...Har börjat snegla lite på Honda SH150 lite. Verkar vsra en fin maskin men dubbelt så dyr som Kymcon.
Undrar om det är värt det?
Hej,
Inte helt rättvist att ställa Kymcon mot en av toppmaskinerna i 150-klassen, kanske?
Men, om man letar så går det faktiskt att finna fel även på Honda sh150i. De två, utan tvekan, allvarligaste: Serviceintervallerna och effektuttaget.
Serviceintervaller (om nu inte Honda tagit sitt förnuft till fånga på senare modeller?) var 300:e mil är rena skämtet. Det här är en maskin som kraftigt signalerar att den skulle kunna rulla några varv runt månen, helt utan service, dessutom. Inte nog med det: Man skulle lätt kunnat förlänga den 5-åriga vagnskadegarantin till 10 eller 15 år. Så skottsäker är den. Honda torde fått tokspel och utrustade sig med såväl livrem som hängsle här. Mycket märkligt.
Effektuttaget är mycket blygsamt i förhållande till bromsar, chassie, osv. Min gav 15,8 Hk (som Honda sedermera 2013 sänkte ytterligare till 14,9 Hk). Det är i o f s vare sig uppseendeväckande högt eller lågt. Men för en skoter med en mc:s köregenskaper och som är så dimensionerad att den bara skriker efter mer effekt blev det åtminstone för mig tillslut direkt irriterande…
.
Sedan kan jag väl tipsa om att det kommer en ny sh150i till 2017 som då klarar de skärpta emissionskraven i Euro4 som träder i kraft vid årsskiftet. Vilket torde betyda att värdet på handlarnas äldre osålda maskiner rimligtvis kommer störtdyka. Ja, det kan rent av bli så illa att de äldre Euro3-modellerna blir i det närmaste helt osäljbara om de inte registrerats in hos transsportstyrelsen senast den 31/12 2016. Många nya riggade fällor att se upp med alltså för den som är ute efter att köpa ny cykel under 2017…