EU valet 7 juni 2009, Lissabonfördraget, FRA (kartläggning via sociogram), IPRED, ACTA, Telekompaketet, IPRED2 och vad mera?Sverige, ”skjutet i sank”,Ni som har läst lite här ett tag vet att jag anser att Lissabonfördraget skjuter demokratin och Sverige som nation i sank läs mer här,
http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,110.0.htmlEller se detta korta klipp så tror jag du inser att något är fundamentalt galet.
Många säger ”om jag är oskyldig har jag inget att dölja”, Varje maktapparat gör fel medvetet eller av misstag och ingen vill leva i ett samhälle där individens möjlighet att påtala eller rätta till felaktigheter är borta. Om Nisse två kvarter bort inte kan prata eller göra sin stämma hörd kan inte du det heller när det väl gäller.
Nedan är en quote av något jag såg i kommentarerna på en artikel någonstans som jag tycker fångar det hela rätt bra,
H2 says:
maj 19th, 2009 at 17:24
PP skall få min röst, i första hand som en markering mot FRA- och IPRED-lagen. Dessa lagar har ofta jämförts med Stasiväldet i gamla Östtyskland och jag bedömer jämförelsen vara korrekt.
Hur viktig åsiktsfriheten är insåg jag när jag bodde och jobbade i just det landet några år. Jag minns min utveckling i grova drag,
I början var min reaktion negativ, hur dystert grått allt var, hur tråkigt allt såg ut, hur enformighet allt såg ut, hur människor utan ett leende hankade iväg till jobbet osv.
Steg två blev att började jag acceptera omgivningen och tyckte “så farligt var det ju inte” Ok, deras prylar och bilar var inte så häftiga och dom fick köa i 10-15 år få en bil, och visst saknades det prylar att köpa om man inte hade västvaluta. Men de flesta hade en billig hyfsad bostad, hade ett arbete, mat för dagen och råd att festa till ibland.
Tredje steget var när jag lärt mig tyska så bra att jag fick vänner som litade på mig och tvärtom. Då insåg jag bekymret med att hela tiden vara på sin vakt. Konsten att ständigt ha ett officiellt korrekt svar och en egen uppfattning parallellt var svår. Situationen att ständigt fundera på vad man skulle säga eller skriva begriper ingen som inte varit utsatt för det
Det tredje steget gav mig en chock som delvis sitter kvar och insikten hur viktigt det fria ordet är. Den rätten är det viktigaste vi har allt annat är sekundärt.
Markering,Som jag ser det har vi nu vår chans att göra en stark markering till våra folkvalda som nu helt uppenbarligen struntar i oss deras uppdragsgivare.
För det är vi Svenska folket som betalar deras löner och väljer dom till de positioner som dom har, det dyraste vi någonsin kommer att betala för i vårat liv är vår regering, och som med varje produkt man betalar för vill man ha den bästa möjliga resultat, men personligen är jag nu trött på att betala för att få min och min familjs fri och rättigheter förstörda.
När man nu gång på gång mellan valen beslutar om väsentliga förändringar som står i bjärt kontrast till vad de flesta tycker så måste dom snarast möjligt bytas ut, glöm partitillhörighet för angreppet på våra fri och rättigheter har aldrig varit mer omfattande och de flesta av dom har fattas av regeringen ihop med sossarna.
Vår frihet,Frihet tar vi i Sverige som en självklarhet men om man ser till historien så inser man snart att detta är ett tillstånd som är mer ovanligt än vanligt, man kan inte luta sig tillbaka och tro att 200år av relativt lugn och frihet bara fortgår av sig själv.
Sista årets lagar och fördrag har i praktiken förstört personlig integritet och Sverige som nation, detta blir lite mer synligt för varje dag och nu kan de flesta se att utvecklingen inte är bra och måste stoppas.
Manifest,Många tror att Pirat Partiet bara handlar om fildelning, inget kunde vara mer fel.
Det i deras valmanifest som jag tycker är viktigast handlar om Lissabonfördraget och våra fri och rättigheter se quoten nedan,
http://www.piratpartiet.se/principer………….. Demokrati och medborgerliga rättigheter och friheter
Värnet om den enskildes privatliv är lagfäst i Sveriges grundlag. Ur denna grundläggande rätt springer flera andra viktiga mänskliga rättigheter som yttrande och åsiktsfrihet, informationsfrihet, rätten till kultur och rätten till personlig utveckling. Alla försök från den offentliga maktens sida att inskränka dessa rättigheter måste ifrågasättas och mötas av ett kraftfullt motstånd.
Alla maktmedel, system och metoder som staten kan använda gentemot sina invånare måste befinna sig under ständig omprövning och granskning av folkvalda företrädare. När staten övervakar invånare som inte är misstänkta för brott utgör det en kränkning av den enskildes privatliv på ett i grunden oacceptabelt sätt. Varje medborgare skall tillförsäkras den anonymitetsrätt som idag förutsätts i grundlagen och den enskildes rätt att bestämma över sina egna personuppgifter måste stärkas.
Piratpartiet tar ställning mot särskild behandling av terroristbrott i lag. De straffskalor och brottsrubriceringar som redan finns för handlingar som skadar eller hotar svenska medborgare eller deras egendom är tillräckliga. Terroristlagstiftningen som finns idag sätter rättssäkerheten ur spel och riskerar att i sin förlängning användas som repressivt medel mot immigranter eller oliktänkande.
Staten ska respektera grundlagen även i praktiken. Respekt för medborgarna och deras integritet skall innebära att principer som tortyrförbud, lagstiftningsintegritet, rättssäkerhet, budbärarimmunitet och korrespondenshemlighet är okompromissbara. Piratpartiet skall och kommer att agera för att exponera och fälla en regering som partiet anser inte lever upp till den respekt för människorätt som man ska kunna förvänta sig av en demokrati. Vi anser också att en sådan respekt aldrig ska villkoras, exempelvis baserat på härkomst, etnicitet, religion, kön, handikapp, ålder, sexuell läggning eller politisk åskådning.
