Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2018-06-18, 05:27:31
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrig Motor
| |-+  Motor allmänt
| | |-+  Parkering av din Scooter,
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Parkering av din Scooter,  (läst 4155 gånger)
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3347

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« skrivet: 2012-06-25, 07:52:34 »

Hur gör ni när ni parkerar?
Och har ni fått några p-böter ännu?

Verkar finnas lika mycket åsikter som möjliga sätt att ställa sig om man kikar runt lite  Smiley

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
TMax500
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #1 skrivet: 2012-06-25, 08:12:48 »

Det varierar stort från kommun till kommun. Det som gäller på ett ställe gäller inte på nästa. Väldigt svårt att veta hur och var man får parkera. I Göteborg t ex skall man ställa sig på särskilda rutor för mc-parkeringar. Annars så smäller det (=böter)! Eller parkera i en bilruta, betala, och lägga biljetten... ja, var då?? Eller ta med den? Här finns ingen lösning.
Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012-06-25, 17:37:34 »

Apropå i ämnet,

MC-parkering i Stockholm,
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/MC-parkering-i-Stockholm/

-Tomas

Loggat

Groucho Marx.
quint
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 15

Kör: Piaggio MP3 500 Sport
Hemort: Skåne

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-06-25, 21:28:31 »

Jag har en liten pågående tvist med Q-park för tillfället gällande just parkering och parkeringsböter..

Jag har en vän som bor i ett bostadsområde där samtliga parkeringar sköts av Q-park. Det är parkeringsförbud precis överallt, förutom på just parkeringsplatserna. Dem har till och med skyltar om att parkeringsförbud gäller på gräsmattan.
Parkeringarna är inte av den sorten att man lägger en peng i parkeringsautomaten, utan alla parkeringar är hyrparkeringar till de boende.

I vilket fall som helst, så finns det i detta område även ett begränsat antal gästparkeringsplatser.
För att få stå på dessa behöver man ett gästparkeringskort. Alla som bor i området disponerar ett var som man lånar ut till sina gäster när dem är på besök. Kortet är av större modell, i storlek med ett A5 papper som är inplastat.

Första gången jag körde till min vän hämtade jag parkeringskortet, fäste det innanför rutan på Scootern och hoppades att det skulle få vara kvar. När jag kom ut var kortet borta och jag hade fått 400kr i böter för att jag parkerade utan kort. Dessutom kostade det 500kr att få ut ett nytt parkeringskort till min vän. Totalt 900kr.
Q-park vill ha betalt för boten, trots att parkeringskortet är förlustanmält och ett nytt är beställt.

Andra gången jag körde dit valde jag istället att parkera utanför parkeringsplatserna på en liten plattsättning precis bredvid dem. Struntade i parkeringskortet för det skulle ju ändå bli stulet och jag stod inte på parkeringen.
Detta kostade mig 500kr för att  ha parkerat på område där parkeringsförbud gäller...

Jag har just nu livliga diskussioner med Q-park om hur/var man ska parkera med en scooter/motorcykel i detta området. Än så länge är deras lösning "om du måste köra dit, kör med en bil för då kan inte parkeringskortet bli stulet". Alternativet för mig är att parkera nästan en kilometer bort på allmän parkering och ta en promenad sista bitet till min vän och det känns inte helt bra att ställa scootern så långt bort..
Loggat

Det ocensurerade livet som singelpappa - http://singelpappa.familjenryd.se
Calvin
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 92

« Svara #4 skrivet: 2012-06-26, 16:26:28 »

Quint ..

Att bråka med Q-park har nästan hos mig blivit en liten sport efter att ha fått en liten kurs av en kompis som under ett tag jobbade hos gatukontoret. Där insåg han att det finns en himla massa regler om hur, var, när osv osv en p-bot får sättas. Det visade sig att Q-park är en av de värsta syndarna, de sätter felaktiga p-lappar som människor sedan inte vågar/ orkar överklaga. Själv har jag gått så långt som till tingsrätten med 2 ärenden, vann i båda och skrattade gått åt vetskapen att detta bör ha kostat dem en vacker slant i omkostnader.

Först om jag var Dig kolla skyltningarna, det låter konstigt att "hela" området ska ha generell parkeringsförbud. Försökte rita upp en sak men kan inte få in den så låt mig förklara. Tänk dig din kompis parkeringsområde som en 4-kant. Om det "in" i detta område finns 1,2 eller fler infarter och ett generellt parkeringsförbud råder där
måste varje infart till detta område vara skyltad med en parkeringsförbudsskylt samt en tilläggstavla med regler som gäller, bla detta med p-tillstånd.

