet är att jag behöver en sån här omgående men jag har bara 5000 spänn sparade ännu. Jag funderar också på att ta SMS-lån på 20000 kronor med återbetalningstid på 5 år hos frogtail så jag kan lägga detta i handpenning för då har jag ju löst mina transportbekymmer iallafall. Är det någon som kan tipsa mig om en bra lånesajt som inte har skyhöga återbetalningsräntor etc?

Nästa bekymmer blir en plats att förvara scootern på. I min förening är det flera års väntetid för en plats i MC-garaget och jag behöver en plats inom ett par veckor.
Dom 5000 spänn jag sparat tänkte jag köpa en bra ordentlig hjälm för sen längre fram får jag köpa skinnställ och MC-handskar.


* www.bytbil.com.jpg (100.01 KB, 900x602 - visat 663 gånger.)
« Senast ändrad: 2018-02-24, 23:55:21 av RobotScooter » Loggat

MotoTerminator.
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #1 skrivet: 2018-02-25, 15:23:20 »

Hej RobotScooter! Jag förstår din frihetslängtan men märker att det ekonomiska med att äga en maxiscooter kan vara en utmaning för dig. Tänk på att en ny MP3 kostar ungefär som en ny småbil i ägandekostnader (inköp, bränsle, försäkring, förvaring, service etc.), det vill säga betydligt mer än 90 kronor om dagen. Samtidigt så kan man i praktiken inte använda MP3:an under vintermånaderna.
Loggat



Motorburen Ungdom
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2018-02-25, 18:46:00 »

Hej

Nu har jag fått punktering på båda bakdäcken på min 4 hjuliga handikappscooter och nu vill hjälpmedelscentralen ta bort den och ersätta den med en ny som jag bara får köra några sketna km med i mitt närområde. Jag kan fortfarande inte ta mig till min dagliga verksamhet där jag arbetsprövar utan tvingas fortfarande åka färdtjänst för 90 spänn/dag. Jag har inte råd med detta varje dag och vill kunna ha friheten att förflytta mig vart jag vill utan att behöva betala 90 spänn varje gång. Därför har jag bestämt mig för att köpa en Piaggio MP3 500cc, se bifogad bild jag gillar den vinrödmetallic bäst, på Johans MC på tagenevägen 28, jag var där för någon vecka sen och provade en sådan här.

Den verkar vara perfekt för mig eftersom jag dels slipper vänta 50 minuter på färdtjänsten, jag slipper den sketna vägtullsavgiften, jag slipper begränsas till bara cykelvägar/landsvägar, jag slipper leta p-platser, jag får äntligen friheten att förflytta mig vart jag vill. Den är också 3-hjulig, perfekt för min försämrade balans samt att det är den första MC scootern i 500cc klassen som får köras på B-körkort, inget MC kort behövs.

Johans MC vill ha 20000 kronor i kontantinsats för den men problemet är att jag behöver en sån här omgående men jag har bara 5000 spänn sparade ännu. Jag funderar också på att ta SMS-lån på 20000 kronor med återbetalningstid på 5 år hos frogtail så jag kan lägga detta i handpenning för då har jag ju löst mina transportbekymmer iallafall. Är det någon som kan tipsa mig om en bra lånesajt som inte har skyhöga återbetalningsräntor etc?

Nästa bekymmer blir en plats att förvara scootern på. I min förening är det flera års väntetid för en plats i MC-garaget och jag behöver en plats inom ett par veckor.
Dom 5000 spänn jag sparat tänkte jag köpa en bra ordentlig hjälm för sen längre fram får jag köpa skinnställ och MC-handskar.

Trist med dubbelpunktering, hoppas det ändå kan lösa sig med din hjälpmedelscentral.

Jag har några i min närhet och en avliden mor som hade färdtjänst och den servicen i sig är inte särskilt lätt att få utan man ska vara ganska "illa däran" för att få det och jag antar att det samma gäller för din tilldelade 4 hjuliga handikappscooter.

En MP3 är ändå en ansenlig vikt att hantera, en 500cc väger runt 240kg (tror jag) så har du funderat över den biten?
För även om du kan låsa hjulen så ska man ändå ha styrka nog i benen att hålla emot vid de tillfällen då det kan tänkas behövas.

När det gäller ekonomin och användningstiden har definitivt Yoss en poäng, och att finansiera via korttids/sms lån är väl aldrig någon bra idé, jag skulle säga att det finns inga bra sådana lån överhuvudtaget när man väl tittar på vad den faktiska kostnaden blir.

-Tomas
« Senast ändrad: 2018-02-25, 18:51:21 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
RobotScooter
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 13

Kör: Har ingen egen scooter för tillfället men kör en 4 hjulig handikappscooter som är lånad av hjälpmedelscentralen.
Kör2: Kommer skaffa en egen Piaggio MP3 yourban 300cc eller MP3 500cc snart.
Hemort: hisings kärra



« Svara #3 skrivet: 2018-02-25, 22:14:35 »

Hej Tomas

Den nya 300cc yourban som Johans MC nu fått in väger bara 210 kg jämfört med Piaggio MP3 500cc 270 kg. Jag var och tittade på 500cc på Johans MC, då hade 300cc ännu inte kommit in, och jag testade den då, jag provsatt den, lutade den som det borde bli i svängarna och jag klarade att hålla den med benen, jag är ganska stark i benen och överkroppen trots min neurologiska funktionsnedsättning. Enligt vad säljaren informerade mig behöver man nästan aldrig sätt ner fötterna i marken tack vare att det fanns en knapp på styret som gjorde att scootern står av sig själv när man drar i parkeringsbromsen. Om man stannade vid rödljus eller bilköer etc kunde man slå till denna knapp så slapp man sätta ner fötterna.

