Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-16, 06:48:11
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrig Motor
| |-+  Motor allmänt
| | |-+  Fordonsskatten för mc höjs
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Fordonsskatten för mc höjs  (läst 4834 gånger)
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« skrivet: 2017-03-31, 10:37:22 »

Jag tycker det är sanslöst. Blir ju dyrt om man har flera hojar.

http://www.expressen.se/motor/bilnyheter/skatt-pa-mc-ska-fordubblas/

Vad tycker ni?
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2017-04-02, 14:06:41 »

Jag tycker det är sanslöst. Blir ju dyrt om man har flera hojar.

http://www.expressen.se/motor/bilnyheter/skatt-pa-mc-ska-fordubblas/

Vad tycker ni?
good post
Ja det är förjäkligt helt enkelt, numera så verkar höjningar i paritet med inflation eller strax däröver inte längre existera i dessa pengarslukandes politikers vokabulär.

Nu tar man ofta i från tårna och klämmer i med fördubblingar och mera, personligen väldigt less på deras extremt dåliga hantering av våra skattemedel till att börja med. Listan på superdåliga affärer (om man ens kan kalla dessa affärer) som de genomför gång efter annan borde i många fall drivas som en rättssak.

Jag tar och klipper in eländet från din länk erkagn i en quote nedan,


Skatt på mc ska fördubblas,

http://www.expressen.se/motor/bilnyheter/skatt-pa-mc-ska-fordubblas/
Citat

Skatt på mc ska fördubblas
Publicerad 30 mar 2017 10.59


Regeringen föreslår att fordonsskatten på mc ska fördubblas. I ett andra steg vill man lägga till koldioxidbaserad skatt. I praktiken kan skattehöjningen bli omkring 400 procent för många motorcyklister.
Foto: ALESSIO BARBANTI


Nästa år kan skatten på motorcyklar fördubblas. Regeringen föreslår också att man på sikt ska införa en koldioxidbaserad skatt på mc. SMC, Sveriges Motorcyklister, kallar förslaget för en ”kalldusch”.

I regeringens omdiskuterade förslag för ny bilskatt ingår även ett avsnitt om motorcyklar. Regeringen föreslår en fördubbling av fordonsskatten – från dagens 180 kronor till 360 kronor. Grundavgiften blir alltså den samma som för bilar och lätta lastbilar. Intresseorganisationen SMC, Sveriges Motorcyklister rasar mot förslaget – en ”kalldusch”.
” SMC vidhåller att förslaget är orättvist eftersom man bara inför negativa delar för mc utan att ta hänsyn till motorcyklarnas positiva egenskaper utan någon som helst förklaring till varför en tvåhjulig motorcykel som väger 200 kilo jämställs med bilar och lastbilar som väger upp till 3,5 ton i grundavgift.”

Koldioxidbaserat skattetillägg

Enligt förslaget vill man inte bara höja grundbeloppet, utan på sikt även införa en koldioxidbaserad skatt för motorcyklar. Skatten föreslås bli 11 kronor per gram koldioxid som överstiger 95 gram per körd kilometer. Den koldioxidbaserade delen av skatten ska bara gälla för nya motorcyklar som registrerats för första gången 2018 eller senare.
Regeringen vill införa den koldioxidbaserade skatten, men det är oklart när det blir av. Anledningen är att det inte finns tillräckligt stort underlag för koldioxidutsläpp från motorcyklar.

För motorcyklister i Stockholm blir den nya skatten ytterligare en pålaga utöver att man nu inför avgifter på mc-parkeringar.

Citat
För många motorcyklister blir den nya skatten i praktiken flera hundra procent högre än i dag om den koldioxidbaserade delen införs:

En Honda CBR1000RR på nära 200 hästkrafter släpper ut 132 gram koldioxid per kilometer. Enligt förslaget skulle då skatten bli 380 kronor+koldioxidskatt: 787 kronor.

Yamaha MT-09 är en av Sveriges mest sålda motorcyklar. Motorn på 847 cc är på 115 hästkrafter och släpper ut 127 g CO2 per kilometer: Skatten blir 380 kronor + koldioxidskatt: 732 kronor. Det motsvarar en höjning på omkring 400 procent jämfört med i dag.


Av Alexander Olwan
alexander.olwan@expressen.se


Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« Svara #2 skrivet: 2017-04-07, 08:40:47 »

Tycker det är för djäkligt de ska höja för mc. Många av oss har ju flera hojar dessutom. Fast samtidigt tycker jag mc-/scootertillverkarna borde jobba för att sänka förbrukningen. Min bil en Seat mii (samma som VW Up) drar ungefär samma som min HD i landsvägsfart. Och min lilla Honda Lead drar mellan 0,4 och 0,45 och det är egentligen på tok för mycket för en liten 100-kubikare.
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.14 sekunder med 22 databasfrågor.