Denna skylt - huvudskylten - får inte vara blå med ett överkorsat P eller liknande utan den runda, riktiga, skylten måste finnas. Om en eller fler infarter saknar denna skylt eller den blå, som är deras favorit, används får de inte lappa, då Du kan ha kommit in på området via någon av de ej markerade vägarna. Det är inte din skyldighet att veta reglerna utan Du ska enkelt ha uppfattat detta via anvisningar ! Redan här vinner man många överklagan, foto gäller som bevis hur skyltningen är !

I nästa fall och som används mest av Q-Park är att man har en eller fler blå P-skyltar med en eller 2 tilläggstavlor under. Dessa brukar dels vara en pil som indikerar mellan vilka stolpar parkeringen är "privat" samt en där man skriver tex -> 2 platser, gästparkering OBS måste inneha parkeringstillstånd eller liknande text.
Dvs det ska klart framgå av skylten var den privata parkeringen övergår i gästparkering, hur många rutor samt villkoren för att få stå där. Finns inget av detta, ingen P-bot får sättas. Finns det dock detta så gäller alltså parkering mellan dessa av pilarna och skyltarna avgränsande område för parkering och allt utanför har en generell parkeringsförbudszon OM de skyltar nämnda ovanför finns, annars gäller q-parks "ansvarsområde" enbart mellan de blå tavlorna och de får inte sätta p-böter utanför detta område !!

Här sprack de gällande ett av bråket med mig då man hävdade att kommunens parkeringsförbudszon utanför det privata området där jag fick lappen givetvis skulle gälla även på den privata tomtmark, då man av kostnadsskäl inte hade skyltat infarterna... prfffttttt  sa domaren. Katchiiing 450:- tillbaks samt betalda rättegångskostnader i form av förlorad arbetsinkomst. Tack Q-park !

Sedan har Du givetvis kollat att allt är rätt skrivet på p-boten ?? Datum, reg nr rätt, fordonstyp, får inte bara stå MC, utan märket måste specificeras.

I värsta fall får Du kolla noga var "deras" ansvarsområde slutar, måste vara lika tydligt markerat som infarten, och ställa hojen "utanför" området. Själv står jag "snyggt" med min MP3 på trottoaren (vi har en bred rackare hemma) för där får inte kommunens p-lisor sätta lappar, utan polisen måste tillkallas å gissa om de orkar bry sig  hello2

Mitt andra bråk med dem är mer hilarious. Jag satte kedjan runt deras p-förbudsstolpe. Kom tillbaks och en pbot satt fastsatt i sadeln, med motiveringen att jag hade ståt i zon med P-förbud   Kort fanns sades det. Denna gång orkade jag inte ens betala för att sedan överklaga, utan jag lät dem driva ärendet till Kronofogden, vilket jag vet kostar dem dels avgift till inkassobolaget samt kronofogden (1500:-). Där bestred jag indrivningen varvid Q-park då hotade med en ny rättegång för att på det viset försöka driva in skulden, då kronofogden inte ville fatta beslut i ärendet. Sagt och gjort, mer pengar i sjön för dem och tro på f-n om inte samma domare var där. Deras sista argument när det klart visade sig att deras bild var tagen från "fel håll" för att få in min MC i zonen var ja ja men en del av kedjan ligger ju inne i zonen  Hans kommentar efter att ha granskat deras samt mina bilder var Q-park, hur orkar Ni för 400:- .. katchiiing och Q-Park  thefinger

Så tips till Dig och alla andra, kolla runt, fota och undersök vad som gäller men framför allt var inte rädda för att bråka med the bastards..

Loggat
Stig45
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 151

Kör: Yamaha Beluga -92
Kör2: Vespa Touring -60 (fn i småbitar..)
Kör3: ..och en massa annat 50-1200cc
Hemort: Småland

« Svara #5 skrivet: 2012-06-27, 07:14:51 »

Lite OT men kan inte undanhålla er hur en del slår tillbaka..
http://www.karlskrona.nu/blogg/wp-content/uploads/2012/06/blodsugare.jpg

Om Q-park tycker jag INTE..
Fick en bot trots att jag betalat och lagt kvittot synligt i vindrutan. En kotrollant råkade just då komma förbi när blodtrycket var i topp, jag visade hur det såg ut och fick till svar:  "Du ljuger, det kvittot där har du skaffat i efterhand, alla ljuger - alltid!"
De e kundservice det.
Fö kan jag tipsa om att Biltema säljer billigt snabblim som kan användas till mycket, t ex till trasiga kortläsare och myntinkast...
Loggat
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012-06-27, 16:00:52 »

@Calvin,
 good post, ska skriva ut det kan vara bra och ha.

@Stig45,
 Cheesy

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.122 sekunder med 22 databasfrågor.