Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?
2017-11-24, 17:52:32
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrigt
| |-+  Snackoteket
| | |-+  Ostfondue, någon som kör?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Ostfondue, någon som kör?  (läst 483 gånger)
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3292

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« skrivet: 2016-08-19, 14:02:17 »

Har haft i många herrans ett kit för ost (emaljerade insida och gjutjärn) som används i emellanåt.
Har märkt att det blir enklare och mer att välja på när det gäller färdig ostmassa som dessutom är bra/god i butikerna så kanske ett "återtåg" sedan höjdpunkten som var kanske på 80 talet?

Hittade nu en helt grym sida med "verktyg" och riktiga ostfondue set (om man handlar filtrera på 1 liter) och fick nyligen hem ett paket med några nya prylar från Holland, allt enligt utlovad beställning så det funkade fint.

Hade svårt att hitta något jag ville ha här i Svedala efter mycket letande men desto mer att kika på här,
https://www.goudaostshop.se/

Bara olika ostfondue set,
https://www.goudaostshop.se/ostverktyg-fondue/ostfondue/set-for-ostfondue.html

-Tomas
« Senast ändrad: 2016-08-19, 14:10:49 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
mieri

Antal inlägg: 1323

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Elcykel 7 vxl Batavus
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen

« Svara #1 skrivet: 2017-09-26, 04:31:24 »

Blev helt plötsligt väldigt sugen på ostfondue Smiley)
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3292

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2017-10-03, 11:03:17 »

Ja gott är det,
t.o.m. på "min" ICA så säljer de ett riktigt ostfondue set i affären, dvs. en gjutjärnsgryta med emaljerad insida så att värmen kan sprida sig mera och inte bli punktvarm där lågan värmer.

Tips för rask tillagning,
Lat som man är så kör jag med färdig ostmassa som kommer i förpackningar om 400g, brukar köra två sådana och en gryta på max 1-1,5L är att föredra.

Man lägger påsen i uppkokat vatten en stund, så slipper man röra armen ur led.
Kör grytan på spisen och häller i den uppvärmda massan, men det krävs ytterligare en stund uppvärmning under omrörning så att massan är helt slät.
När den är helt slät så lyfter jag över grytan på brännaren och har på det sättet kapat minst halva tiden och mer och har ett bra resultat, lågan på brännaren behöver vara mindre än man tror och fortsatt omrörning krävs (använder träspattel själv) under måltiden.

Körde för många år sedan med någon dag "gammal" franska från bageri, men har sedan länge övergått till att köra med färskast möjliga franskbröd med en god smak.

Efter måltiden så häller man i en kastrull med kokat vatten i grytan så är den busenkel att göra ren efteråt.

OBS,
Gjutjärn med emaljerad insida gäller för ostfondue, den går förstås även att använda till köttfondue också.

Fabrikatet TIGER ostmassa med gul låda ska UNDVIKAS, inte god. (min smak förstås)
Fabrikatet TIGER ostmassa med röd låda är bra.

Här är en ostmassa som man hittar i hyfsat med matbutiker som är bra.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.111 sekunder med 22 databasfrågor.