Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2018-09-20, 16:35:24
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrig Motor
| |-+  MC
| | |-+  Hej gamla vänner och andra!
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: Hej gamla vänner och andra!  (läst 2066 gånger)
hevil
Admin-hevil
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping

« skrivet: 2017-03-22, 22:35:31 »

Fick ett mail från Kjelle där han fråga hur vi har det.

Så håll till godo.  happy1

Så jag tänkte berätta lite hur det gått de senaste två säsongerna med Can-am Spyder SSE

Det är ett fantastiskt fordon! 1000 cc vinkel skjuver på redigt och det e bara att ge fullt, den slår ju inte runt som en hoj, 0-100 på 4,3 sek,

- Men det är ingen motorcykel!

Hojarna kör ifrån en direkt det blir lite trafik, den tar ju plats som en bil. Men man får lika mycket uppmärksamhet om inte mer mot en MP3.

Puman bara älskar att åka med! Hon saknade ju drag med växlingar med Fuoco´n  Och Can-am växlar på  2-3 millisekunder vid 9000 rpm. du skjuter in nästa växel med ett lätt knapptryck på styret m pekfingret och håller fortfarande fullt på gasen!

Försökte att hon skulle köra lite själv, men det är ju drive-by-wire och gashandtaget är lite känsligt när man är ovan....

Så efter några små försök på ett industriområde där hon upplevde gashandtaget mer som en avtryckare på en 50 kalibers gevär än en surgas på en igensotad Puch-dakota, med några vilda 20 metersrepor med blårök från bakdäcket som får dimman i Lützen att rodna så gav hon upp,

Hennes kommentar  - Nää den där e ju farlig!! Den vågar jag inte ta ut i trafik.. men kul var det!!!   headbang

Vi har åkt  Vänern runt, stannat över i Karlstad, varit kulturella - kollat på konst -Lars Lerin, åkt räkkryss, varit på Smögen och ätit skaldjurslunch i Lysekil, försökt att åka när tillfälle ges.

Men vädrets makter verkar inte vara med oss, är det sol, nog tusan är det för varmt! och sedan när det mulnar på,  slagregn i två timmar - vad annars, och när temperaturen är perfekt.. tro på f-n då blåser det storm.. huvet svänger konstant som man ligger i suget på en fullastad polsk timmerbil i 110... kan ju knappt fästa blicken.

Blivit endast 500 mil på två säsonger.

Så jag smidde planer...

Prolog: Sonen har 2016 i tidig höst flyttat hemifrån, och som av en slump så tog han med sig vår andrabil.  Huh?

Under vintern  har jag visat Puman lite bilder på cabbar i olika färger, enbart Mercedes SLK plåtcab -  originalet, alla andra plåtcabbar är kopior.
Att en sån vore kul att ha som andra bil... - Så vi båda kan ha bil vid dåligt väder. Och Cruisa med på sommaren, eller "ströga" som vi säger här i Västergötland.
Ska nämna att jag har sulat om hennes cykel med dubbdäck för säsongen, så att hon inte sladdar bredställ i kurvorna på väg till jobbet.

- jo det vore ju najs förståss, replikerar Puman när jag visar bilder på svarta glänsande pärlor med taket nere och en stjärna i nosen.
Samtidigt som snön yr i drivor och nyheterna varnar för snökaos. Och att kvicksilvret måste spetsas med lite glykol för att inte frysa..

- Men då måste vi sälja Can-am!.... OK gör de. Fick jag till svar.  Hehe 

påta en annons på Blocket.se och eftersom många i svenska Spyderklubben vet vem jag är och vilken pärla med diverse uppgraderingar var till salu så tog det inte långa stunden innan den var såld - och till begärt pris!   Tappade 6000 kr på 2 år och 500 mil.

Sedan har det forskats i Mercedes-teknik , registrerats på olika SLK-forum - Suttit med näsan i skärmen långt in på småtimmarna på helgen och kollat på videos med " gör det själv tips.  och luslästs annonser.

Nördig som man är så snöar jag ju alltid fullkomligt i projektet jag håller på med.

Samtidigt har jag lärt mig massor! Hur man slår in chassinumret in i en rysk mercedes-länk och får fram motorns-serienr , växelådans-serienr och fullständig utrustnings lista.
lite OT men - Att alla ( ca 500 000 st ) Mercedes 2004- 2009 med 280-350 motorer är skrot redan från fabrik, och att åtgärda felet kostar 55-65 000 kr att åtgärda på närmaste Mersa-verkstad. 

Så nu letar jag med ljus och lykta efter en bil med rätt färg, motor och årsmodell, och jag tror att det kommer att krylla av intressanta objekt efter 1 april när ägarna ställer på dem.

