Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-03-19, 04:01:44
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Vad gäller för boendeparkering?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: Vad gäller för boendeparkering?  (läst 18069 gånger)
Yoko
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 28

Kör: Piaggio MP3 500 LT -13
Kör2: Gilera Runner SP 50
Kör3: Vespa LX50



« skrivet: 2017-03-15, 19:32:18 »

Hej forumet!

Med anledning av det stundande införandet av parkeringsavgift för MC samt införande av avgift för parkering på gatorna i förorterna i Stockholm så började jag seriöst fundera över vad som faktiskt gäller för oss med trehjuliga maxi-scooters. Är det någon som exempelvis har försökt ansöka om boendeparkering för sin trehjuling? Enligt Stockholms stad så ska man ha rätt att få boendeparkering för MC även om men redan har det för bil men det står uttryckligen "tvåhjulig MC/Moped klass 1" som villkor.

Om man nu skulle lyckas få sin trehjuling godkänd för boendeparkering, var får man då parkera? I den närförort till Stockholm jag bor finns inga MC-parkeringar så om man endast får parkera på sådana så får jag ju liksom "ta bussen" för att ta mig till hojen. (Fast egentligen får jag ju inte stå på MC-parkering alls med min MP3 500 )

Så har någon här koll på vad som gäller?

- Yoko
Loggat
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 18
Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #1 skrivet: 2017-03-15, 20:51:09 »

Halloj,

Självklart får du stå på de målade p-rutorna för bil, men då också betala den avgift bilar betalar. Vad bråket handlar om är de särskilda rutorna för mc, mestadels i innerstan men även på vissa platser i ytterstaden, som innan superschmucken Daniel Helldén klampade in som en elefant i en porslinsbutik, var avgiftsbefriade för 2-hjulig mc och moped klass I. (Trehjulingar, mopedbilar, o s v, såg man, med trafikkontorets goda minne, lite mellan fingrarna på. Kunde lappas, men oftast alltså inte).

På ställen där målade rutor saknas, särskilt då i förorten, återstår väl att se om man blir lappad eller inte, om man nu parkerar utan att uppenbart bryta mot andra trafikregler, d v s…

Loggat
Yoko
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 28

Kör: Piaggio MP3 500 LT -13
Kör2: Gilera Runner SP 50
Kör3: Vespa LX50



« Svara #2 skrivet: 2017-03-15, 21:30:24 »

Tjo.

Tack för svar!

Var kanske lite otydlig i mina frågor, sorry...

Att det går bra att parkera i målad ruta, tänkt för bil, mot betalning råder det ju ingen tvekan om och så har det ju varit sedan en längre tid. Min fråga rör ju då snarare vad som gäller kring boendeparkering för MC, och specifikt, om det går att få för trehjulingar och om man med ett sådant fortfarande får parkera på gator utan målade rutor som är tillgängliga för boendeparkering/parkeringsavgift, eller inte?
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2017-03-16, 19:16:27 »

Tja!

Kanske det här gäller?
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Infrastruktur/MC-parkering/

Annars är det väl fastighetsägaren som bestämmer kan jag tänka mig.
Knepigt om man har nästet i en innerstad kanske och måste parkera ute på en trafikerad gata.

När det gäller SMC ovan länk, så är det ibland enligt min uppfattning gänget för inbördes beundran.
Jag tar risken att skriva det. Jag diskuterade med en MC snubbe en gång som höll
på att kvävas av skratt när han fick se min fuoco.

Man kan köra den på B-kort försökte jag komma med.
Då fick han ett utbrott av vrålgarv och stönade fram att A kort är ett måste, det har väl alla.
Det smög fram att hjälten tog körkort 1974 och fick A-lappen på köpet.
Han snackade vitt och brett att här i Sverige är det vi på SMC som bestämmer!
Så snackar vi inte mer om det.
Han tog upp parkeringen av MC i Stockholm.
Han menade på att "Deras" rutor som dom hade lyckats pressa fram ur kommunen
skull ta mig f.. inte användas av vare sig trehjuliga scotrar eller mopedbilar.

Den räknas som tung MC pep jag.
Det där är ingen MC! kontrade heron.
Det där är något invalidtskit.

Mitt förtroende för SMC låg nu på botten och har inte kommit så värst mycket
närmare ytan.

Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
mixen
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 1394

Kör: honda sh 350 2021
Kör2: KTM690 SMC 2021
Hemort: dalarna



« Svara #4 skrivet: 2017-03-17, 01:09:01 »

@kjelle...
du måste ha råkat ut för en riktigt usel representant för mc kollektivet.....
jag har ju tänkt gå över till trehjuling vid sisådär 75års ålder......fim gubbarna är ju
överens om att man behöver ett tredje hjul på mc n efter denna ålder Wink
mixen
Loggat

man får inget gratis allt kostar på ena eller andra sättet .........
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #5 skrivet: 2017-03-17, 12:24:53 »

Tragiskt med vissa trångsynta individer/invalido...

