Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-20, 15:58:26
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  VILKEN SCOOTER SKA MAN KÖPA
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: VILKEN SCOOTER SKA MAN KÖPA  (läst 16978 gånger)
scootermannen
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 1

« skrivet: 2017-02-17, 20:16:00 »

Hej jag funderar på att köpa en scooter till våren på minst 250cc  (haft en på 150 cc och den var lite klen) 
Hade vart tacksam för lite synpunkter och info vilken man ska välja? Jag ska ha den till och från jobbet men skulle även vilja köra lite längre turer ibland. Har ju en budget med på max 25 000kr
Vill gärna ha nån som ger lite skydd mot väder och vind med ruta och så  ingen liten vespa då.

Har kollat på en kymco xiting 250 och 500och  burgman 400 och nån mer   kymco får man ju nyare scooter för pengarna eller är det alltid bäst att köpa japanskt?  osäker på kvalitén hos andra länder så hmmm  men jag kanske är nojjig bara

Tacksam för svar....
Loggat
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen

« Svara #1 skrivet: 2017-02-17, 22:47:26 »

Mest kvalitet och effekt för pengarna = Honda FJS 600 / Silverwing tycker i alla fall jag. Beslut lätt att fatta för jag älskar sushi.....

Mieri
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
mieri

Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen

« Svara #2 skrivet: 2017-02-17, 22:48:37 »

Strax kommer spagettiälskarna försvara sina favvisar.
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #3 skrivet: 2017-02-18, 11:25:52 »

Nejdå, tycker om spaghetti i och för sig men den Silverwing som mieri köpt för fem-sex år sen var en riktigt fin maskin för inte alltför mycket pengar. Så tummen upp för silverfisken!
Loggat

Motorburen Ungdom
mixen

Antal inlägg: 1394

Kör: honda sh 350 2021
Kör2: KTM690 SMC 2021
Hemort: dalarna

« Svara #4 skrivet: 2017-02-18, 11:31:34 »

det enda jag kan komma med är ju kymco xiting 500 Smiley
det vart flera tusen mil på den o den fungerade väldigt bra måste jag säga ...
den vart hårt piskad imellanåt Wink....
nackdelen var fjädringen vilken inte gillade gupp o gropar....
kymco har bra ryckte ....den är tillverkad i taiwan o ska inte jämnföras med fastlands kinas maskiner....
taiwan har en till tillverkare.... som heter sym.....har ingen egen erfarenhet av dom....men som konnkurenter
så borde de vara ett alternativ  ev.....
tyvärr så är hondas sh 300 dyr både som ny o beg.....men bland de bästa...
det finns fynd av gamla japanare som inte gått så långt men kan vara svårt o hitta.....
lycka till med letandet......o återkom till forumet o tala om hur det gick.....mvh...mixen
Loggat

man får inget gratis allt kostar på ena eller andra sättet .........
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2017-02-18, 13:09:42 »

@scootermannen,
Hej och Välkommen till forumet! 

---

@mieri,
Ja talar vi pasta så blir nog en gorgonzola dito segraren Smiley

--

@scootermannen,
Några tips i allmänhet.

Googla "modell" och "problem" för den tilltänkta kandidaten, sedan kan det vara så att om man senare vill komplettera med en box eller något så kan det vara knepigt att få tag på fäste osv. även relativt nya och kända modeller kan vara knepiga.

Vad finns det för servicemöjligheter där du bor, och vad servar dom kan också vara nog så viktigt om oturen är framme, kanske t.o.m. ringa och höra med den där nära verkstaden vad dom kan fixa för något om man inte bor i storstad.

mixens kymco xiting 500 har rullat mycket och finns en och annan tråd om detta på forumet.

Många av de större märkena har märkesspecifika användare/supporter forum där man ofta kan hitta mer detalj info. på en specifik modell, så att lägga tid på grundforskning är inte dumt spenderad tid.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
peribunkan
Gäst
« Svara #6 skrivet: 2017-02-20, 14:07:38 »

Hej!
Ny här och har exakt samma tankar inför köp i vår. Även jag har runt 25´i budget och vill hitta nåt som är stabilt, inte betraktas som en moped av bilister. Den ska fungera i stan, men inte vara ett hinder för långtur. Jag vill kunna skjutsa min dotter bekvämt.
Har mina ögon på en piaggio x9 500, Kymco, exciting 500 samt en yamaha xmax 250. Alla kostar ungefär lika mycket, ungefär samma miltal.
Följer denna tråd med spänning.

