Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2018-06-18, 19:10:39
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Ej MC-klassade Scooters
| | |-+  baotian BT50QT-9 (Classic) -05 där bendixdrevet inte slår till....
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: baotian BT50QT-9 (Classic) -05 där bendixdrevet inte slår till....  (läst 1184 gånger)
Job
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 6

« skrivet: 2017-05-21, 17:08:24 »

Hej Alla.
Har en baotian BT50QT-9 (2005) som rullat 240mil sedan ny, och den vill inte starta alla gånger med elstarten. Bendixdrevet slår inte till alla gånger.

Följande är gjort:
Startmotorn isärplockad och rengjord, kolen var 7mm långa, putsade rent kommutatorn där kolen ligger an. Startmotorn snurrar varje gång.
Bendixdrevet rengjort och uppsmort med bra olja, drevet löper lätt och fint.
Startreläet fungerar och slår till varje gång strömmen kommer.
Har uppgraderat kablaget (lagt till extra kabel) från batteri -> startrelä -> till startmotorn med 10mm2 för så liten förlust som möjligt.
Helt nytt gelbatteri (Biltema) 5Ah och fulladdat.

Ändock så måste jag liksom klicka på startknappen så man lurar drevet att vara kvar i utläge och drevet greppar och då drar runt, moppen startar efter nån sekund bara.
När jag kopplade en kabel från +polen direkt till startmotorn så fungerade startmotor och bendixdrevet varje gång, men inte när man använder sig av kablaget som går via startreläet, kan reläet vara boven i dramat?
Eller är det dålig jord?

Startar med kicken efter några kickar.

Hoppas på svar.
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3347

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2017-05-23, 08:08:50 »

Hej Job och Välkommen till forumet! 

Ja det låter som klassiskt spänningsfall, kanske mäta över reläet (likspänning) och se om du ser någon volt vid belastning som i så fall skulle tyda på "inre motstånd" i reläet, lite finns alltid men visar det "en del" så värt att fundera på.

Nypt kablar på rätt sätt?
Lätt att inte tänka på att "skåran i kontakten" ska ligga mot tångens platta sida så att man trycker in båda kanterna i kabeln och inte "rundar till den", sett en och annan fel-klämd kontakt.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Job
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #2 skrivet: 2017-05-23, 09:34:58 »

Hej Job och Välkommen till forumet! 

Ja det låter som klassiskt spänningsfall, kanske mäta över reläet (likspänning) och se om du ser någon volt vid belastning som i så fall skulle tyda på "inre motstånd" i reläet, lite finns alltid men visar det "en del" så värt att fundera på.

Nypt kablar på rätt sätt?
Lätt att inte tänka på att "skåran i kontakten" ska ligga mot tångens platta sida så att man trycker in båda kanterna i kabeln och inte "rundar till den", sett en och annan fel-klämd kontakt.

-Tomas

Hej.
Jag beställde ett nytt startrelä (orkade inte mäta), håller tummarna på att det är rätt lösning, och det är inte direkt några stora pengar i ett relä.

När jag tänker efter över det jag gjort, dragit extra kablar från batteri -> relä -> startmotor och det ändå inte gav effekt så lutar det nog åt att reläet är boven i dramat.

Du har gjort en bra iakttagelse när det gäller att nypa kabelskor, jag är mer rädd att jag nyper av kabelskor och kabel när jag pressar ihop..... Grin

Återkommer när reläet är bytt, spänningen är ooolidlig.... Wink

Loggat
Job
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #3 skrivet: 2017-05-24, 16:40:48 »

Okej, då var startreläet bytt och ingen förbättring, samma klickande och man får "lura" bendixdrevet att slå till.
Drog även en extra jordkabel utan resultat.

Då börjar jag fundera om det är bendixdrevet som är felande, men varför fungerar då startmotorn och bendixdrevet om jag drar en kabel separat från +polen på batteriet direkt till startmotorn? 
Loggat
mixen
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1234

Kör: t-max 530
Kör2: KTM690 ENDURO
Hemort: dalarna

« Svara #4 skrivet: 2017-05-24, 21:06:34 »

hej job ....
en undran ....
kan det vara nått tok m själva startknappen eller ledningarna dit???
mixen   (som är rejält ovetande när man kommer till el..... Smiley )
Loggat

man får inget gratis allt kostar på ena eller andra sättet .........
Hannu
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 176

Kör: Yamaha Cygnus 125-07
Kör2: Yamaha MT-09
Kör4: Volvo 944-98
Hemort: Boden

« Svara #5 skrivet: 2017-05-27, 16:58:12 »

Hej.
Eftersom du bytt startrelät utan någon skillnad, men nått framgång med att dra en pluskabel direkt till startmotorn så är felet nästan helt säkert i pluskabeln.
Dålig kontakt någonstans eller trasiga kardeler.
Jag skulle prova med att byta ut pluskablaget.