Sällskapsresan invalido



Tja!

Kanske det här gäller?
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Infrastruktur/MC-parkering/

Annars är det väl fastighetsägaren som bestämmer kan jag tänka mig.
Knepigt om man har nästet i en innerstad kanske och måste parkera ute på en trafikerad gata.

När det gäller SMC ovan länk, så är det ibland enligt min uppfattning gänget för inbördes beundran.
Jag tar risken att skriva det. Jag diskuterade med en MC snubbe en gång som höll
på att kvävas av skratt när han fick se min fuoco.

Man kan köra den på B-kort försökte jag komma med.
Då fick han ett utbrott av vrålgarv och stönade fram att A kort är ett måste, det har väl alla.
Det smög fram att hjälten tog körkort 1974 och fick A-lappen på köpet.
Han snackade vitt och brett att här i Sverige är det vi på SMC som bestämmer!
Så snackar vi inte mer om det.
Han tog upp parkeringen av MC i Stockholm.
Han menade på att "Deras" rutor som dom hade lyckats pressa fram ur kommunen
skull ta mig f.. inte användas av vare sig trehjuliga scotrar eller mopedbilar.

Den räknas som tung MC pep jag.
Det där är ingen MC! kontrade heron.
Det där är något invalidtskit.

Mitt förtroende för SMC låg nu på botten och har inte kommit så värst mycket
närmare ytan.

Kjelle


- Rogga 
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2017-03-17, 19:16:00 »

@kjelle...
du måste ha råkat ut för en riktigt usel representant för mc kollektivet.....
jag har ju tänkt gå över till trehjuling vid sisådär 75års ålder......fim gubbarna är ju
överens om att man behöver ett tredje hjul på mc n efter denna ålder Wink
mixen


mixen, det var en otrevlig typ!
Han satt hos min brorsa och glappade med sin stora HD käft.

Sådant sätter sina spår.
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
kalle.mp500
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 2
Antal inlägg: 19

Kör: mp3 Blå

« Svara #7 skrivet: 2017-03-18, 15:45:57 »

Hej alla

Bor i Enskede och har fått mp3:an registrerad för boendeparkering mc . Skall betala  halv avgift jämfört med bil. Alltså 250kr i månaden eller 5/tim .  Laddat ner betala p app i mobilen . Dock strular betalning per timme . Och just nu krigar jag med telefonsamtal och mejl för att få svar på om jag kan bli lappad trots att betalningen inte fungerar riktigt ännu . Man är ju inte förvånad då dom 'bara' har haft ett drygt halvår på sig  att fixa detta . Men dygn , vecka eller månadsbetalning fungerar utmärkt. Bilen har jag mot faktura en gång i månaden som vanligt . Av någon anledning som ingen kan svara på får man bara ha ett fordon mot faktura. Så som vanligt har myndigheter lätt att bestämma åt oss men sen går det pipan i vanlig ordning då den ena inte vet vad den andra gör. Vattentäta skott mellan alla som har hand om frågan känns det som .

Vänliga
Kalle
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2017-03-19, 11:49:35 »

Deppigt Kalle!  Sad

Alltid något j%¤#@ strul pottytrain5

Rävsaxen har slagit igen för dig och potentaterna vänder papper.  stop

Tråkigt värre. Det är bara hoppas att det fixar sig 

Du kan väl skriva av dig ibland så vi får veta hur det går.  BangHead


Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Leffe
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 2
Antal inlägg: 11

Kör: MP3 500 LT Sport

« Svara #9 skrivet: 2017-03-19, 14:08:31 »

Hej alla

Bor i Enskede och har fått mp3:an registrerad för boendeparkering mc . Skall betala  halv avgift jämfört med bil. Alltså 250kr i månaden eller 5/tim .  Laddat ner betala p app i mobilen . Dock strular betalning per timme . Och just nu krigar jag med telefonsamtal och mejl för att få svar på om jag kan bli lappad trots att betalningen inte fungerar riktigt ännu . Man är ju inte förvånad då dom 'bara' har haft ett drygt halvår på sig  att fixa detta . Men dygn , vecka eller månadsbetalning fungerar utmärkt. Bilen har jag mot faktura en gång i månaden som vanligt . Av någon anledning som ingen kan svara på får man bara ha ett fordon mot faktura. Så som vanligt har myndigheter lätt att bestämma åt oss men sen går det pipan i vanlig ordning då den ena inte vet vad den andra gör. Vattentäta skott mellan alla som har hand om frågan känns det som .

