Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-09-09, 09:56:21
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooterturer
| |-+  Utflyktstips/Rutttips/Resetips/Reseskildringar
| | |-+  Ännu en norgehistoria... (a.k.a. Nordkap t.o.r.)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 2 [3] Skriv ut
Författare Ämne: Ännu en norgehistoria... (a.k.a. Nordkap t.o.r.)  (läst 29830 gånger)
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #30 skrivet: 2016-10-07, 22:05:09 »

Javisst, tack själv! Och klart du ska åka norrut mieri, kanske till och med på elcykel? Ta med ett extrabatteri och så laddar du upp dem över natten...  

Loggat

Motorburen Ungdom
Yoss

« Svara #31 skrivet: 2016-10-07, 22:06:24 »

Jaha, då var det dags att köra vidare med resereportagen, jag kan börja med en till bild på det vanligaste djuret man fick se utmed vägen. Som tur är så håller de sig för det mesta ut i kanten av vägen och det räcker att sakta ner lite när man ska passera dem. Bara en gång råkar vi ut för en riktig tjurig ren som parkerade mitt på vägen och vägrade flytta på sig tills jag till slut stressar bort den med hjälp av tutan (hjälpte inte att "dutta" utan det krävdes en 20 sekunder lång ljudorgie innan den flyttade på sig i lugnaste lugna tempot)...

Ett litet fiskesamhälle strax utanför Tromsö med en långgrund vik åt ena hållet:

Och så öppet hav med utsikt mot Jan Mayen land (ca 950 km längre bort Cheesy) åt andra hållet:

Det var inte bara havstema som gällde, så fort man körde längre inåt landet så var det forsar till höger och vänster. Tyvärr även en hel del mygg...

Loggat

Motorburen Ungdom
Yoss

« Svara #32 skrivet: 2016-10-07, 22:07:25 »

Ett annat djur som vi hittade utmed vägen, den stegrande hästen kändes lite malplacerad här uppe:

Vi övernattade i Tromsö och Alta på väg till nordligaste delen av landet. Tyvärr är städerna inte alls lika spännande som naturen här uppe. Tromsö hade nog den dyraste parkeringen jag träffat på i hela mitt liv, ca 500 norska kronor blev det för 48 timmars parkering i innerstan. Som tur var så hade Burger King kampanj på Crispy Chicken-burgare så man sparade några kronor på maten... Cheesy I Alta var Tirpitzmuseet värt ett besök, mycket historia kring det tyska slagskeppets placering i Kåfjorden, hur det påverkade krigsföringen i hela norra Europa och hur det till slut skadades i ett räd med brittiska miniubotar (för att senare helt förstöras i närheten av Tromsö).

Sista etappen mot Nordkap, från Alta och utmed E6 och E69 blev den mest minnesvärda delen av hela resan. Strålande sol och NÄSTAN medelhavsvärme (en bit över 20 grader) samt den fantastiska vägen över Stokkedalshöglandet samt utmed Porsangerfjorden gjorde att vi alltid kommer att minnas denna resan. Solen var så intensiv och låg att den lyste upp innertaket i bilen och att solglasögon var ett måste även inomhus!  glasses1

Loggat

Motorburen Ungdom
Yoss

« Svara #33 skrivet: 2016-10-07, 22:08:03 »

Havet såg ut att vara helt klart badbart och det växte en hel del blåklockor utmed strandkanten:

När vi kom fram till Nordkapp (efter att ha checkat in på boendet i Honningsvåg) så hade klockan redan hunnit bli runt midnatt och en del moln hade samlats, men det var fortfarande ganska varmt (15-20 grader). Många av turisterna hade vinterjackor på sig men man kunde lugnt gå runt i en långärmad tröja...

Atlanten på vänstra sidan, Barents hav på högra sidan - och kav lugnt åt bägge hållen!

