Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-19, 06:16:19
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Meka/Tillbehör/Extrautrustning
| | |-+  Att låsa fast sin scooter.
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Att låsa fast sin scooter.  (läst 10099 gånger)
nestor
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 6


« skrivet: 2016-07-01, 12:46:44 »

Har haft några relativt dyra mountainbikes genom åren och lärt mig en del via den hårda vägen hur man försöker förhindra att de blir stulna. En vinkelslip finns inget lås som står emot men det väcker en hel del uppmärksamhet om man använder en dylik där folk vistas. Jag har sedan tidigare en riktigt grov låskedja över som är 120 cm lång och till denna använder jag ett Abloy 350 hänglås. Planerar att köpa en Honda SH300 och funderar över bästa sättet att förankra den med dessa låsanordningar. Finns det utrymme i ramkonstruktion att kunna dra runt kättingen eller blir det enklast att dra genom bakhjulets ekrar? Antagligen riskerar man väl då att liksom med en vanlig cykelstöld där tjuven tar med sig cykeln med bil men låter hjulet sitta kvar. Ser också att det finns spårsändare man kan köpa relativt billigt om en stöld inträffar. Någon här som vet vad som är bra och prisvärt i den kategorin?
Loggat
Håkan
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 21

Kör: Honda SH300 -12
Hemort: Stockholm

« Svara #1 skrivet: 2016-07-01, 15:55:20 »

Hej, det finns inget utrymme i ramen för förankring, men jag drar själv kättingen mellan ekrarna runt hjulet, och det har hittills funkat bra, ta i trä. Tror inte du behöver vara så orolig för att hjulet lossas, det är en helt annan sak att lossa ett bakhjul på en SH300 jfr med en cykel - det är ett litet projekt i sig som jag inte tror att någon tjuv har lust att försöka sig på. I stöldvärlden är det "minsta motståndets lag" som gäller, och har du scootern förankrad, kanske i kombination med ett skivbromslås och 2-vägs larm som jag har, ska du kunna klara dig bra!

Hade f.ö. tidigare en scooter med Abus skivbromslås med larm som man med vinkelslip vid upprepade tillfällen försökte ta sig igenom, men utan att lyckas..
Loggat
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 18
Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #2 skrivet: 2016-07-01, 16:50:42 »

Hej, Nestor!

Det finns några väldigt enkla knep du kan använda för att sålla bort åtminstone några tomtar. Har du den parkerad, särskilt utomhus - lägg alltid över ett hojkapell. Har du larm, skriv på kapellet att den är larmad. Faktiskt mäkta impopulärt bland buset. Och just Honda sh300 är ju en av få skotrar som har immobilizer, elektronisk startspärr (eller HISS som Honda kallar det) standardmonterat, fram t o m 2015, dvs. Den nya har däremot smart key. De flesta tjuvar har ingen som helst koll på det, utan tror att det bara är en helt vanlig Kinamoppe. Då kan man upplysa dem om att några överraskningar kan vänta dem då de börjar bryta upp tändningslåset. Jag plastade in en lapp och fäste på toppkåpan med texten: ”Denna mc har elektronisk startspärr och kan inte tjuvkopplas.”

GPS-trackers och olika sorters larm i all ära, men oftast får du ha pärlan i fred med även de allra enklaste av knep…


I allt övrigt håller jag med föregående talare.
Loggat
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #3 skrivet: 2016-07-01, 17:09:18 »

Hej Nestor och  till forumet

Jag håller med dom två föregående talarna. Även jag har en immobilizer, men å andra sidan så har jag en 2015 årsmodell.

Utöver vanliga klass 3 lås och kätting, så kan du för en väldigt billig penning köpa 2 kanals resp 3 kanals larm från biltema, du väljer själv vad du vill koppla in, men utifrån mitt tycke så räcker det med vibrationslarmet som du kan ställa i olika känslighetgrader.

Vill man ta steget ännu längre så köper man ett bra gps larm, typ Red Knows, Svensk tillverkare från Göteborg som har fått många priser, det är mitt kommande alternativ. Vad gör man inte för att stoppa buset och behålla pärlan, det bästa med det mesta är att larm och gps går att flytta från cykel till cykel.

- Rogga 

Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
nestor
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 6


« Svara #4 skrivet: 2016-07-01, 20:15:48 »

Jag är er mycket tacksam för de utmärkta svaren ni gett på inlägget ovan. Både kapell och enkelt larm kommer att införskaffas när jag lyckats med att få tag på min pärla. 
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2016-07-07, 11:32:05 »

Hej nestor och Välkommen som redan sagts till forumet! 


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Matin
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 2

Kör: Honda SH150

« Svara #6 skrivet: 2017-02-06, 00:48:58 »

Hej

Någon som kan rekommendera ett skivbromslås som passar en Honda SH150 2016?

Har provat ett Abus Granit Quick Mini 37, men lyckas inte trä in bygeln Sad


* HondaSH150.jpg (111.3 KB, 808x527 - visat 993 gånger.)
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2017-02-06, 11:26:31 »

Hej Matin och Välkommen till forumet!

---

Finns säkert någon på forumet med en som kan tipsa mer vetenskapligt om ett lås.

Hade förut en äldre variant av låset nedan som faktiskt var mindre om jag kommer ihåg rätt, grejen är att klumpen på insidan är kapad i sin rundning för att kunna komma närmare navet på insidan.
Nu vet jag förstås inte om "hålet" skivan är de kanske +16mm ? som kan tänkas behövas för att trä dit en men kan vara en idé i alla fall på utformning.

ABUS VICTORY X-PLUS 68,
(kolla in videon)
https://www.if-sakerhet.se/mc-las-abus-68-granit-victory-x-plus-halvbult.html


-Tomas

Edit in,
"Hatar" automagisk rättstavning i telefon, padda Smiley


« Senast ändrad: 2017-02-06, 11:38:55 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #8 skrivet: 2017-02-06, 11:43:23 »

Hej och välkommen till forumet Wink

En enklare och billigare variant som jag skulle prova är ett enkelt klass 3 hänglås och typ Biltemas gula spiralvajer till handtaget, som påminnelse att man inte ska glömma låset.

Lösningarna är säkert många och en sak som du annars kan göra är att åka runt till olika ställen som säljer lås och helt enkelt prova på plats utan att köpa "grisen i säcken". Lycka till.

- Rogga 
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Matin
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 2

Kör: Honda SH150

« Svara #9 skrivet: 2017-02-07, 01:56:51 »

Hej
Tack för välkomnandet och för era svar!

Största öppningen på skivan ligger på strax under 13mm, vilket gör att ett ABUS VICTORY X-PLUS 68 inte passar. Har ett liknande äldre till min MC där även den var för kraftig för att passa in i hålen.

Slutade med att jag köpte ett kättingslås ABUS Ionus 1190. Den känns onödigt tung och klumpig, men finns ju gott om utrymme under sadeln på en SH150. Kan ju ha sina fördelar att kunna låsa fast i något också, så får se hur det artar sig Smiley


Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.104 sekunder med 22 databasfrågor.