Vänliga
Kalle

 "appen" kanske väntar på omskyltningen  Smiley

Jag fick plats i garage 625kr (boende p-avg birkastan 550kr) det är värt 125kr xtra  Smiley
« Senast ändrad: 2017-03-19, 14:14:20 av Leffe » Loggat
kalle.mp500
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 2
Antal inlägg: 19

Kör: mp3 Blå

« Svara #10 skrivet: 2017-03-21, 18:34:16 »

Hej på er alla

Nu kommer det en fortsättning om parkeringsstrulet .  Har väntat med spänning på svar angående betala p appen som inte fungerar och idag damp det ner . Ärendet är överklagat vilket ? framgår ej av mejlet så skickat ett syrligt mejl till . Nu till det märkliga mitt boendeparkerings tillstånd som jag betalt för och fått papper i brevlådan på ( jo brevlådor existerar för mer än reklam) är indraget från månadsskiftet . Varför vet jag ej . Tydligen så har någon/några fått för sig att våra 3-hjulingar har samma bred och längd som en jumbojet. Alltså är det oklart om man ska betala i väntan på någon knasigt beslut eller om jag skall låtsas att jag kör bil och betala full avgift. Men det klarnar nog snart , väntar med spänning på första p-bot. Så ni som bor runt Stockholm hur ni än gör är det säkert galet.
Men har någon annan hört eller vet mer i frågan skulle det vara bra och dela med sig till oss andra förvirrade. Sen något helt annat. I morse var det spännande att ta sig in till byn halt så det räckte i snöyran. Regn på visiret inga problem men snö den stannar kvar så sakta mak med visir fullt öppet var medicinen för att lyckas. Kände mig ensam ingen mer 2 eller 3 hjuling i sikte . Fortsättning följer i p frågan då inget är det minsta klart ännu. Ha de gott .

Ha de
Kalle

Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2017-03-21, 19:39:52 »

Kalle!

Låter tungt!

En annan som bor i skogen kan nog inte fatta hur stort problemet är. icon_clown

Kan det vara så att tant Apelqvist anser att du har ställt en Dodge Brougham utan för porten?
Att Tant Apelqvist har flaskbottnar till glasögon?

Du får göra något radikalt.
Vad det nu skulle vara. Det räcker väl inte med en hemörd skylt med texten "Knallert" hängd på styret.

Du får höra av dig om fortsättningen.
Det här är bättre än Beck!
Mer spännande så att säga.

Men det är väl ingen som har öppnat limpsaxen och sagt till dig på skarpen?
Din j@#%/ här får du inte parkera! Eller något liknande?

Om så är fallet så är det ännu tyngre!

Du kan ju inte halta varje gång du skall gränsla moppen.
Svårt!

Jag tror att du löser det.

Vi kan kanske inte hjälpa dig men du har säkerligen ett stort stöd från oss alla.

Nu får jag hänga kvar och vänta in fortsättningen!

Lycka till så gott det går!

/Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #12 skrivet: 2017-03-21, 20:16:55 »

Kalle det låter som du råkat ut för Jante som vill bara jävlas med en för att hen kan - surt, jag hoppas du orkar driva fallet vidare. Med någon vettig kan man kanske argumentera att MP3:an är som bredast vid styret precis som en 2-hjuling... May the force be with you!

... eller så tar du loss ett av framhjulen när du parkar ...


* a.JPG (84.56 KB, 997x662 - visat 856 gånger.)
Loggat



Motorburen Ungdom
kalle.mp500
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 2
Antal inlägg: 19

Kör: mp3 Blå

« Svara #13 skrivet: 2017-03-21, 20:40:50 »

God kväll

Tankeläsare där. Tog upp just detta att grannens HD både är bredare och fetare åt alla håll. Men fan  vet om det går in i huvudet på dom.
Har nu mejlat igen då jag vill ha tillbaka avgiften jag fick betala för det indragna tillståndet . Men även där blir det marigt då dom nog inte vet hur det går till om stålar skall ut från kontot till privatperson. Men man får inte ge upp. Dock har jag fått en törn till eftersom jag har upptäckt att jag nästan bor granne med en viss Daniel Hellden bara två stenkast bort. Känn på den. Känns som det räcker med otur idag.
Men nya dagar nya mejl till trafikkontoret så kanske det blir en aning ljusare.

Ha de
Kalle
Loggat
kalle.mp500
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 2
Antal inlägg: 19

Kör: mp3 Blå

« Svara #14 skrivet: 2017-03-21, 20:48:19 »

Kalle här igen

Kom på en liten sak.  Mina problem måste ju minimala jämfört med dom stackarna som har köpt dom där plagiaten fast med 4 hjul.
Nu blev jag glad igen

//Kalle
Loggat
Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.161 sekunder med 22 databasfrågor.