Vi hoppas att alla har det bra och ni varit ute på många fina äventyr, Puman hälsar hjärtligt till alla och så får vi hopas att vi råkas nånstans på sommarvägarna! 

Hevil  och Puman i Lidköping

Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
mixen

Antal inlägg: 1356

Kör: t-max 530
Kör2: KTM690 ENDURO
Hemort: dalarna

« Svara #1 skrivet: 2017-03-22, 23:33:25 »

hej hevil.......
roligt o höra av dig ......
själv åker numera t-max o trivs Smiley
är lite nyfiken på can am en du hade ....nån bild du kan visa på forumet?
lägg ut en på mercan också när du fixat den Cheesy
bästa hälsningar mixen
Loggat

man får inget gratis allt kostar på ena eller andra sättet .........
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 726

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2017-03-23, 00:31:33 »

Tjena hevil!

Kul att du dök upp!
Trevlig läsning också Smiley

En ligt Tomas har du kvar din Admin position och får
agera på forumet precis som förr.

Du är så att säga "ständig medlem".
Inte så konstigt med tanke på allt du har presenterat genom flera år.

Nu skall jag meddela Yoss att du har skrivit Smiley

Skriv gärna mera om du har tid.
Det kan vara både gammalt som nytt.

Såå kul att du hitta hit!

Hälsa "Puman"!

kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
mieri

Antal inlägg: 1367

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Elcykel 7 vxl Batavus
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen

« Svara #3 skrivet: 2017-03-23, 07:45:08 »

Hej igen Hevil,

Kul att läsa om era fordonsäventyr de senaste åren. Ni verkar haft rejält oflyt med vädret dock..
Bra oxå att du utrustat pumans tvåhjuling med dubb Smiley) det minimerar risken för handledsbrott o.d.
Gullan kommer dock aldrig utrustas med dubb. Hon rullar ca 600-800 mil / år. Det där med de kassa V6 motorerna som de stjärnprydda hade de där åren du nämnde visste jag om... så en SLK 200 / 230 måste det väl bli då? Eller en AMG med V8!
Det är väldigt troligt att jag åker cab här framöver och en SLK eller en Honda S2000 står då rätt högt på önskelistan. Men om jag helt plötsligt skulle känna för 4-sitscab så skulle nog Volvos plåtcabbe kunna vara nåt.
Hälsa Puman.

Mieri
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Yoss

Antal inlägg: 1223

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #4 skrivet: 2017-03-23, 09:05:05 »

Hej hevil, kul å höra ifrån dig! För 5-6 år sen var jag på väg att köpa en lite sportigare cab, en ny Miata 2.0 alternativt en begagnad snik-SLK generation 2 eller Opel Speedster. Plöjde genom alla webbsidor, provkörde och var nära att slå till... Men efter att ha hyrt en lätt mc (Honda Innova eller liknande) och kört runt några dagar i Thailand så blev jag såld på mc istället. Nån vecka senare hade jag fastnat för MP3:an, hittat forumet och plöjt igenom alla inlägg om trehjulingar här, i synnerhet uppskattade jag dina och Kjelles kunniga inlägg och eskapader! Sen var det enkelt att provköra, köpa och i snart 5 år njuta av hojen...

Jag är riktigt glad att du hittade tillbaka till oss och hoppas du hälsar på lite då och då! Lycka till i cabjakten, AMG är finfina bilar som Micke skriver men ack vad dyra de var när jag kikade - och dyra att äga med!

Loggat

Motorburen Ungdom
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3376

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2017-03-23, 13:53:58 »

Hallå där hevil!
Jättekul att höra av dig och få en uppdatering av ditt/ert liv öden och äventyr.
Spännande projekt och jag och helt säkert alla andra hoppas på uppdateringar i ämnet.

Känn dig aldrig blyg för att spendera en stund här, du är alltid Välkommen!

Och Kudoz till Kjelle som tog upp kontakten med dig.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
hevil
Admin-hevil

« Svara #6 skrivet: 2017-03-23, 21:33:17 »

Hej vad kul att alla hänger här!!

Tackar varmast för alla hälsningar - nästan så Puman fick nåt skräp i ögat ett ögonblick där!  Cool

Här kommer ett litet reportage från en motortorsdag som vi har i Lidköping på sommaren varje torsdag.
Vid 1:43 så passerar kameran min vita pärla som har fått dagen till ära en svart frontruta - Finns i Kina för 120 kr,
Original svart kostar skjortan + 2 undertröjor. minst!

