Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-19, 03:13:18
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooterturer
| |-+  Utflyktstips/Rutttips/Resetips/Reseskildringar
| | |-+  Årets första tur
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: Årets första tur  (läst 15655 gånger)
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« skrivet: 2017-01-10, 14:20:15 »

Idag blev det några mil trots 6 m/s och knappa 2 grader i luften, men trots det en trevlig tur. Jag tänkte passa på idag o lufta cykeln lite eftersom det förmodligen kommer in en mindre snö/regnstorm i morgon. Och nästa veckans väder ser det ut som det kommer att vara minusgrader hela veckan.

Men som vi alla vet när det gäller väderleksprognoser så är dom svåra att förutspå.      icon_sunny

- Rogga 

Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2017-01-11, 20:04:27 »

Idag blev det några mil trots 6 m/s och knappa 2 grader i luften, men trots det en trevlig tur. Jag tänkte passa på idag o lufta cykeln lite eftersom det förmodligen kommer in en mindre snö/regnstorm i morgon. Och nästa veckans väder ser det ut som det kommer att vara minusgrader hela veckan.

Men som vi alla vet när det gäller väderleksprognoser så är dom svåra att förutspå.      icon_sunny

- Rogga 


Håller med om prognoserna, bara en känsla men tycker dom är betydligt sämre nu än för några år sedan.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #2 skrivet: 2017-01-12, 12:35:51 »

- Tomas.
Du tror inte att väderleksprognoserna har blivit sämre pga av att vi själva har blivit äldre och följer prognoserna och nyheterna på en helt annan nivå, än för några år sedan.

Åren går fort och går jag till mig själv ibland så blir några år helt plötsligt 10-15 år. Men vad vet jag, du kanske har rätt. icon_sunny

-Rogga 
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2017-01-12, 13:58:09 »

......Men vad vet jag, du kanske har rätt. icon_sunny

-Rogga 
Eller du, köper din analys Smiley


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #4 skrivet: 2017-01-13, 13:46:47 »

Idag blev det årets andra tur och färden gick mot trafikverkets förarprovskonter. Var ju tvungen att ta ett nytt foto för förnyelse av körkortet och det gick hur smidigt som helst. Smiley

Vädret kunde inte ha varit mycket bättre med tanke på årstiden. Växlande molningt/soligt med en vind på ca 5 m/s och en temp på 3+grader. Väglaget var torrt och fint med några få undantag. Och tilläggas kan att jag har aldrig kört i januari månad förut. Cheesy

Kör med respekt och försiktighet där ute.

- Rogga  

 
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #5 skrivet: 2017-01-13, 18:43:06 »

Kul å höra att du är ute och kör och trivs Rogga, här är det fortfarande rätt så halt så jag har inte kört nåt sen slutet av december... Men vad jag längtar! Är riktigt sugen på en lite längre runda!

Apropå körkortet, man tar alltså bild på plats numera, som när man ska få nytt pass? Bra att veta då jag behöver nytt kort om ett tag...
Loggat



Motorburen Ungdom
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #6 skrivet: 2017-01-30, 15:22:57 »

 

Förstår inte varför folk inte är ute och åker denna årstid, speciellt upp till Mellansverige. Kanske är det så att folk inte orkar tvätta utan tar bilen istället, (Den ska ju också tvättas.) nu har ju jag inte någon bil så det är säkert lätt för mig att säga.. Ut och åk..

Vi scooterfolk åker ju inte på något som är chromat, så jag förstår inte varför vi eller ni inte åker mer. Idag här i Linköping så skiner solen och det är 5+ grader ute.

Vare sig ni som jag åker scooter eller bil, ha respekt för underlag och andra trafikanter.

- Rogga 

Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #7 skrivet: 2017-01-30, 18:36:15 »

Jadu Rogga, jag har också varit ute och dundrat idag och gissa hur många andra två/trehjulingar jag träffat på? Inga, noll, zip, nada... Och idag var det inte ens någon fråga om att bli smutsig (ok, lite damm blev det på hojen men den ser fortfarande nytvättad ut) - det var snustorrt på vägarna.

