Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2025-03-22, 05:09:05
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrigt
| |-+  Annat
| | |-+  Lånad eldriven 4-hjulig handikappscooter
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Lånad eldriven 4-hjulig handikappscooter  (läst 23749 gånger)
RobotScooter
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 13

Kör: Har ingen egen scooter för tillfället men kör en 4 hjulig handikappscooter som är lånad av hjälpmedelscentralen.
Kör2: Kommer skaffa en egen Piaggio MP3 yourban 300cc eller MP3 500cc snart.
Hemort: hisings kärra

« skrivet: 2017-10-22, 12:57:04 »

Hej

Jag är en ny medlem på detta forumet. Jag är 48 år, arbetslös, funktionsnedsatt och bor i hisings kärra i göteborg. Jag visste inte riktigt var jag skulle placera detta inlägg som handlar om elscootrar. Innan jag skriver inlägget vill jag fråga om detta forum även berör elscootrar eller är det bara bensindrivna scootrar som tas upp här?

Jag kör för tillfället en Invacare Orion eldriven 4-hjulig handikappscooter som jag lånat på obestämd tid från hjälpmedelscentralen. Jag har kört denna i över 3 år nu och jag använder den överallt till min aktivitetsplats, till affären etc. Jag har min aktivitetsplats i centrala göteborg och det är en sträcka på ca 13 km en väg tur/retur blir det 2,6 mil. Jag kör med scootern varje dag. När jag fick den utskriven för 3 år sen var den helt ny och jag minns också att enligt vad som står angivet i manualen samt vad den äldre "gubben" sade när han levererade den till mig så ska man kunna köra 4 mil på en enda laddning med handikappscootern. Jag får inte reparera något eller byta däck på den eftersom jag bara lånat den av hjälpmedelscentralen utan varje gång någonting händer, jag har haft punktering 17 ggr på den, så kommer någon och hämtar den. Att jag fått punktering på den så ofta är ju inte mitt bekymmer.

Först ibörjan fick jag beskedet att om jag inte använder scootern tar rehab tillbaka den igen och n u 3 år senare har min arbetsterapeut på Backa rehab nosat reda på att jag använder den till att köra till min aktivitetsplats inne i stan och börjat gnälla om att jag får inte köra så långa sträckor med scootern för den är inte är inte byggd för så långa sträckor, men då sa jag att då får ni väl skriva ut en bättre scooter till mig som är byggd för längre sträckor. Det är ju inte mitt bekymmer att ni skriver ut någon skitscooter till oss funktionshindrade som vi inte kan köra ett par mil med, vi behöver komma ut och vara lika rörliga som alla andra. Dessutom är det helt kass fjädring i den som inte fjädrar något alls och dåliga däck etc. Dom envisas med detta och vägrar skriva ut en bättre scooter till mig. Nu har jag tröttnat på denna begränsning som rehab tycker jag ska ha, jag kommer köra den till/från aktivitetsplatsen ändå oavsett deras jävla gnäll. Han som lagar den ute på hjälpmedelscentralen i Mölndal sa en gång att det var "Dinky Toys grejer" dvs billig skit.

Min arbetsterapeut tycker istället jag ska slösa ut 450 kronor i veckan på färdtjänst, men jag kommer aldrig åka färdtjänst en vacker sommardag när det är 30 grader varmt ute, dessutom kommer färdtjänsten aldrig i tid, dom glömmer bort att hämta folk, dom hittar inte till platsen, dom kör som krattor etc, jag har haft så mycket besvär med färdtjänst. Jag vill faktiskt också spara ihop en buffert så jag kan köpa en egen scooter om kanske 8 år. Ska jag då slösa ut 450 spänn i veckan på en besvärlig färdtjänst kommer jag aldrig kunna köpa en egen elscooter. Jag har tittat på en del elscootrar och elbilar på nätet och såg denna som ser kul ut https://www.rull.se/Elscooter_m._tre_hjul/Trehjulig_scooter_Trigger,_500W_-_Svart?gclid=EAIaIQobChMIsKSO8omE1wIVzY4YCh1dIAlIEAYYASABEgIVVPD_BwE.
« Senast ändrad: 2017-10-22, 13:05:08 av RobotScooter » Loggat

MotoTerminator.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2017-11-02, 03:07:06 »

Hej och Välkommen till forumet  
Nu har jag ingen som helst koll på el-scooter i det formatet men har sett en hel del av problematiken med färdtjänst där ersättningarna till bolagen är så låga att de väldigt ofta tar vilken annan körning som helst om det råkar komma emellan.

Flera gånger fick jag lämna jobbet då min mor då hon levde blev strandsatt i timmar, och har även sett andra äldre som jag känner till där skjutsen bara inte dyker upp, speciellt vid dåligt väder och folk viftar in taxi på gatan.
Åkte nyligen taxi och passade på att fråga om det fortfarande fungerade lika dåligt och fick till livs att det ser lika ut på den fronten.

Ett politiskt problem då man satt ersättningarna så lågt att systemet inte fungerar som jag ser det.

Förstår att det lockar att kunna styra över sin transport mer kontrollerat, så lycka till med inköpet.

-Tomas
« Senast ändrad: 2017-11-02, 03:13:13 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
RobotScooter
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Kör: Har ingen egen scooter för tillfället men kör en 4 hjulig handikappscooter som är lånad av hjälpmedelscentralen.

« Svara #2 skrivet: 2017-11-03, 20:43:23 »

Hej

Tack för ditt svar.
Loggat

MotoTerminator.
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2017-11-16, 23:23:02 »

Såg den här som verkade lite innovativ, robust av en händelse och tänkte på din post, kanske något som letar sig hit med tiden.
Sida,
http://www.daymak.com/boomerbeast/
Media,
http://www.daymak.com/boomerbeast/media.html

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
RobotScooter
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #4 skrivet: 2018-02-24, 23:07:46 »

Den såg ju fräck ut men får den köras på cykelvägar, motorvägar?
Loggat

MotoTerminator.
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2018-02-25, 18:24:35 »

Den såg ju fräck ut men får den köras på cykelvägar, motorvägar?
Ingen aning men om den i en framtid tas in till Sverige och går max 20km lär man väl få köra på cykelvägar antar jag.

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
RobotScooter
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #6 skrivet: 2018-02-25, 21:43:48 »

Nja, Jag vill nog komma fram lite fortare än bara 20 km/h. Jag har nog bestämt mig nu för en Piaggio MP3 500cc eller den nya 300cc yourban. Båda scootrarna är 3-hjuliga och får köras med B-körkort samt motorväg, landsväg och stadsvägar och då slipper jag ju dels vägtullarna och slipper bli begränsad till bara cykelvägar. Tack för tipset iallafall.

* www.bytbil.com.jpg (77.52 KB, 900x621 - visat 1040 gånger.)
Loggat

MotoTerminator.
erkagn

Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå

« Svara #7 skrivet: 2019-03-11, 09:58:22 »

Har en granne som har ett handikappfordon, men liknar mera en rullstol än din fräsiga. Hon kör året runt till affären som ligger ca 1 km bort. Men det har hänt hon körtfast i snön / snömodden när de varit dåligt före. Så jag tycker hon är morsk som ger sig ut i snökaoset med den. Men där du bor kanske det är kortare vinter?

Mvh
Erik
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.084 sekunder med 21 databasfrågor.