Även en customiserad Akrapovic i titan för viktminskning och ljuva toner, original ljuddämparen väger 12 kg och dom e tysta!
 Fronthuven folierad i vit matt pärlemorfilm, samma färg som på resten av hojen, hittade en 3M som går inte skilja från lacken! + svarta stripes så hojen machade bilen vi har.
Och i dagarna innan monterat en kraftigare krängningshämmare från USA, förbättrar kurvtagningen avsevärt. Rekommenderas!   

https://www.facebook.com/1735282300072862/videos/1766298096971282/

Och en lite film från berömda hjulafton i Lidköping 2015, 15 minuter kortege med blandade motorcyklar å trikes å mopeder,
Vid 11:37 passerar Puman och jag - hon ville inte köra....  Roll Eyes

https://www.youtube.com/watch?v=r1wVEGjVcso&t=711s

Och en film från hjulafton 2016 - Jag har ingen hjälm, ( enda i hela kortegen, fick jag höra sen.) Men coola steampunk-gogels med nitar och Puman har rosa Pippi-lottor med sugkoppor på hjälmen dagen til ära.  headbang  vi passerar vid 6:32

https://www.youtube.com/watch?v=GaIZZj0QawU&t=1s

Ha det gött! Snart e det vår på riktigt!
Loggat

Rogga

Antal inlägg: 335

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland

Ha det gött

« Svara #7 skrivet: 2017-03-24, 13:55:36 »

Hej Hevil.

Kul att du hittade tillbaks, åtminstone för en liten stund.

Tack för trevlig läsning och trevliga mc Movies. Smiley

Kul att se din före detta Can-am och även dig och puman som du kallar henne för Wink trots att vi aldrig har träffats in real Life, eller som alla tjattare skriver. IRL.  Cheesy

Hoppas att du hittar vad det nu än är du letar efter..

Och hoppas att du tittar in lite då och då, har saknat dina MacGyver lösningar på olika problem.

- Rogga 
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
hevil
Admin-hevil

« Svara #8 skrivet: 2017-03-24, 22:15:25 »

Hej alla!
Har ni några frågor om Fuoco - Mp3 eller Can-Am så ställ frågan..-- Jag kanske har ett svar. Eller ett förslag var man söker svar, Jag gissar inte.
 Hade gärna åkt ner till gbg imorgon i en  SLK men nu får det bli i vår vardagsbil Autotech Optimerade  Volvo C30 D4 2011 - 191 HK och 510 Nm. och Ca 1300 kg utan mig i bilen..  original är det 177 Hk och 400 NM i vrid, men den var kass i stan. 2:an för låg när det e 40 begränsning och 3.an för hög, storknade vid varje mini rondell, men med optimeringen så kör jag på 3:an inne på en snäv parkering! fett najs!! 

Förresten glömde nämna varför Gbg imorn.. Whisky-mässa!..  första ggn.. så förväntningarna är .. vet inte faktiskt..   hehe tror det blir bra!!

Kom på en grej, .. Om man skulle vilja skicka lite bilder , men alla bilder som finns i alla kameror är så fett större än forumet klarar, går det inte koppla en motor som anpassar bilderna automatiskt? tror jag ställde frågan för xxx år sedan.. å då var bilderna mindre...  behövs det en donation så tror jag att flera är på isf.   Cool

Loggat

tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3376

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2017-03-27, 21:40:14 »

Hej alla!
Har ni några frågor om Fuoco - Mp3 eller Can-Am så ställ frågan..-- Jag kanske har ett svar. Eller ett förslag var man söker svar, Jag gissar inte.
 Hade gärna åkt ner till gbg imorgon i en  SLK men nu får det bli i vår vardagsbil Autotech Optimerade  Volvo C30 D4 2011 - 191 HK och 510 Nm. och Ca 1300 kg utan mig i bilen..  original är det 177 Hk och 400 NM i vrid, men den var kass i stan. 2:an för låg när det e 40 begränsning och 3.an för hög, storknade vid varje mini rondell, men med optimeringen så kör jag på 3:an inne på en snäv parkering! fett najs!! 

Förresten glömde nämna varför Gbg imorn.. Whisky-mässa!..  första ggn.. så förväntningarna är .. vet inte faktiskt..   hehe tror det blir bra!!

Kom på en grej, .. Om man skulle vilja skicka lite bilder , men alla bilder som finns i alla kameror är så fett större än forumet klarar, går det inte koppla en motor som anpassar bilderna automatiskt? tror jag ställde frågan för xxx år sedan.. å då var bilderna mindre...  behövs det en donation så tror jag att flera är på isf.   Cool

Hoppas starkvarorna smakade och intogs i hygglig mängd Smiley
Jag ska kika på det där med bilder, det var faktiskt så länge sedan att jag glömt hur det ser ut på den fronten och vad som finns att tillgå.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Yoss

Antal inlägg: 1223

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #10 skrivet: 2017-03-27, 22:40:23 »

Hevil, tack för filmerna och all info om CanAm:en. Du får gärna berätta lite om hur är en sån att äga - det praktiska alltså. Är det ok att parkera i mc-parkeringar eller är det bilparkering som gäller, vad har den för svaga punkter (vanliga fel), om du servar själv eller lämnar in, serviceintetvall och liknande... Vore kul å få veta det!