M.V.H /Tobias
Loggat
Job
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #6 skrivet: 2017-05-28, 09:31:33 »

Hej.
Eftersom du bytt startrelät utan någon skillnad, men nått framgång med att dra en pluskabel direkt till startmotorn så är felet nästan helt säkert i pluskabeln.
Dålig kontakt någonstans eller trasiga kardeler.
Jag skulle prova med att byta ut pluskablaget.

M.V.H /Tobias

Jag har även "Uppgraderat" pluskablaget från batteri -> startrelä -> Startmotor med nya kablar (10mm2) utöver de gamla kablaget - utan framgång.
Har även lagt till en egen jordkabel(2.5mm2) från startmotor -> batteri (-polen) - nada resultat.

Båda bromshandtagen fungerar, startknappen klappar inte, all el fungerar.
Loggat
Hannu

« Svara #7 skrivet: 2017-05-28, 23:22:32 »

Hej.
Kan du prova att trigga startrelät manuellt?
Typ genom att sätta en kabel direkt mot det istället för att gå via startknappen.
Tänkte mest för att utesluta att manöverkablaget till startrelät är defekt, som gör att det får för lite ström och inte orkar dra ordentligt.

M.V.H
 /Tobias
Loggat
Job
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #8 skrivet: 2017-05-30, 15:02:45 »

Hej.
Kan du prova att trigga startrelät manuellt?
Typ genom att sätta en kabel direkt mot det istället för att gå via startknappen.
Tänkte mest för att utesluta att manöverkablaget till startrelät är defekt, som gör att det får för lite ström och inte orkar dra ordentligt.

M.V.H
 /Tobias

Provade att ta en kabel direkt från + på startrelä ner till startmotorn och resultatet är detsamma som om jag tar direktström från +polen på batteriet - startmotor och bendixdrev fungerar som det ska.
Det jag inte förstår är om jag nu har uppgraderat kablaget från batteriet -> relä -> startmotor så borde ju strömmen räcka till, manöverkablaget skickar väl bara " av och på" signal, som en strömbrytare eller är jag ute och cyklar.
Jag och el har aldrig fått bra kontakt med varandra..... Grin
Loggat
Hannu

« Svara #9 skrivet: 2017-05-30, 21:41:26 »

Startreläet innehåller en spole, som behöver en viss ström för att dra ordentligt, annars kan det faktiskt bli ett symptom liknande det du har.
Så det är inte bara "på eller av",utan reläet kan faktiskt få för låg spänning/för lite ström, och då blir det sämre kontakttryck på kontaktytorna inne i reläet, viket medför att du får en felkälla som kan likna en dåligt ansluten kabelsko.
Därför skulle det vara intressant att se om du kan trigga startreläet manuellt, få det att dra genom att dra en kabel direkt dit.
I så fäll ligger felet i manöverkablaget eller i starknappen (dålig kontakt eller trasiga kardeler).

M.V.H  /Tobias
Loggat
Job
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #10 skrivet: 2017-05-31, 06:39:25 »

Startreläet innehåller en spole, som behöver en viss ström för att dra ordentligt, annars kan det faktiskt bli ett symptom liknande det du har.
Så det är inte bara "på eller av",utan reläet kan faktiskt få för låg spänning/för lite ström, och då blir det sämre kontakttryck på kontaktytorna inne i reläet, viket medför att du får en felkälla som kan likna en dåligt ansluten kabelsko.
Därför skulle det vara intressant att se om du kan trigga startreläet manuellt, få det att dra genom att dra en kabel direkt dit.
I så fäll ligger felet i manöverkablaget eller i starknappen (dålig kontakt eller trasiga kardeler).

M.V.H  /Tobias

Då skulle man i princip ta en skruvmejsel mellan polerna på startreläet och se vad som händer, då blir det som om man drar en egen kabel från batteri till relä.
Ska prova vid tillfälle.
Loggat
Hannu

« Svara #11 skrivet: 2017-05-31, 09:06:02 »

Japp, bara du sätter den mellan rätt poler, så att reläet drar.
Tänkte bara så att det inte blir direkt från batteriet till startmotorn, "förbi" reläet, om du förstår.
Men testa gärna det, sedan får man gå vidare med att kanske prova att bygla sig förbi startknappen.

M.V.H
   /Tobias
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.146 sekunder med 21 databasfrågor.