Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-03-29, 06:38:37
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  MC-klassade Scooters på upp till 249cc
| | |-+  Tror ni elcyklar/mopeder/mc blir populärare nästa år
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Tror ni elcyklar/mopeder/mc blir populärare nästa år  (läst 12126 gånger)
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« skrivet: 2017-09-25, 07:50:24 »

Då staten kommer subventionera dessa fordon?

Vore skoj om de stora tillverkarna kom fram med lämpliga mopeder/små mc-scootrar med eldrift.

Hoppas det blir efterfrågan.

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/4Mk6R/explosionsartat-intresse-for-elcyklar
Loggat
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö



« Svara #1 skrivet: 2017-09-25, 11:16:33 »

Ja, jag tror och hoppas det.

Peter Björkdahl
Loggat

tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2017-10-03, 11:46:26 »

Det blir säkert en populär subvention,
men som jag nog nämnt tidigare (lite "tråkig" här), när medborgarna numera dör på riktigt under många år av nedskärningar i vård m.m. och med pensionärer som betalt och byggt vårt land där en del tvingas lämna sina hem och dryga ut kassan med kattmat och annat så tycker jag nog personligen kanske att det finns en alternativ användning för dessa kronor, och många andra skattekronor också iofs.

Fattigpensionärer,
https://www.google.se/search?source=hp&q=fattigpensionärer&oq=fattigpensionärer


Men,
om man nu ska göra en storsatsning för att få igång cyklande på de relativt oanvända cykelbanorna så har jag nedan följande kontroversiella? förslag.

Inför registrering med ett krav på en STOR väl synlig märkning som inte enkelt kan avlägsnas på ramen med ett registreringsnummer, även krav på en synlig registreringsskylt bakåt med samma nummer, detta ihop med statligt drivna uppmärkningscentraler ihop med ett statligt drivet och väl underhållet uppdaterat cykelregister, med information som modell, färg, växlar, el osv. dit cyklister/handlare kan vända sig vid nyinköp/försäljning för att registrera cykeln.

Ägare av äldre cyklar skulle förstås också under en övergångsfas kunna registrera sina cyklar. Och förstås i förlängningen även kunna rapportera dit om cykeln nu väl blivit stulen för att få en flaggnig som enkelt kan kontrolleras av andra.

Som köpare av en begagnad cykel skulle man då lätt kunna kontrollera om den är stulen innan köp och "jag visste inte" försvinner som argument, dessutom så blir det betydligt svårare att cykla runt på stulna.

Och till sist,
ingrediensen som är ett måste för att få full effekt av detta något år efter införandet, ett totalförbud och böter om man framför en omärkt/oregistrerad cykel med en storlek på hjulen över 18".

Jag är övertygad om att detta skulle påverka stöldproblemet kanske t.o.m. i en sådan omfattning att det faktiskt skulle gå att använda cykeln som ett dagligt transportmedel utan massor av extra stök med förvaring, tillsyn och funderingar om man nu kanske ska tvingas ta bussen hem på eftermiddagen.

Jag tror att detta eller kanske någon variant därav och inget annat skulle bromsa den enorma mängden cykelstölder och också väsentligt försvåra att många av de stulna cyklarna lämnar landet och förvandla cykeln till ett naturligare val.

Detta skulle vara en byråkrati jag själv skulle kunna tänka mig att lägga lite skattekronor på.
Mina 5 öre Smiley

-Tomas

Edit in,
Mer text.
« Senast ändrad: 2017-10-03, 17:09:58 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« Svara #3 skrivet: 2017-10-03, 21:11:42 »

Det var en smart idé. Här i Umeå är de nå förfärligt vad det stjäls cyklar. Och lär ju bli ännu mera stölder när det kommer ut fler "dyra" elcyklar på gatorna. Finns ju även dyra vanliga cyklar.
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2017-10-20, 22:10:13 »

Tack, min som sagt fasta övertygelse att det är vad som behövs fast än drastiskt.
Är faktiskt uppe i Umeå nu i helgen, har du tid och det passar så kan bjuda på en fika.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« Svara #5 skrivet: 2019-03-25, 08:19:47 »

Köpte ju en Crescent Elin med framhjulsdrift förra våren med bidraget från staten. Fick blodad tand så har nu köpt en e-mtb, en Haibike. Det är verkligen skoj med elfordon. Skulle gärna ha köpt en el-moppe också. Men det får räcka med 2-hjulingar  Cheesy
Loggat
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #6 skrivet: 2019-03-25, 17:01:04 »

Grattis Erkagn!

Ett väldigt väldigt klokt beslut utav dig Smiley

Soliga fjollträskshälsningar
Gullan
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« Svara #7 skrivet: 2019-03-25, 18:39:30 »

Grattis Erkagn!

Ett väldigt väldigt klokt beslut utav dig Smiley

Soliga fjollträskshälsningar
Gullan

Tack! Elcykel är ett av de roligaste fordon jag använt! Dessutom bra man måste röra på benen.

Mvh
Erik
Loggat
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö



« Svara #8 skrivet: 2019-03-25, 21:48:29 »

Bra där!
Jag var också sugen på en Haibike men fastnade efter mycket funderande på en Trek, tror att det var Mieri's fel...


//Peter Björkdahl
Loggat

erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« Svara #9 skrivet: 2019-03-26, 07:49:35 »

Bra där!
Jag var också sugen på en Haibike men fastnade efter mycket funderande på en Trek, tror att det var Mieri's fel...


//Peter Björkdahl

Skoj! Vi blir nog en hel del el-cyklister här på forumet  Grin

/Erik
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.128 sekunder med 21 databasfrågor.