Men jag antar att folk har andra aktiviteter nu, själv kör jag bil en hel del under vintern (sportig körning på snöbelagda småvägar genom Uppland och Roslagen) och möter många likasinnade (Impreza/EVO-ägare för det mesta)... Sen kan man ju inte riktigt dra på med MC:n på samma sätt som under de varma månaderna p.g.a. all grus, kall asfalt, isfläckar med mera men även bristande skydd från kyla på de flesta icke-scooters.

En bild på en ganska tom parkeringsgarage i Barkarby, spenderade ett tag där idag och sicksackade mig fram och tillbaka - perfekt träning i väntan på våren!


* 1.jpg (79.81 KB, 850x628 - visat 623 gånger.)
Loggat



Motorburen Ungdom
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #8 skrivet: 2017-02-02, 13:30:13 »

 walk Idag var det återigen en härlig tripp på cykeln. Lite småblåsigt och en temp på ca 1+ grad men hyfsat torrt och fint på vägarna. Det är ju inte så att man åker en 10-15 mil, men det blev ca 3-4 mil idag. Och det räcker för min del en dag som denna.  Smiley

Det är ändå skönt att dra runt oljan och hålla batteriet i bra skick, samt lite frisk luft och frihetskänslan gör sig påmind oavsett väder, bara det är någorlunda körbart.  Wink

Jadu Rogga, jag har också varit ute och dundrat idag och gissa hur många andra två/trehjulingar jag träffat på? Inga, noll, zip, nada... Och idag var det inte ens någon fråga om att bli smutsig (ok, lite damm blev det på hojen men den ser fortfarande nytvättad ut) - det var snustorrt på vägarna.

Men det är som du säger Yoss, det är väldigt tomt på cyklar. Dock så hade jag glädjen att möta en fyrhjulig quad av något slag. Så det var väl ännu en själ som ville hålla olja och batteri i bra skick. Cheesy

- Rogga 
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #9 skrivet: 2017-02-09, 12:42:44 »

Hej alla ni som fortfarande suktar efter våren.  sunny

Idag blev det en tur men inte en nöjestur utan en sväng till en skola, där jag tänkt att plugga 1 år framåt med start 29 mars.  Men hur som helst, ganska kallt idag men inte olidligt. -2 grader på skalan och mulet, men torrt och rent på vägarna, och väldigt bra underlag utan att behöva tänka på våt vägbana eller isfläckar.

Det var återigen skönt att dra runt oljan och hålla batteriet i trim.

"Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder och underlag".  Grin

- Rogga 

Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #10 skrivet: 2017-02-09, 13:17:52 »

Good work Rogga Smiley)
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #11 skrivet: 2017-02-09, 14:57:36 »

Tack Mieri Smiley

- Rogga  
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #12 skrivet: 2017-02-11, 13:53:31 »

Hej alla glada själar Wink

Idag blev det en lite shoppingrunda på cykeln och ca 3 mil på vägen. Vädret för årstiden kan jag inte klaga på -2 grader och bra underlag.

Det är lika tomt på cyklar ute som aktivitet här på forumet, men båda alternativen har ju sin förklaring Wink.

Alla kan ju inte vara lika galna som jag (Skämt åsido).

Hur som helst som jag redan har skrivit så är det alltid skönt och komma ut en sväng även om den inte blir så lång. Och min motorolja och batteriet mår bra av det.

Ha det bra så länge, och alla ni som trotsar vädret liksom jag. Ett ord på "vägen".
Kör med respekt efter kyla och underlag.

- Rogga 
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #13 skrivet: 2017-02-11, 15:12:47 »

Kämpa på Rogga, jag är lite avis eftersom det är 5-10 cm snö här sen förra veckan så jag får vänta ett tag innan jag kan ge mig ut på vägen med 3-hjulingen igen...
Så länge litar jag på att du håller ställningarna och visar vad riktiga scooteristi går för!

 
Loggat



Motorburen Ungdom
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #14 skrivet: 2017-02-11, 16:08:59 »

Tack Yoss  Smiley

Alltid trevligt med likasinnade människor  Grin

- Rogga 
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 1.072 sekunder med 22 databasfrågor.