Loggat

Motorburen Ungdom
Yoss

« Svara #34 skrivet: 2016-10-07, 22:08:46 »

När man kollar på bilderna så är det svårt att tro att dessa vatten är några av de mest ökända vad gäller skeppsbrott - bara under andra världskriget sänktes dussintals med skepp i närheten av Nordkap. Allierades konvojer till Sovjet (Murmansk) var tvungna att passera mellan Nordkap och Svalbard, samtidigt som tyskarna övervakade dessa vatten med ubåtar och flyg (den som vi läsa mer kan googla på konvoj PQ17 eller Scharnhorst)...

Strax söder om Nordkap ligger Knivskjelludden, som är den egentliga nordligaste punkten av Europa - går att ta sig dit med cykel eller till fots men jag nöjde mig med att bara ta en bild på den...

Loggat

Motorburen Ungdom
Yoss

« Svara #35 skrivet: 2016-10-07, 22:09:29 »

Utsikten österut mot Murmansk:

206:an blickar över viken mellan Nordkap och Knivskjelludden:

Europas nordligaste parkeringsplats, mycket billigare att parka här än i Tromsö (eller på Arlanda för den delen)!  Cheesy

Loggat

Motorburen Ungdom
Yoss

« Svara #36 skrivet: 2016-10-07, 22:10:19 »

När vi lämnade Nordkap bakom oss så hade vi varit i Norge i tre veckor och tagit det riktigt lugnt utmed vägen. Det som återstod av resan var betydligt intensivare körmässigt - på fyra dagar körde vi från Nordkap till Stockholm med övernattning i norra Finland, Luleå och närheten av Härnösand. Vi körde ca 50 mil varje dag (200 mil totalt) dessa sista dagarna och det blev inte mycket bilder trots en hel del fina vyer utmed vägen...

Några fiskare vid Torneälven:

En till Micke:

Torneälven igen, lite forsar:

Loggat

Motorburen Ungdom
Yoss

« Svara #37 skrivet: 2016-10-07, 22:11:06 »

Cheesy

Framme efter en liten runda på knappt 600 mil och några tusen insekter. Trötta men glada, vi spräckte vår budget på 30000 kronor med några hundralappar. Boenden var B&B, stugor och hotell bokade genom booking.com och rbnb, ofta inklusive frukost. Vi hade en del mat med oss i bilen, annars åt vi ute eller utmed vägen... Så ingen budgetsemester men inga överdrivna excesser heller. Var det värt pengarna? Absolut! Och rekommenderas starkt!

Christin utvecklade tydligen smaken för nordeuropeiska insekter utmed vägen...  Cheesy

THE END!

wav
Loggat

Motorburen Ungdom
mieri

Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen

« Svara #38 skrivet: 2016-10-07, 22:13:35 »

Super !
Tack för traktorbilden. Dock har jag just nu ingen aning om fabrikat på den orangea delikatessen ?
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Yoss

« Svara #39 skrivet: 2016-10-07, 22:27:37 »

Inte jag heller, den var helt de-badgead och inkognito. Säkert en nyrenoverad slitvarg.

Och apropå delikatessen så tänkte jag på en godisbit när jag såg den...  Cool
Loggat

Motorburen Ungdom
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #40 skrivet: 2016-10-09, 14:38:01 »

@Yoss,
 thumbsup
Tack för reseskildringen och grymma bilder!

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
mixen

Antal inlägg: 1394

Kör: honda sh 350 2021
Kör2: KTM690 SMC 2021
Hemort: dalarna

« Svara #41 skrivet: 2016-10-10, 05:44:25 »

härliga bilder yoss......

min gissning på tracktorn  är farmall ...slogs ihop med IH senare......men man kan ha fel också... Cheesy
älgjakt om en timme nu Wink
mixen
Loggat

man får inget gratis allt kostar på ena eller andra sättet .........
Yoss

« Svara #42 skrivet: 2016-10-10, 19:46:33 »

Tackar Tomas och mixen! Känner redan för en till Norgeresa, finns så mycket att se och uppleva "över there" oavsett om man färdas på två, tre eller fyra hjul...

Mixen, good hunting! 
Loggat

Motorburen Ungdom
Sidor: 1 2 [3] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.063 sekunder med 21 databasfrågor.