Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2018-10-22, 12:01:32
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Ej MC-klassade Scooters
| | |-+  Missljud från bakre variatorn eller liknande ??
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Missljud från bakre variatorn eller liknande ??  (läst 932 gånger)
kingen33
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 3

« skrivet: 2017-05-17, 00:04:32 »

Hej,
Jag har en Masaru klass 2 moped, Som det låter från bakre variatorn eller liknande.

Ljudet hörs när man kör iväg och upp till ca 5 km/h

mopeden har gått ca 60 mil.

Länkar ett klipp där ljudet hörs.

Några tips vad det är som låter ?

https://www.youtube.com/watch?v=0wrjC8o2jDQ

Har bytt bakre variatorn och fetade in "nål lagret" Ljudet försvann någon dag och sedan kom tillbaks igen. Vad kan det vara?

Tack för svar .

Loggat
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 336

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland

Ha det gött

« Svara #1 skrivet: 2017-05-17, 12:06:02 »

Hej och   till forumet.

Svår fråga, 60 mil säger du. Det är inte en garantifråga innan du skruvar sönder moppen?.

Låter lite som något är löst eller typ en kedja som rasslar, hjullager är väl inte å tänka på med tanke på 60 mil. och inget annat heller för den delen Huh?

Byt tillbaks variatorn till orginalet och kolla om ljudet försvinner.

Med 60 mil på moppen så borde du ha garanti, ring din återförsäljare..

- Rogga  

Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
kingen33
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #2 skrivet: 2017-05-17, 15:31:31 »

Hej,
Jag har haft kontakt med företaget och de skickade ut en ny bakre variator. Original modell. ( den som sitter på nu. Ljudet var även med den gamla variatorn och ljudet har varit där tidigare med men försvann ett tag när jag la på mer fett på lagret. Men ljudet kom tillbaks igen.

Och det är ingen kedja som låter för ljudet kommer inte från motorn. utan hörs innanför variatorkåpan eller bakåt.

Ljudet försvinner ju även när man kör med mopeden, Utan är bara när man kör iväg. och sedan försvinner helt. Står mopeden på stödet hörs inte ljudet heller.

Några mer tips ?
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3379

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2017-05-23, 08:01:15 »

Hej kingen33 och Välkommen till forumet som sagt 

Ja det var ju inget "vackert" ljud och förstår att du vill bli av med det.
Inget bra förslag, men noterade att det endast lät vid belastning/driv och så fort du släpper gasen verkar det sluta.
Och det du skriver om att inget hörs på stödet heller och att det temporärt hjälpte när du fetade in tyder väl kanske på att det ändå är rätt härad, något lite som ligger emot någonstans, och det låter "torrt".

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
kingen33
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #4 skrivet: 2017-05-23, 10:15:07 »

Hej,
Tackar .

Jo, jag kan ställa mopeden på stödet och ha den på tomgång. Då hörs inte ljudet. samma om jag gasar och har den på stödet. Sen kommer ljudet när jag kör iväg precis vid gas i början. och sen försvinner ljudet när man är ute o kör. så det är upp till max 5 km/h kanske och sedan försvinner.

I övrigt så går den perfekt. Den har även riktigt bra ork. så inga problem i backar.

Så inget ljud som hörs under tiden man kör somsagt. eller bara när man kör iväg. inte under hela tiden efter . bara från stopp och iväg .

Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.116 sekunder med 21 databasfrågor.