Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?
2017-12-16, 15:38:28
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Meka/Tillbehör/Extrautrustning
| | |-+  Telefonladdning
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Telefonladdning  (läst 316 gånger)
Sangris
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 48

Kör: Suzuki Burgman AN400
Kör2: Saab 9-3 TTiD
Kör3: Opel Frontera 3,2 V6
Kör4: TUR 84
Hemort: Bredaryd



« skrivet: 2017-09-26, 21:41:13 »

På min Suzuki Burgman 400 har jag ett cigguttag där jag stoppat i en USB-laddare för min iPhone. Jag tänkte att det kunde va bra att kunna ladda telefonen under färd, när det är behövligt. Problemet är att telefonen laddas inte. På sin höjd ändras laddningsprocenten bara någon enstaka procentenhet trots att indikatorn visar på att laddaren är ansluten. Provade idag att ta med den i bilen till jobbet. Stoppa in laddaren och ansluter telefonen när jag startade hemma på morgonen och efter 20 min när jag är framme så har telefonen laddats 10-12 procentenheter.
Vad kan det bero på att laddningen fungerar i bilen, men inte på min scooter?
Några funderingar kring detta?
Loggat
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 323

Kör: MP3 500 sport -15
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #1 skrivet: 2017-09-27, 13:18:14 »

Hej Sangris  Smiley

Laddningen fungerar garanterat, men förmodligen är effektuttaget så pass mycket lägre i förhållandet till bilen. Så du behöver troligtvis ca 3 gånger längre tid än bilen. Står det inte på 12 voltsuttaget (din cykel) vad du kan ta ut i watt t.ex max 180 watt, enkel formel för det är att ta i detta fall 180 w delat på 12 volt = 15 (ampere).

Din laddare ger ca 5 volt 2 ampere.
Med andra ord, så ska inte det vara några som helst problem. Wink

Tar förmodligen en längre tid i förhållande till bilen, men ge det en chans. Det fungerar garanterat men tar en längre tid.

Hoppas du blev lite klokare, en och annan har säkert en åsikt om detta, men detta är min åsikt.

- Rogga 
 
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 312

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Hemort: Lidingö



« Svara #2 skrivet: 2017-09-27, 21:10:58 »

Visar symbolen i telefonen att den laddas?
Sitter laddaren ordentligt fast i uttaget när du kommit fram?
Har du en multimeter så att du kan mäta att du har minst 12V?

Peter Björkdahl
Loggat

Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 323

Kör: MP3 500 sport -15
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #3 skrivet: 2017-09-28, 11:58:11 »

Utan att krångla till något så är det precis som Peter säger. Visar telefonen laddning så laddar den. Cheesy Cheesy Cheesy

Ha det gött och hoppas att det ordnar sig. Wink

- Rogga 
 

(- Tid, däremot är inget vi har..Tid är något vi tar.)
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Sangris
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 48

Kör: Suzuki Burgman AN400
Kör2: Saab 9-3 TTiD
Kör3: Opel Frontera 3,2 V6
Kör4: TUR 84
Hemort: Bredaryd



« Svara #4 skrivet: 2017-09-28, 22:13:15 »

När jag ansluter laddkabeln så visar telefonen att den laddas. Sedan lägger jag den i handskfacket medan jag kör. När jag sedan stannar och tar fram telefonen igen, så visas laddsymbolen, men batterikapaciteten som visas i procent, har inte ändrats mer än någon enstaka procentenhet. På motsvarande laddtid i bilen så hade batteriet ökat med kanske 10 procentenheter....
Men jag får rigga upp en multimeter och ansluta till cigguttaget där jag kan konstatera om det sker något mystiskt medan jag kör....
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 13
Antal inlägg: 3292

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2017-10-03, 11:09:14 »

Kan vara oxid, anslutning till cigg-uttaget, där säkring sitter, tunna kablar, dålig lödning där kanske något av dessa "möjligheter" orsakar ett spänningsfall över laddaren vid belastning.
Enda sättet att se om så är fallet är att mäta ex.vis via utdragen sladd på "dummy propp" obelastat och sedan med laddaren ansluten och se vad det faktiska volten är vid belastning.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 13
Antal inlägg: 3292

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2017-10-20, 21:05:11 »

Fick du till det?

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.075 sekunder med 22 databasfrågor.