Allt gott
Per
Loggat
Rogga

Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland

Ha det gött

« Svara #7 skrivet: 2017-02-20, 15:06:24 »

Hej peribunkan  och   till forumet.

Vad du än väljer, så kör vi mitt i vägremsan om du väljer scooter över 50 cc. Och därunder så kör du som tvåtrampade cyklar vid sidan om vägen.

Svårare än så är det inte när det gäller trafiken..

Hade sen jag valmöjligheterna att välja mellan 250cc och 500cc för samma peng, så är det lätt. (tycker inte jag behöver förklara det.)

Men väl ditt val av cykel..Hur som helst så lycka till..

- Rogga  
« Senast ändrad: 2017-02-20, 15:16:43 av Rogga » Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
peribunkan
Gäst
« Svara #8 skrivet: 2017-02-20, 16:27:22 »

Tack för insläpp. Hur tänker ni kvalitet mellan de tre? Och hur ser ni på skillnaden mellan kymco och piaggio? Finns även erfarenhet av skillnad i försäkring mellan 250 och 500 cc?
Loggat
Rogga

Ha det gött

« Svara #9 skrivet: 2017-02-20, 16:50:56 »

Tjaaa..

Det är ju du som ska köpa cykel, så lite tid och energi får du allt lägga ner själv efter eget intresse. Jag har varken tid, lust eller ork att lägga upp jämförelsen mellan tre olika scootrar.

Men har du tur så kanske det finns nån vänlig själ som orkar, det som du normalt gör själv.

- Rogga 
Loggat

peribunkan
Gäst
« Svara #10 skrivet: 2017-02-20, 17:21:55 »

Tänkte mest på om det fanns någon med egna erfarenheter av de olika modellerna.

Gör annars jobbet, läser tester, kollar youtube.

Ha en fin dag
Per
Loggat
mixen

Antal inlägg: 1394

Kör: honda sh 350 2021
Kör2: KTM690 SMC 2021
Hemort: dalarna

« Svara #11 skrivet: 2017-02-20, 18:00:00 »

en sak kan då jag bistå med .....du kommer att betraktas som en moped jämnt när du åker scooter.....
nyfikna bilister som ska om till vilket pris som helst för o se hur trimmad mopeden är.........
det var stor skillnad när man åkte ktm supermotad ....då höll sig bilisterna i skinnet.....
mixen
Loggat

man får inget gratis allt kostar på ena eller andra sättet .........
Semester Stallone

Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo

« Svara #12 skrivet: 2017-02-20, 21:35:08 »

Exakt, Mixen! På skoter är du längst ner i trafikens hackordning. Även om du kör värsta och fetaste tv-soffan är du i bilistens ögon en moppe, och antingen - som med ett magiskt trix - fullkomligt osynlig, eller så upptäcker man dig och ska just därför till varje pris vara före dig. För, som alla vet – i tillvaron med Crash Tested Dummies står du längst ner, eftersom du är oskyddad. Och därför upphör också i värsta fall alla vanliga trafikregler att gälla: lämna företräde, högerregler, stopplikt, omdöme, hyfs och normal respekt.

Sedan kan jag väl tillägga att allt inte alltid fungerar som man vill tro att det ska fungera. Väderskyddat? Kan vara. Vindskyddat? Mjae. Det kan blåsa långt, långt mer bakom vindrutan på exempelvis en Yamaha XMAX än vad det gör på en Vespa 300 GTS som saknar ruta. Turbulensen bakom de allra flesta rutor är inte att leka med. I värsta fall kan det även leda till extrem sidvindskänslighet, vilket är allt annat än njutbart…

Loggat
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2017-02-21, 10:06:19 »

Hej peribunkan  och Välkommen som redan sagts!

---

Finns ganska mycket skrivet om X-Max vet jag i alla fall, kolla den här tråden,
http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1005.0.html

Och om Honda SH i diverse trådar.

-Tomas

Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Rogga

Ha det gött

« Svara #14 skrivet: 2017-02-21, 13:51:45 »

tjabaa Smiley

Jag vet inte om jag håller med dom förra scooteristerna när det gäller respekt i trafiken kontra om man åker trimmad moppe eller inte, Jag håller med dom till viss del. Men jag i dagsläget åker på tre hjul så det kanske ger ett annat intryck. För det är inget som jag har upplevt. Wink

- Rogga 

Vilket som, kör med respekt och tolka alla andra i trafiken som dom fått sitt kort idag.

Loggat

Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.094 sekunder med 22 databasfrågor.