När jag var i 15-20 års åldern hade jag en EU-scooter, en Gilera Runner, som vägde lite över 100 kg och den var tvåhjulig så därför klarade jag inte av att hålla den med benen pga att den bara hade 2 hjul. Piaggio MP3 500cc eller 300cc yourban har båda 3 hjul och jag tror det borde funka lättare med balanseringen då, men om både 300cc och 500 cc hade haft 4 hjul istället hade det ju givetvis varit ännu bättre. Fast jag har hört att fyrhjulingar, ATV etc, har väldigt dålig svängradie pga att dom har 2 hjul fram och mycket längre spårvidd mellan hjulen. Spårvidden på MP3 500cc och 300cc är bara 240mm enligt testerna som gjort på dom.
Loggat

MotoTerminator.
RobotScooter
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 13

Kör: Har ingen egen scooter för tillfället men kör en 4 hjulig handikappscooter som är lånad av hjälpmedelscentralen.
Kör2: Kommer skaffa en egen Piaggio MP3 yourban 300cc eller MP3 500cc snart.
Hemort: hisings kärra



« Svara #4 skrivet: 2018-02-25, 22:24:51 »

Hej RobotScooter! Jag förstår din frihetslängtan men märker att det ekonomiska med att äga en maxiscooter kan vara en utmaning för dig. Tänk på att en ny MP3 kostar ungefär som en ny småbil i ägandekostnader (inköp, bränsle, försäkring, förvaring, service etc.), det vill säga betydligt mer än 90 kronor om dagen. Samtidigt så kan man i praktiken inte använda MP3:an under vintermånaderna.


Hej Yoss

På vintern kan jag ju åka färdtjänst då. Någon gång om året kan jag ju acceptera att ta färdtjänst för 90 kr/ dan men inte ett helt år i sträck det går inte, det skulle isåfall bli 90 X 5 dagar/vecka = 450 spänn, 450 spänn X 1 månad = 1800 kronor, 1800 X 12 = 21600 kronor på bara 1 enda år. Då lägger jag hellre dom pengarna på handpenningen till MP3:an, bensin, hjälm, skinnställ eller försäkring på scootern. Piaggio MP3 500 cc och 300cc är ju också befriade från dom sketna vägtullarna så den avgiften+parkeringsavgiften slipper jag ju också. MP3;an blir nog ändå betydligt billigare att äga än att äga bil.
« Senast ändrad: 2018-02-26, 00:10:38 av RobotScooter » Loggat

MotoTerminator.
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #5 skrivet: 2018-02-27, 10:57:40 »

RobotScooter, jag skulle avråda en nybliven MP3-ägare från att använda låsning av framvagnen i trafiken. Det kräver en hel del skicklighet och vana... Funderar du på att köpa en MP3:a, gör en ordentlig provkörning innan - minst en timme - och testa hojens alla funktioner och att den verkligen passar dina behov.
Loggat



Motorburen Ungdom
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2018-02-28, 00:50:45 »

Yoss, jag håller med!

Jag har haft MP3 sedan 2007 och lärde mig tidigt att chansen att tappa scootern är uppenbar.
Det har varit uppe ofta i forumet frågan om att låsa framhjulen.
Svaren har till största delen varit att inte låsa hjulen.

Yoss, hur är läget annars?
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
RobotScooter
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 13

Kör: Har ingen egen scooter för tillfället men kör en 4 hjulig handikappscooter som är lånad av hjälpmedelscentralen.
Kör2: Kommer skaffa en egen Piaggio MP3 yourban 300cc eller MP3 500cc snart.
Hemort: hisings kärra



« Svara #7 skrivet: 2018-03-01, 00:43:11 »

Yoss, jag håller med!

Jag har haft MP3 sedan 2007 och lärde mig tidigt att chansen att tappa scootern är uppenbar.
Det har varit uppe ofta i forumet frågan om att låsa framhjulen.
Svaren har till största delen varit att inte låsa hjulen.

Yoss, hur är läget annars?

Jag gör nog som Yoss råder mig om att provköra MP3 500cc först för jag har kontaktat Johans MC och där finns möjligheten att provköra ordentligt på kanske en stor parkeringsplats. Om du har haft din MP3;a sen 2007 så är det ju igen helt ny modell som många MC-butiker påstår att MP3:an är. Allt kan välta om man lutar för mycket åt något håll även en vanlig trampcykel kan välta, jag har tom vält med min 4-hjuliga handikappscooter när jag bara hade haft den i 2 veckor och den välte över på sidan och 120 kg låste fast mitt vänstra ben, det gjorde ordentligt ont. Menar du att MP3:an blir lättare att köra om man inte använder knappen för att låsa framhjulen?
« Senast ändrad: 2018-03-01, 00:51:49 av RobotScooter » Loggat

MotoTerminator.
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #8 skrivet: 2018-03-03, 17:30:05 »

RobotScooter, MP3:an har sett ungefär likadant ut sen 2006 när den lanserades. Mindre ändringar av motor och plastdetaljer bara...

Och yes, jag (och Kjelle) menar att man inte ska låsa framvagnen under färd, endast när hojen står still. Risken är stor att man välter med hojen (i en hårt trafikerad korsning?) och får över sig ca 260 kg.
Loggat



Motorburen Ungdom
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #9 skrivet: 2018-03-03, 17:33:18 »

Yoss, hur är läget annars?

Hej Kjelle! Livet leker, nytt jobb med nya utmaningar så jag hinner knappt kika in på forumet... Själv då? Har du sett Mixens roadtripinbjudan längst upp på sidan? Inte långt ifrån dina hemtrakter!  scooter8
Loggat



Motorburen Ungdom
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.165 sekunder med 22 databasfrågor.