Brevhemligheten skall upphöjas till en generell kommunikationshemlighet. Det skall alltså bli förbjudet att avlyssna andras telefonsamtal, läsa annans e-post, SMS eller andra meddelanden på samma sätt som det idag är förbjudet att läsa någon annans brev, oavsett tekniken och vem som tillhandahåller den. Alla undantag från denna regel måste i varje enskilt fall förbli just ett väl motiverat undantag. Arbetsgivare skall endast för att säkerställa en teknisk funktionalitet eller i direkt samband med den anställdes arbetsuppgifter kunna få tillstånd att ta del av dennes meddelanden. Staten skall endast vid en konkret brottsmisstanke ha rätt att samla bevis och utföra övervakning av sina invånare. Staten skall i alla övriga fall utgå från att dess medborgare är oskyldiga och lämna dem ifred. Denna kommunikationshemlighet måste ges ett starkt skydd då staten vid ett flertal tillfällen visat sig inkapabel att på ett förtroendegivande sätt handha information som den kommit att förfoga över.
Vi vill upphäva datalagringsdirektivet och stärka skyddet för den enskildes privatliv.
Piratpartiet tar inte ställning till det faktum att Sverige är medlem i EU, men när vi nu är det har vi rätt att kräva att det ska vara demokratiskt. Det demokratiska underskottet inom EU måste på sikt åtgärdas, och första steget är att förhindra det från att permanentas genom en illa genomtänkt konstitution. Det förslag till EU-konstitution som Nederländerna och Frankrike röstade nej till ska inte antas, vare sig i sin ursprungliga form eller med kosmetiska ändringar exempelvis genom Lissabonfördraget som Irland röstade nej till.
Beslutsfattandet och förvaltningen i både Sverige och EU ska präglas av transparens och öppenhet. Svenska representanter i EU ska på alla sätt verka för att EU närmar sig den svenska offentlighetsprincipen.
Demokratins grundvalar ska värnas, både i Sverige och inom EU…………………………..
Uppvaknande,Som tur är så börjar många vakna till, och det syns i opinionssiffrorna som här där PP får 7,9%, i Demoskops undersökning,
http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=16-AV_ID=910745,00.html?Men det är inte slut ännu, och jag förutspår mycket fulspel av de etablerade för att behålla sina positioner och makt innan valet är över, bland annat så har nu hyckleriet om dessa frågor nått smått löjliga proportioner.
Inte bara ungdomar,Visst känner jag en del ungdomar som kommer att rösta PP, men jag känner betydligt fler vuxna då ”fildelning” är den lilla biten i det hela och är bara ett ”transport” verktyg ihop med ordet "terror" för att få oss alla att snällt svälja alla de inskränkningar i våra fri och rättigheter som nu görs något vi aldrig skulle gått med på annars.
Enfrågeparti?Det är inte riktigt sant om man läser valmanifestet, men om så vore fallet så finns ingen viktigare fråga att ta ställning för och värna om, för allt börjar och slutar med våra fri och rättigheter.
Fulspel, Räkna med ”fulspel” för dom som nu innehar dessa maktpositioner kommer nog att lägga in en propaganda växel eller tre för att förhindra att PP eller andra partier stör ”ordningen”, för dom ser nog vartåt det lutar och kan nog ”sträcka sig långt” när det gäller att få behålla makten.
Redan ser jag en massa kommentarer och skrivningar på kommentars sidan hos PP vilken saknar moderering som är gjorda av uppenbara ”troll”, detta givetvis för att skrämma bort folk som tittar in för att ”se vad det handlar om”.
För den typen av kommentarer som man nu ser fanns nästan inte alls för en vecka sedan och jag har följt sidan under lång tid.
Mer och mer totalitärt samhälle, Alla med ögon att se och ett fungerande förstånd kan inte längre missa att vi tyvärr med hög-hastighet är på väg emot ett mer och mer totalitärt samhälle, något som upprepats ett otal gånger tidigare i historien.
Om du inte går och röstar eller för den delen lägger din röst på regerings partierna eller sossarna så ger du ditt mandat till dessa demokratiövergrepp, dvs helt Ok och fortsätt sälja ut oss och fortsätta att förstöra våra fri och rättigheter.
Varför?
Jo för om man lägger sin röst på dessa partier, eller för den delen väljer att inte rösta ger man sitt mandat till denna ruskiga utveckling och säger att STASI’fieringen av Sverige är Ok, överlämnandet av vårt självbestämmande fullt ut är Ok, vänligen fortsätt.
Dessutom så förtjänar allt för många politiker varken våra röster eller att ens lyssnas på längre, deras förtroendekapital är numera helt förbrukat efter det sista årets STASI’fiering.
Sist,Våra Fri och rättigheter är inget som getts till oss med automatik, utan dessa är tagna och måste noggrant vaktas om vi inte ska tappa dom igen.
Som Benjamin Franklin väl utryckte saken,
"Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety."
Vem röstar jag på? (ihop med nästan alla mina tänkande kompisar)
PP, nu och i valet 2010 om det behövs, för i mina ögon har våra folkvalda förbrukat sin kredibilitet.
Det vi lär av historien, är att vi inte lär av vår historia.-
Jag visste inte vad ”kartläggning via sociogram” var tidigare men här är en bra förklaring,
http://klamberg.blogspot.com/2008/08/svaret-r-sociogram-i-analysdatabasen.html-Tomas
alla har rätt till en åsikt, och det här är min