Och en fråga till: vad hände med Draken (Fuocon), jag antar att du inte har den kvar, eller? Minns fortfarande när jag fått köra ett varv hos Kjelle, den var riktigt skön å gasa med!
Loggat

Motorburen Ungdom
hevil
Admin-hevil

« Svara #11 skrivet: 2017-04-22, 21:16:39 »

Draken gick till stockholm! Kom några killar i en fet BMW och köparen förklarade att han fick "ALDRIG I HELVETE KÖPA mc- JAG FLYTTAR , SKILSMÄSSA OSV." Så han är som jag - Mac-Gyver, en Fuoco är ju oxå INTE en mc.. och då köpte han den. - Han + en vän provkörde hojen 10 + 10 minuter, köpte hojen,fick med även en stack bak-däck.

Och körde hem hojen , hojen gick tydligen sämre å sämre ju närmare El-stockolmo han kom, ringde upp dagen efter och var tydligt besviken, jag hade bytt till original luftfilter och kunden fick med customsystemet,   - jag föreslog att rengöra tomgångskanalen med förgasarrengörningsspray.. var finns det frågade kunden?
Jag googlade några butiker i huvudstaden, och några dagar senare fick jag ett SMS att hojen fungerade..
Läste för länge sedan att det är ganska vanligt att tomgångsluftkanalen sätterigen sig pga pulvriserade luftfilter, damm och taskigt skitbränsle vi har tex här i Sverige! Att tänka på att 95 oktan är nedlortat me 10 % etanol!!! Etanol är enligt mitt tycke enbart för invärtes bruk.  extremt aggresivt i bränslesystem.  kör på 98 oktan för allt i världen. BARA 5 % etanol idag.... och går hojen eller bilen loppigt.. in med injectorcleaner var 4 tank!!   
Ingen vetenskap, bara min egen uppfattning! bensinbolagen nekar att det skulle vara probläm... en sak till  E85 är ju bara E85 på sommaren,,, på hösten typ okt-nov så går priset upp på E85 , för då är det E75.. mera bensin, mindre startproblem under den kalla årstiden...  kör  max oktan å kör problemfritt.. min fria åsikt!!   ha det gött!!  headbang
Loggat

hevil
Admin-hevil

« Svara #12 skrivet: 2017-04-22, 21:41:33 »

Tjenare igen

Idag har vi hämtat hem en läppstiftsröd Mercedes SLK -07  USA-import,  Ett fordon som jag spanat efter ett tag...  Dock ej en snik 200 som det kryllar av - Massor tex runt Örebro.. som har en tveksam historik och aldrig gått mer än 12 000 mill.. konstigt det där ??   Shocked

Problemet är att ALLA Modeller av Mercedes 280-300-350 -04-09 är redan trasiga från fabrik.. gäller ca 500 000 motorer. Ett ballansaxeldrev går ned sig,
och då tänds motorlampan, Ej då  besiktningsbar då, och kostnad. 45-65 tusen kronor hos auktoriserad verkstad för att byta axel för motorn måste ur!

Letat efter en bil där det är åtgärdat. Och hittade en sliten långmilare till slut.
 Men den ska gå som Pumans extrabil och när det e soligt ute så kändes den som rätt för oss!

Beställt lullul från Ebay, Wish, Blocket å lite till, den ska piffas puffas o grajjas , poleras, nya feta hjul å kolfiberfilm + äkta grejer, Mera buller tex är på önskelistan!
Man vill ju höra lite mer muller från sexxan än viskandet idag.. 
OBS - detta är en bruksbil som alla mina fordon som jag haft/ har .. annars kan det kvitta!!

Ska kanske testa "mufffler delete" men tror inte Puman eller grannarna kommer uppskatta det..haha!! "raka-rör" kanske kan bygga nått eller köpa ett av en extern leverantör av buller-.. 231 hp bör ju höras.. hehe.. ha  det gött !!

Loggat

mixen

Antal inlägg: 1356

Kör: t-max 530
Kör2: KTM690 ENDURO
Hemort: dalarna

« Svara #13 skrivet: 2017-04-23, 20:52:34 »

härligt med uppdateringen hevil ....
själv vart jag erbjuden en corvette cab på puben en kväll här......
men inga pengar o ingen plats i garaget så man får avstå Cheesy
mixen
Loggat

man får inget gratis allt kostar på ena eller andra sättet .........
mieri

Antal inlägg: 1367

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Elcykel 7 vxl Batavus
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen

« Svara #14 skrivet: 2017-04-23, 21:25:42 »

Mix med cab = succé på. Nifsta Smiley)
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.127 sekunder med 21 databasfrågor.